به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، کشف خوردن میان وعده غذایی در کهکشان NGC ۴۸۴۵ که در فاصله ۴۷ میلیون سال نوری قرار داشته، توسط رصدخانه فضایی اینتگرال سازمان فضایی اروپا انجام شده است.

این اکتشاف در ادامه با رصدهایی توسط ماهواره XMM نیوتن این سازمان، ماهواره سوئیفت ناسا و مانیتور پرتو ایکس MAXI ژاپن در ایستگاه فضایی بین المللی پیگیری شد.

ستاره شناسان که از اینتگرال برای بررسی یک کهکشان متفاوت استفاده می کردند، متوجه یک جرقه درخشان پرتو ایکس از یک موقعیت دیگر شدند که رصدهای ابزارهای نیوتن، سوئیفت و MAXI آنرا در NGC ۴۸۴۵ شناسایی کردند. این جرقه با ضریب یک هزار در ژانویه ۲۰۱۱ درخشان شده و در طول یک دوره یکساله فروکش کرده بود.

به گفته محققان، انتشارات پرتو ایکس از یک هاله ماده در اطراف سیاه چاله مرکزی این کهکشان ساطع می شدند که در حال تجزیه و تغذیه از جسمی با جرم ۱۴ تا ۳۰ سیاره مشتری بود.

درحالیکه این اندازه با ستاره های کوتوله قهوه ای که تناسب بیشتری داشته، دانشمندان یادآور شده اند که ممکن است جرم این جسم حتی کمتر بوده و تنها چند برابر مشتری باشد که آنرا در طبقه سیارات غول پیکر گازی قرار می دهد.

اجسام با جسم سیاره ای که آزادانه حرکت می کنند در کهکشانها زیاد هستند که از منظومه ستاره ای میزبان خود توسط تعاملات گرانشی جدا شده اند.

این پژوهش در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.