به گزارش پارس به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بی بی سی؛ پزشکان زایشگاه بصره در جنوب عراق از افزایش تولد نوزادانی خبر دادند که از نقص عضو رنج می برند. به گفته منابع بیمارستانی پس از سال ۲۰۰۳ تولد نوزادان ناقص الخلقه نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

بسیاری از مادران عراقی مجبورند که بزرگ شدن فرزندانی را شاهد باشند که دچار اختلالات جسمی هستند.

دکتر محسن صباغ که شاهد افزایش قابل توجه در میزان تولد این نوع کودکان است به شدت نگران است. وی معتقد است که دلیل این امر مهمات استفاده شده در جریان جنگ عراق است. به عقیده وی به کار گیری فلزات سنگین مانند جیوه در مهمات استفاده شده در جریان جنگ عراق علت اصلی تولد این نوع نوزادان است.

وزارت دفاع آمریکا حاضر به پاسخگویی در خصوص این مساله نشده است. وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرد که آنها منتظر نتایج رسمی گزارشات هستند و تا دریافت نتایج گزارشات از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده اند.

ارتش آمریکا به همراه متحدان غربی اش از جمله انگلیس از سال ۲۰۰۳ وارد این کشور شدند و هرچند جنگ عراق با خروج آخرین گروه از نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۱۰ به صورت رسمی پایان یافت، اما صدمات وارده به مردم عراق در طول حضور نظامیان آمریکایی به اندازه ای بوده است که هنوز هم عوارض آن قابل مشاهده است.