به گزارش پارس به نقل از فارس، « جان بولتون» ، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، در مصاحبه با پایگاه آمریکایی « ورلد نت دیلی» ، تصریح کرد که « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا مسیر طولانی را طی کرد تا مردم آمریکا و اسرائیل را متقاعد کند که ما شانه به شانه اسرائیل ایستاده ایم اما مذاکرات محرمانه (بین اسرائیل و واشنگتن) تنها نمایانگر دور دیگری از تقاضاهای واشنگتن از اسرائیل برای واگذاری امتیاز است.

روابط میان واشنگتن و اسرائیل در ظاهر آرام است

وی با اشاره به سفر اوباما به تل آویو تصریح کرد: این یک سفر بسیار کمیاب و نادر است از این جهت که فرصت های آشکاری که رئیس جمهور آمریکا دارد، با اصل بحث مذاکرات خصوصی که شما تصور می کنید تفاوت دارد. در ظاهر تردیدی وجود ندارد که رئیس جمهور به دنبال فرصت عکس انداختن و همچنین حضور ظاهراً آرام در کنار نتانیاهو است و این بر خلاف مشکلات شخصی است که در روابط اوباما و نتانیاهو وجود دارد و اوباما در ظاهر تلاش می کند مشکلاتی که در روابط میان اسرائیل و واشگتن وجود دارد را آرام کند.

اوباما خواستار توقف شهرک سازی اسرائیل قبل از آغاز هرگونه مذاکرات سازش است

بولتون تأکید کرد، رئیس جمهور آمریکا همچنان تمایل دارد به قبل از مرزهای ۱۹۶۷بازگردد و با فلسطینان موافق است که می گویند شهرک سازی در قلمروهای اشغالی باید قبل از شروع هرگونه مذاکرات سازش متوقف شود.

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل همچنین تأکید کرد: دلیل آنکه اوباما هرگز آشکارا خواستار دور جدیدی از گفت وگوهای صلح نمی شود، نشان می دهد که تا چه اندازه این مذاکرات در جو کنونی، بی فایده و پوچ است.

وی تصریح کرد: فکر می کنم که اوباما در واقع به سمت واقعیت و شهرت خود حرکت می کند. شما خواستار آن دور جدیدی از گفت وگوهای جدید صلح نیستیند که به شکست ختم شود.

اقدام نظامی علیه ایران بسیار عجولانه است

بولتون در ارتباط با اظهارات اوباما مبنی بر آنکه ایران دستکم یکسال دیگر تا ساخت بمب اتم فاصله دارد، گفت که پیام پشت این اظهارات اوباما کاملاً واضح است زیرا نتانیاهو تخمین زده است که ایران تا تابستان امسال یا حتی بهار امسال به سلاح هسته ای دست پیدا می کند و موضع اوباما به این مفهوم است که دولت اوباما در تلاش است این اظهارات نتانیاهو درباره دستیابی ایران به سلاح هسته ای را تضعیف کند.

بولتون اینگونه پیام اوباما خطاب به اسرائیل را اینگونه معنی کرد: این اظهارات اوباما به این مفهوم است که هیچ گونه اقدام نظامی انجام ندهید زیرا این اقدام بسیار عجولانه است و از ما انتظار نداشته باشید به شما در این راستا کمک کنیم.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: شخصاً فکر می کنم تعبیر نادرستی از آنچه که در ایران در حال رخ دادن است، در حال شکل گیری است. ایران هیچ عجله ای در ساخت اولین سلاح هسته ای خود ندارد زیرا آمریکا هیچ گونه ترس و رعبی برای آنها به وجود نیاورده است. ایران در حال ساخت و گسترش یک برنامه تسلیحات هسته ای بسیار گسترده و وسیع است، به طوریکه با گذشت زمان، ایران در موقعیتی قرار می گیرد که سلاح های هسته ای بسیار بسیار زیادی بسازد و این قابلیتی است که آنها به دنبال آن هستند نه اینکه یک یا دو سلاح هسته ای بسازند بلکه به دنبال آن هستند که یک زرادخانه کامل تسلیحات هسته ای داشته باشند.

ابراز تردید بولتون درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه

بولتون در ارتباط با گزارش های اوایل هفته مبنی بر اینکه ارتش سوریه در حال استفاده از سلاح های شیمیایی علیه گروهک های مسلح سوری است، اظهار نظراتی کرد و گفت: با توجه به حقایقی که ما می دانیم در خصوص اینکه این سلاح ها در عمل مورد استفاده قرار می گیرند، تردیدهایی وجود دارد.

وی در اینباره تصریح کرد: جای تأمل است که اگر رژیم سوریه یا گروههای مخالف قصد استفاده از سلاح های شیمیایی را داشته باشند، بیش از یک مرتبه از این سلاح ها استفاده می کردند. اینگونه سلاح ها بسیار خطرناک هستند اما اگر قصد استفاده از آنها را داشته باشید و بخواهید هزینه سیاسی استفاده از آنها را بپردازید، باید احتمالاً تأثیراتی بر مخالفان خود داشته باشید که من هنوز چنین چیزی را مشاهده نمی کنم.

منافع آمریکا در مداخله نظامی در سوریه است

گزارشاتی در خصوص استفاده از سلاح های شیمیایی موجب شد که برخی از نمایندگان آمریکا خواستار مداخله نظامی آمریکا در سوریه شود و بولتون در اینباره گفت که منافع امنیت ملی آمریکا در چنین حمله ای است اما اکثر افراد از چنین حمله و مداخله نظامی آمریکا در سوریه حمایت نمی کنند.

وی در پایان در خصوص مداخله نظامی آمریکا در سوریه تصریح کرد: من به شدت درباره تراژدی که در سوریه در حال رخ دادن است، متأسفم اما منافع آمریکا در محافظت علیه آندسته از سلاح های شیمیایی است که علیه ما یا دوستان ما توسط گروههای تروریستی استفاده می شود.