به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در مراسم افتتاحیه این نشست اظهار کرد شورای امنیت باید قطعنامه ای در خصوص آتش بس در سوریه تصویب کند.

دبیرکل اتحادیه عرب عنوان داشت که دستور کار اجلاس سران عرب مسیری را برای پیشبرد عملکرد اتحادیه عرب درباره مساله فلسطین و وقایع سوریه نشان خواهد داد.

وی تعهد گروه های فلسطینی را نسبت به آغاز روند آشتی ملی و نیز حمایت مالی عربی را از ملت فلسطین در برابر شهرک سازی ها و طرح یهودی سازی فلسطین خواستار شد و بر لزوم تلاش برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل تاکید کرد.

العربی خاطرنشان کرد که وقایع سوریه وارد سومین سال خود شد اما نظام سوریه به هیچ یک از خواسته های مردم پاسخ نداد و اوضاع به این وضع فاجعه آمیز رسیده است و مسوولیت عربی بر ما حکم می کند که سوریه را از چالش خطرناکش نجات دهیم بویژه که پیامدهای آن کشورهای همسایه سوریه را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

وی مدعی شد: نظام سوریه مسوول ریخته شدن خون مردم و مانع تراشی در مسیر حل بحران است لذا شورای امنیت باید طی قطعنامه ای بر لزوم برقراری آتش بس فوری تاکید کند.

از سوی دیگر، حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این نشست تصریح کرد که چالش های در نظر گرفته شده در دستور کار اجلاس سران عرب در سایه تحولات منطقه ای و بین المللی بسیار زیاد هستند.

وی تاکید کرد: مساله فلسطین همواره مساله محوری ما بوده و خواهد بود تا یک راه حل عادلانه و فراگیر برای آن پیدا شود.

وی تصریح کرد که تجاوزات اسرائیل به مسجد الاقصی و شهرک سازی ها و ادامه سیاست یهودی سازی قدس اقداماتی غیرقانونی هستند و موجب تنش در منطقه می شوند و جامعه بین المللی باید به وظیفه اش عمل کند.

وزیر خارجه قطر به حمایت عربی از ملت سوریه به منظور تحقق آزادی و عزت شان اشاره کرد.

نخست وزیر قطر همچنین افزود: باید از تلاش های معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه برای انتقال روند سیاسی در این مرحله تشکر کرد.

وی همچنین از انتخاب غسان هیتو به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی سوریه استقبال کرد و گفت: امیدواریم این دو در اجلاس سران عرب شرکت کنند.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: به ائتلاف مخالفان سوریه تاکید می کنیم که تا زمان تحقق اهدافش با آن هستیم و از طرح های عمرانی و مساله بازدگرداندن آوارگان به کشورشان حمایت می کنیم.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق نیز در این نشست گفت: از تمام خواسته های ملت سوریه حمایت کرده و هر گونه دخالت خارجی در بحران سوریه رد می کنیم.

وی ضمن اعلام حمایت از طرح اخضر الابراهیمی فرستاده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل به سوریه گفت: در برابر هرگونه فتوای تکفیری می ایستیم.