به گزارش پارس به نقل از فارس، سخنگوی زندان گوانتانامو خبر داد تعدادی از اعتصاب کنندگان غذا در گوانتانامو به بیمارستان منتقل شده اند.

شبکه خبری راشاتودی از قول مقامات نظامی گزارش می دهد برای دست کم ۱۰ نفر از اعتصاب کنندگان غذا از اطعام اجباری استفاده می شود و این در حالی است که فعالان حقوق بشر می گویند رقم گزارش شده واقعی نیست و تعداد بیشتری از اعتصاب کنندگان در این وضعیت قرار دارند.

آقای « رابرت دوراند» سخنگوی زندان گوانتانامو که در یک پایگاه نظامی آمریکا در کوبا قرار دارد گفته است زندانیان اعتصاب کننده به علت کم شدن آب بدن به بیمارستان منتقل شده اند.

اعتصاب غذا در زندان گوانتانامو از ۴۹ روز پیش در اعتراض به آنچه زندانیان تصرف اموال شخصی و توهین به مقدسات مذهبی خوانده اند، آغاز شد. زندانی ها که اکثر آنها را مسلمانان تشکیل می دهند می گویند مقامات زندان اموال شخصی آنها از جمله عکس های خانوادگی را تصرف کرده اند و به مقدسات مذهبی اسلام توهین کرده اند.

پیش از این هم بسیاری از زندانیان گوانتانامو گفته اند مقامات این زندان از توهین به مقدسات مذهبی به عنوان روشی برای شکنجه استفاده می کنند.

مقامات تعداد زندانی های اعتصاب کننده را ۲۸ نفر اعلام کرده اند، اما وکیلان این زندانی ها می گویند بیش از ۱۰۰ نفر از زندانی ها اقدام به اعتصاب غذا کرده اند.

« مرکز حقوق اساسی» ، یک سازمان خصوصی مستقر در نیویورک که برای حقوق زندانیان فعالیت می کند گفته است بسیاری از اعتصاب کنندگان غذا مقدار قابل توجهی وزن از دست داده اند.

در همین شرایط گزارش شده ناوگان هوایی ارتش آمریکا پروازهای تجاری به این پایگاه نظامی آمریکا را ممنوع کرده و عملاً امکان دسترسی وکیلان مدافعان زندانی ها به موکلانشان را از بین برده اند. دولت آمریکا ادعا کرده این تصمیم را برای اجرای قانونی که از مدتها پیش باید اجرا می شده گرفته است، اما همزمانی این تصمیم با نامه ای که این وکیلان به آقای « چاک هیگل» ، وزیر دفاع آمریکا فرستاد ه اند، تصادفی به نظر نمی رسد.

تصمیم منع پروازها به این پایگاه نظامی آمریکا اندکی پس از آن اعلام شد که این وکلا با ارسال نامه ای به وزیر دفاع آمریکا خواستار اقدام فوری وی برای پایان دادن به اعتصاب غذای دسته جمعی زندانیان گوانتانامو شدند.

« پردیس کبریایی» ، یکی از وکیلان مدافع زندانی ها گفته است اوضاع سلامت زندانی ها وخیم است و اگر اقدام های فوری در این زمینه انجام نشوند، امکان مرگ زندانی ها وجود دارد.

اعتصاب غذای دسته جمعی زندانیان گونتانامو از روز ۶ فوریه آغاز شده، اما دولت آمریکا تا کنون در قبال آن رویه بی توجهی پیش گرفته است.