به گزارش پارس  ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ، در پی شلیک یک موشک شیمیایی به حومه حلب، دولت سوریه با ابراز نگرانی نسبت به این اقدامات تروریستی از سوی مخالفان از جامعه جهانی خواست تا نسبت به این امر واکنش جدی نشان دهند.

عمران الزعبی، وزیراطلاع رسانی سوریه گفت: ترکیه وقطر مسئول این اقدامات تروریستی هستند و دولت سوریه در وقوع این امر نقشی ندارد. جامعه جهانی برای ریشه کن کردن آفت ترورییسم تمامی راههای ممکن را بکار گیرد و مجرمان و عوامل این حادثه را پیگری و بازداشت کند.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به این حمله گفت: این امر مستلزم واکنش جدی از سوی کشورهای جهان است. استفاده از سلاح شیمیایی ممنوع و از نظر جهانی محکوم است. انگلیس با صراحت تاکید می کند که استفاده از سلاح های شیمیایی واکنش جدی جامعه جهانی را می طلبد و ما را مجبور به تغییر مواضع می کند.

دولت آمریکا می گوید شاهدی در تایید ادعای حکومت سوریه درباره به کارگیری سلاح های شیمیایی به وسیله مخالفان در دست نیست، اما اعلام کرده است که در حال بررسی این اتهام است.

سازمان بین المللی نظارت بر استفاده از سلاح های شیمیایی هم گفته است که شاهدی برای تایید استفاده مخالفان از این سلاح ها وجود ندارد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: به رغم بی اعتبار بودن حکومت سوریه، دولت آمریکا به دقت این اتهام ها را بررسی می کند. ما در حال ارزیابی و رایزنی با شرکای خود در منطقه و جامعه بین المللی هستیم ولی برای اثبات این اتهام که مخالفان از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند، شواهدی در دست نداریم.

وی همچنین به حکومت سوریه درباره کاربرد احتمالی این سلاح ها هشدار داد و گفت: ما به شدت نسبت به دولتی که همه اعتبار خود را از دست داده، بدبین هستیم و همچنین می خواهیم به حکومت سوریه هشدار دهیم که از این اتهام به عنوان پیش زمینه یا پوششی برای به کارگیری سلاح های شمیمیایی استفاده نکند.

کارنی تهدید کرد که کاربرد سلاح شیمیایی به وسیله حکومت سوریه می تواند با واکنش جدی آمریکا همراه باشد اما از توضیح بیشتر درباره این واکنش احتمالی خودداری کرد.

روسیه با تایید اظهارات حکومت سوریه، از مجهز شدن مخالفان به سلاح های کشتار جمعی ابراز نگرانی کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت: این اتفاق باعث افزایش تنش در سوریه خواهد شد.

این سخنگو استفاده شورشیان از سلاح های شیمیایی را فرآیندی خطرناک و هشدار دهنده خواند و گفت: ما به شدت از این واقعیت که سلاح های کشتار جمعی به دست شورشیان افتاده نگرانیم این امر بر وخامت اوضاع در سوریه می افزاید و رویارویی ها در این کشور را به سطح تازه ای می کشاند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز هرگونه ارتباط کشورش با استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را رد کرد.

خبرگزاری دولتی آناتولی به نقل از اردوغان اعلام کرد: ترکیه هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و ما در انبارهای خود سلاح شیمیایی نداریم.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و احمد اوزومچو، مدیر کل سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی طی گفتگویی نگرانی عمیق خود را از گزارش های مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اعلام کردند.

بان کی مون گفت که استفاده از این سلاح ها از سوی هر طرف که باشد جنایتی مایه انزجار است.

وی بر حمایت کامل خود از فعالیت سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی برای نظارت بر اوضاع در سوریه تاکید کرد.

اوزومچو نیز گفت که سازمان وی در تلاش است" علائمی که ممکن است ظاهر شود را شناسایی کند" تا بهتر بتواند وضعیت را ارزیابی کند.

حکومت سوریه و مخالفان این کشور یکدیگر را به کاربرد سلاح شیمیایی در استان شمالی حلب متهم کرده اند.