به گزارش پارس به نقل از « تابناک» ، از اولین دقایق پس از سخنرانی مهم مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی، مطبوعات گوناگون بین المللی اقدام به بازتاب نکات مورد اشاره ایشان کردند. در این میان، بخشی از مطبوعات و رسانه های جهان، بخش هایی از سخنان رهبر انقلاب که به اقدام متقابل ایران در صورت حمله احتمالی رژیم صهیونیستی اختصاص داشت را برجسته کرده اند و بخشی دیگر، از سخنان ایشان نشانه هایی مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا را یافته اند.

در میان دسته اول، می توان به خبرگزاری « رویترز» اشاره کرد که می نویسد آیت الله خامنه ای، رهبر ایران روز گذشته هشدار داده که در صورت حمله رژیم صهیونیستی به زیرساخت های هسته ای ایران، جمهوری اسلامی شهرهای اسرائیلی تل آویو و حیفا را نابود خواهد کرد. رویترز پس از اشاره به این سخنان، خاطرنشان ساخته که در حال حاضر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سرزمین های اشغالی به سر می برد و درباره تأمین امنیت رژیم اسرائیل به این رژیم تضمین داده است.

سایت خبری « آروتز شوا» نیز به نقل قول بیانات رهبر انقلاب پرداخته و به نقل از ایشان می نویسد: « رهبران رژیم صهیونییستی هر از چندگاه ایران را به حمله نظامی تهدید می کنند. آن ها باید بدانند که اگر مرتکب چنین اشتباه بزرگی شوند، جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را نابود خواهد کرد» . این سایت همچنین به سخنان روز قبل مقام معظم رهبری در جریان پیام نوروزی ایشان اشاره کرده که از مردم خواسته بودند آمادگی بیشتری در مقابل فشارهای غرب از خود نشان دهند.

سایت شبکه خبری « ان بی سی نیوز» نیز تیتر تهدید ایران به نابودی شهرهای اسرائیلی در مسئله هسته ای را برای مطلب خود انتخاب کرده و همچون رویترز، تلاش کرده میان این سخنان و سفر باراک اوباما به سرزمین های اشغالی ارتباطی برقرار کند. این سایت همچنین به طور مختصر به آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای ایران اشاره کرده است.

روزنامه « تایمز هند» از دیگر مطبوعاتی است که با این خط خبری به بازتاب بیانات رهبر انقلاب پرداخته است. این روزنامه پس از انتشار بخش های مذکور از سخنان ایشان، اشاره کرده ایران دارای موشک هایی است که قابلیت رسیدن به قلمرو رژیم اسرائیل را دارد و همچنین دارای روابطی نزدیک با دشمنان این رژیم در منطقه، از جمله حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت در غزه است.

بلومبرگ، هاآرتص، خبرگزاری ترند، حریت، میدل ایست آنلاین، آیریش اگزمینر، خبرگزاری فرانسه، فاکس نیوز، یدیعوت آحارانوت و دیلی استار لبنان از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که با این خط خبری به موضوع پرداخته و بیانات مقام معظم رهبری را از این جنبه مورد توجه قرار داده اند.

اما در میان دسته دوم، روزنامه « واشنگتن پست» تیتر « رهبر ایران با مذاکرات هسته ای مخالف نیست» را برای مطلب خود انتخاب کرده و می نویسد آیت الله خامنه ای در یک سخنرانی طولانی و جامع، اشاره کرده با مذاکرات هسته ای (با آمریکا) مخالف نیست؛ هرچند نسبت به نتیجه آن نیز خوشبین نیست. این روزنامه همچنین می نویسد به گفته رهبر ایران، آمریکا باید ثابت کند مذاکرات صرفاً تاکتیکی برای فریب افکار عمومی نیست.

سایت شبکه خبری « سی بی اس نیوز» نیز از همین جنبه به بیانات رهبر انقلاب پرداخته است. این سایت با اشاره به بخش های مذکور از سخنان مقام معظم رهبری، نکات مطرح شده در این سخنرانی را نشانه ای احتمالی از نرم شدن موضع ایران در رابطه با مذاکرات دوجانبه با آمریکا دانسته است. از سوی دیگر، این سایت اشاره می کند که یکی از مقامات ارشد دولت اوباما نیز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشته اوباما نیز مخالفتی با مذاکرات دوجانبه با ایران ندارد.

در نهایت، سایت شبکه خبری « الجزیره» نیز از همین دیدگاه به موضوع نگریسته و از عدم مخالفت، اما در عین حال عدم خوش بینی رهبر انقلاب به مذاکره با آمریکا سخن گفته است. این سایت اشاره می کند که به گفته آیت الله خامنه ای، تا زمانی که واشنگتن از اعمال تحریم ها علیه ایران دست برندارد، چنین مذاکراتی نتیجه نخواهد داشت.

امروز نیز خبرگزاری ها و دیگر رسانه های داخلی نیز به بازتاب سخنان رهبری در رسانه های جهان پرداختند:

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت: رژیم صهیونیستی تهدید به حمله نظامی می کند، اما آنها می دانند در این صورت، جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.

بر اساس گزارش این روزنامه، تل آویو به شدت نگران ادامه برنامه هسته ای ایران بوده و به همپیمانان غربی خود برای متوقف کردن این برنامه فشار می آورد. این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود به سخنان رهبر انقلاب در مورد حق ایران در دستیابی به فناوری هسته ای و نیز دیدگاه ایشان در مورد مذاکره با آمریکا اشاره کرده است.

هاآرتض دیگر روزنامه صهیونیستی نیز در این رابطه نوشته است: در حالی که اوباما برای دانشجویان اسرائیلی سخن می گفت، رهبر ایران هزار مایل آن سوتر، تل آویو و حیفا را تهدید کرد. در ادامه این گزارش آمده است: سخنان قاطعانه رهبر مقتدر ایران یک روز پس از تضمین اوباما به نتانیاهو در مورد بی طرف نماندن آمریکا در صورت اقدام یکجانبه اسرائیل ایراد می شود.

بر این اساس، ایران، موضوع اصلی گفتگوهای اوباما با مقامات رژیم صهیونیستی بود و در آن ترجیح آمریکا به حل دیپلماتیک اختلافات بر سر برنامه هسته ای، نسبت به اقدام نظامی مطرح شده است.

روزنامه جروزالم پست نیز به نقل از رهبر معظم انقلاب عنوان" ایران در صورتی که مورد حمله قرار گیرد، تل آویو را نابود می کند" را برای گزارش خود انتخاب کرده است. این روزنامه صهیونیستی با اشاره به سخنان قاطعانه رهبر انقلاب اسلامی، این سخنان را در واکنش به تهدیدهای مکرر مقامات تل آویو مبنی بر اقدام نظامی علیه ایران دانسته است. جروزالم پست همچنین به نقل از مقام معظم رهبری نوشته است: دشمن صهیونیستی در مقابل ملت ایران، هیچ چیز نیست.

شبکه راشا تودی روسیه دیگر رسانه ای است که بیانات مهم رهبر انقلاب را بازتاب داده و از واکنش قاطعانه ایران در صورت اقدام اشتباه تل آویو علیه این کشور خبر داده است. در این گزارش بر این موضوع که ایران برای دفاع از خود در برابر اسرائیل نیازی به بمب اتمی ندارد، تاکید شده است.

راشاتودی بیانات رهبر معظم انقلاب را پاسخ ایران به اظهارات مشترک اوباما و نتانیاهو مبنی بر لزوم مقابله با برنامه هسته ای ایران دانسته و در مورد به خطر افتادن مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ با مطرح شدن تهدیدهای اسرائیل علیه ایران هشدار داده است.

در گزارش دیگری شبکه یورونیوز از هشدار رهبر معظم انقلاب به رژیم صهیونیستی در مورد هر گونه اقدام اشتباه خبر داده است. بر این اساس هزاران نفر از مردم ایران که شنونده سخنان رهبر ایران در مشهد مقدس بودند، پس از این بیانات شعار" مرگ بر آمریکا" سر داده اند که این اقدام پاسخی به جمله" تمام گزینه ها برای مقابله با ایران روی میز است" اوباما ارزیابی می شود.

یورونیوز در ادامه به قدرت نمایی نظامی ایران در برابر این گونه تهدیدها با برگزاری رزمایش های مختلف در منطقه اشاره کرده و از ادامه مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ طی ماه آینده خبر داده است.

روزنامه اکسپرس تریبیون چاپ پاکستان نیز به پاسخ قاطع ایران به تهدیدهای نظامی رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشته است: موشک های دوربرد ایران توان هدف قرار دادن اسرائیل را دارند. بر این اساس ایران همچنین متحدان قدرتمندی مانند حزب الله لبنان و گروههای مقاومت در غزه دارد. به نوشته این روزنامه، موضع ایران در برابر غرب با وجود فشارهایی که بر سر برنامه هسته ای متحمل می شود، تغییری نکرده است.

رسانه های عربی از جمله العربیه، الجزیره، اسکای نیوز عربی به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب به ویژه هشدار معظم له به صهیونیستها در خصوص پیامدهای خطرناک هرگونه ماجراجویی علیه ایران پرداخته و از قول ایشان اعلام کردند ایران در صورت حمله رژیم صهیونیستی، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.