پارس: سال ۹۱ سالی پر از جنجال و حاشیه برای کشور بود که در اکثر آنها دکتر احمدی نژاد یک قسمتی از این جنجالها را به عهده داشت!

به گزارش پارس ، برخی از این موضوع گیری ها، سخنان و یا اقداماتی که واکنشهای زیادی را به همراه داشت را در زیر می خوانید:

۱-احمدی نژاد ضمن صدور مجوز برای استخدام ۱۵۰۰ نفر در نهاد ریاست جمهوری، در مصوبه مشابهی به استانداران برای استخدام « چهار هزار نفر» در استان خود مجوز داد. دولت همچنین این اختیار را به معاون اجرایی خود یعنی حمید بقایی داده است تا بدون هرگونه ضوابط قانونی ۱۵۰۰ نفر را استخدام کند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی این مصوبه را « خلاف قانون» دانست.

۲_ فیلم مجلس: در بخشی از جلسه استیضاح وزیر کار رییس جمهور در اقدامی جالب توجه فیلم ویدئویی را ارائه کرد که جنجال فروانی در مجلس در پی داشت. رییس جمهور این ویدئو را در صحن علنی مجلس پخش کرد، اگرچه این ویدئو کیفیت بسیار پایینی ازنظر صدا داشت و مکالمات فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی در این ویدئو به خوبی قابل شنیدن نبود. پخش این ویدئو در صحن علنی مجلس جنجال زیادی به پا کرد.

نماینده مردم آبادان با صدای بلند فریاد می کشید و نسبت به این موضوع اعتراض می کرد که با مداخله سیدشریف حسینی عضو هیات رییسه مجلس، به بیرون از صحن علنی هدایت شد.

۳- زنده باد بهار: برای اولین باردر مجمع عمومی سازمان ملل گفت: " زنده باد بهار، زنده باد بهار و باز هم زنده باد بهار" ! این شعار درحالی مطرح شد ه کسی فکر نمی کرد این بهار بعدها جنجال آفرین شود. بعد از آن در سالگرد پیروزی انقلاب و در جندین مراسم دیگر از این شعار استفاده کرد.
احمدی نژاد در واکنش به این شار گفته بود: من در مورد امام زمان (عج) صحبت کردم. شما می خواهید بگویید زنده باد پاییز!

۴- عزل و انتصابی تمام قد برای مشایی: در این عزل و نصب جنجالی برای مشایی، احمدی نژاد در بخشی از این حکم آورده است: اینجانب جنابعالی را انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزشهای الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند می شناسم و آشنایی و همکاری با شما را برای خود هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ می شمارم.

۵- باز هم تقدیر از مشایی: احمدی نژاد در سخنرانی خود اعلام کرد برای من سخن گفتن از جناب آقای مهندس مشایی سخت است. باید شهادت دهم این مرد دلی دارد پاک و زلال. مردی است مهربان و عاشق تمام انسان ها و ایمانی دارد به استواری دماوند. من افتخار آشنایی با ایشان را در ۲۷ -۲۸ سال قبل داشتم واین آشنایی با عنایات خداوند بر این بنده کوچک ادامه یافته است.

احمدی نژاد گفت: من ایشان را مدیری مسلط و مدبر می دانم. ایشان مرد هنر و مرد عشق است، با تلاش استثنایی ایشان و نقش آفرینی فوق العاده آقای مشایی در یک دوره کوتاه چند برابر تاریخ گذشته ثبت جهانی شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایشان برای همه برادری دلسوز است. من ندیدم کسی با ایشان ملاقات کند و بدون اراده قبلی و شیفته ایشان نشود. شیفته اخلاق، منش و بزرگی ایشان.

احمدی نژاد گفت: آقای مشایی صاحب اندیشه است، صاحب نظریه است. در زمینه های گوناگون و اساسی جهان و انسان و رابطه انسان با خدا و مدیریت جهانی صاحب نظر است، بر خودم وظیفه می دانم به نمایندگی از ملت ایران از ایشان تقدیر کنم. البته من برای نصب نشان از ایشان اجازه گرفتم که آیا اجازه می دهید آن را نصب کنم و آن را جزو افتخارات خود می دانم که علیرغم تمام ناملایمات، خداوند متعال این توفیق را به بنده داد که بنده به نمایندگی از ملت از یک فرزند برومند ملت تجلیل کنم.

احمدی نژاد گفت: ملت قدر فرزندان خود را می داند و می شناسد. من حق خود را در یک کلمه خلاصه می کنم اگر من بخواهم آقای مهندس مشایی را در یک کلمه معرفی کنیم ایشان مردی بهاری بهاری بهاری است.

۶- عزل اولین وزیر زن انقلاب: پس از انتشار شایعه برکناری وزیر بهداشت، بالاخره این شایعه به حقیقت پیوست و تنها وزیر زن کابینه یا حکم محمود احمدی نژاد برکنار شد.

حکم رییس جمهور در حالی صادر شد که برخی ریشه اختلافات وزیر بهداشت با رییس جمهور را مربوط به نحوه پرداخت ارز مرجع به واردات دارو و تجهیزات پزشکی می دانند.

۷- دلداری به مادر چاوز: محمود احمدی نژاد در مراسم خاکسپاری هوگو چاوز شرکت کرد. او پس از مراسم خاکسپاری با مادر هوگو چاوز سخن گفت و به او دلداری داد. دلداری که بیش از هرچیز شکل مصافحه به خود گرفت و جنجال زیادی را برپا کرد.

۸- نامه ای از رئیس جمهور خطاب به وزیر علوم منتشر شد که در آن نامه احمدی نژاد از کامران دانشجو خواسته بود که رئیس دانشگاه های تهران و تربیت مدرس و معاون جهاد دانشگاهی را برکنار کند که ظاهرا تا کنون نفر سوم بر کنار شده است.

۹- رئیس جمهور، از ۳۰۰ نفری یاد کرد که ۶۰ درصد کل پول کشور را در قالب تسهیلات گرفته اند و پس نمی دهند.

احمدی نژاد، این موضوع را یکی از علل مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: وقتی این افراد را پول ها را پس نمی دهند، بانک ها نمی توانند از تولید حمایت کنند.

۱۰- در گفتگوی جنجالی احمدی نژاد با شبکه اول سیما که اعتراضات بسیاری را از سوی نمایندگان مجلس و سیاسیون برانگیخت، وی به صراحت نظر خود را درباره شایعه دلار۳۰۰۰ تومانی بیان می کند و آن را جنگ روانی می خواند.
۱۱- او در مصاحبه ای دیگر می گوید: " چطور است که ۲ نفر سر یک چهار راه ۲۰۰ دلار مبادله می کنند و این قیمت ارز می شود و یک عده آن را هم سر دست می گیرند و حمله به بازار می کنند. جنگ روانی هم در بیرون و هم در داخل وجود دارد. شبکه های خارجی فقط روی مسئله جنگ روانی مانور می دهند. "

۱۲- نرخ رشد حیرت انگیز: محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی خود گفت: سال گذشته نرخ رشد اقتصادی ایران، ۵.۲ درصد بوده است که جزو رشدهای بالای اقتصادی در جهان است.

۱۳- انتخابات آزاد: احمدی نژاد برای اولین بار یکشنبه ۱۲ آذر۱۳۹۱، در اولین همایش ملی« قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» درمرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی بود که متوسل به واژه انتخابات آزاد شد وگفت: « انتخابات آزاد حق مردم است، انتخابات آزاد هم اصالت دارد و هم ضرورت و اینکه حدود انتخاب رئیس جمهور بر اساس اعتقادات یک گروه محدود شود درست نیست و این مغایر با روح قانون اساسی است. "

۱۴-۵/۵ برابر کردن یارانه ها: احمدی نژاد در دومین شب دی ماه ۹۱ از تریبونی که رسانه ملی در اختیارش قرار داده بود به غیر از تاکیدات موکد بر لزوم برگزاری انتخبات آزاد طبق سنت ۷ ساله وعده هایی نیز داد که جنبه اقتصادی والبته به اعتقاد صاحب نظران بوی انتخاباتی داشت وشاه بیت آن نیز امکان ۵ برابر کردن مبلغ یارانه ها بود: « هم اکنون مردم ۴۰ هزار تومان به عنوان یارانه نقدی دریافت می کنند که می توانیم ۲۵/۵ برابر این رقم (هرنفر۳۲۵ هزار تومان در ماه) را به مردم پرداخت کنیم بدون این که نقدینگی افزایش یابد. »

۱۵- بازگشت ملک زاده: در اقدامی، خبرگزاری ایرنا از حکم آیت الله هاشمی شاهرودی برای محمدشریف ملک زاده خبر داد. این خبر که بلافاصله بعد از حکم محمود احمدی نژاد برای ملک زاده منتشر می شد، با سکوت دفتر آیت الله همراه شد تا جایی که روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود از دفتر رئیس شورای عالی حل اختلاف قوا خواست در این باره موضع گیری کند چون هدف ایرنا از انتشار این خبر تحت الشعاع قرار دادن اقدام سوال برانگیز رئیس جمهور در صدور حکم مشاورت برای ملک زاده تفسیر می شد.
۱۶- مرتضوی جنجالی: انتصاب مرتضوی که ابتدا ابطال، سپس ابطالش منتفی شد و سرانجام شیخ الاسلامی مجبور به وداع با صندلی ریاست سازمان تامین اجتماعی شد تا مرتضوی همچنان بر پستش تکیه زند.

۱۷- واکنش به بازداشت مرتضوی: محمود احمدی نژادˈ رییس جمهوری پیش از عزیمت به مصر در واکنش به بازداشت ˈسعید مرتضویˈ گفت: این موضوع را متاسفانه شنیدم؛ کار بسیار زشتی است و پس از بازگشت از سفر، حتما این موضوع را پیگیری می کنم.

رییس قوه مجریه صبح سه شنبه پیش از ترک تهران به مقصد قاهره در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا در فرودگاه مهرآباد درباره بازداشت ˈسعید مرتضویˈ رییس سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: نمی دانم چگونه است که کس دیگری تخلف کرده است و کس دیگری دستگیر می شود.
۱۸- انتخایات جنجالی نظام پزشکی: در صبح روز چهارشنبه ۹ اسفندماه محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در حاشیه جلسه هیات دولت درباره دخالت سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی در انتخابات نظام پزشکی ایران هشدار داد و گفت که آنها نباید در این موضوع دخالت کنند.

او گفت: " نظام پزشکی دارای قانون است و قانون کاملا مشخص کرده که باید از چه نهادهایی در مورد کاندیداهای آن استعلام شود" .

آقای احمدی نژاد همچنین گفت: " نظام پزشکی یک نهاد صنفی است و متعلق به جامعه پزشکی و درمانی است و نباید نهادهایی که مسئول نیستند، به خصوص نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و غیر اطلاعاتی سپاه در آن دخالت کنند. "
۱۹ – عکس با چفیه: ۱۸مهر ششمین مجلس دانش آموزی با حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهور و حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش شروع به کار کرد. اما این قول گرفتن، با جمله ای از سوی احمدی نژاد همراه شد: " بروید چهار - پنج تا عکس با چفیه بگیرید، برای تبلیغات آینده تان خوب است. "

۲۰- تولد پر از حاشیه: ششم آبان ماه امسال مصادف با سالروز تولد دکتر محمود احمدی نژاد بود. تولدی که حواشی بسیاری به همراه داشت.
سایت ها و وبلاگ های حامی رئیس جمهور از این فرصت جهت تبلیغ و بازسازی چهره دوباره رئیس جمهور اقدام کردند. وبلاگ های حامی رئیس جمهور با تیتر هایی نظیر « تولد سردار عدالت خواه شیعه» به استقبال این مناسب رفته و در مطالبی حماسی به تعریف و تمجید های اغراق آمیز از رئیس جمهور پرداختند.
برخی دیگر از رسانه ها نیز از تقارن تولد رئیس جمهور و شهید طهرانی مقدم در جهت نشان دادن تشابه این دو شخصیت استفاده کردند.

۲۱- ترانه لس آنجلسی احمدی نژاد: محمود احمدی نژاد که صبح دیروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود تا سخنانی را با نمایندگان و مردم مطرح کند، در بخشی از سخنان خود بخشی از شعر یک خواننده فراری لس آنجلسی را تکرار کرد!

احمدی نژاد در سخنان خود با تاکید بر اینکه همه ما یک حرف می زنیم و همه ما یک خواسته و دغدغه داریم با دو بار اشاره غیر مستقیم به یکی از ترانه های" معین" خواننده لس آنجلسی، یک بار در اواسط سخنرانی و یک بار در پایان سخنان خود گفت: " مردمی که قالی می بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته است نباید فقیر داشته باشد"
۲۲- در آبان ۹۱ خواستار دیدار از زندان اوین شد. دیداری که با اصرار فراوان وی همراه بود وعده ای جوانفکر را بهانه احمدی نژاد برای حضور در اوین می دانستند.

۲۳ – لنگه کفش سوری: رسانه ها از پرتاب کفش به سوی احمدی نژاد هنگام خروج وی از مسجد امام حسین قاهره خبر دادند. خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که یک شهروند سوریه تلاش کرد احمدی نژاد را با استفاده از لنگه کفش مورد هدف قرار بدهد.

۲۴- آمار عجیب از اشتغال: احمدی نژاد در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود گفت: « دولت بیش از ۶ میلیون شغل در این ۷ سال ایجاد کرده است. »

۲۵- احمدی نژاد در تلویزیون: هزینه آجیل و سبزی پلو با ماهی مردم را جور کردیم/ نمی خواهم کام مردم را امشب تلخ کنم/ قیمت مسکن سال آینده قطعاً می شکند/ برای بسیاری مردم امسال سخت گذشت/ صدا و سیما پخش زنده را قطع کرد!

۲۶- بودجه جنجالی: در حالی که خبرهای قبلی حکایت از آن داشت که احمدی نژاد قصد ابلاغ بودجه را ندارد و می خواهد آن را به هیات حل اختلاف قوا بفرستد، بودجه سرانجام به مجلس رسید. لایحه بودجه سال ۹۲ با ۸۴ روز تاخیر توسط معاون محمود احمدی نژاد تقدیم مجلس شد. مطابق قانون این کار باید توسط رئیس دولت انجام شود. برخی از نمایندگان غیبت احمدی نژاد را" توهین و دهن کجی" به مجلس خوانده اند.

۲۷- اردیبهشت ماه ۹۱ که مجلس هشتم در آستانه پایان کار خود قرار داشت، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری در بخشنامه ای به دستگاه های اجرایی نظارت هیئت تطبیق مصوبات دولت و در پی آن نامه نگاری رئیس مجلس با دستگاه های اجرایی را خلاف نصّ صریح قانون اساسی و فاقد وجاهت حقوقی دانست. احمدی نژاد در این بخشنامه دستگاه های اجرایی را از عمل به نظرات قطعی رییس مجلس منع کرد.

۲۸- زمان باقی مانده از عمر دولت دهم: در گفت و گوی تلویزیونی شبکه اول، مرتضی حیدری از محمود احمدی نژاد پرسید سال ۸۴ قول دادید اسامی را که در جیبتان دارید اعلام کنید و حالا که یک سال مانده به پایان دولتتان نمی خواهید این افراد را معرفی کنید. رئیس جمهور در پاسخ پس از آنکه گفت « من یک سری از اسامی را دادم» با لبخندی معنادار افزود: از کجا می دانید که یک سال به آخر دولت مانده؟

۲۹- ماه اردیبهشت سال ۹۱ ماهی بود که در آن یک اتفاق جالب رخ داد و آن حضور محمود احمدی نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که موجب تعجب سیاسیون شد و حتی تحلیل هایی خاص در این باره به رسانه ها رسید ولی این نزدیکی آنچنان ادامه پیدا نکرد. در ادامه به اتفاقات مهم ماه اردیبهشت می پردازیم.