به گزارش پارس ، محمدتقی منوچهری در گفت وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که با شروع برداشت و خرید تضمینی گندم، آیا مشکلی برای کشاورزان وجود دارد؟ گفت: ۴ سال است که اداره غله استان همین ۵ مرکز خرید در این استان را تعیین کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر افزود: کارخانه آرد الزهرا (س) در برازجان، سیلوی برازجان، کارخانه آرد باقری برازجان، انبارهای چغادک بین بوشهر و برازجان و کارخانه خلیج فارس دشتی ۵ مرکز خرید تضمینی گندم در این استان هستند.

*مرکز خرید با مزارع ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد

منوچهری گفت: در شهرستان های دیلم و گناوه فاصله گندم تولیدی کشاورزان با مراکز خرید ۹۰ تا ۱۶۰ کیلومتر برآورد می شود و کشاورزان در تحویل گندم تولیدی خود با مشکل مواجهند.

به گفته منوچهری در سالهای گذشته مراکز خرید فرعی هم مشخص می شد و سازمان تعاون روستایی در این مراکز فرعی به عنوان مباشر عمل می کرد، اما ۲ سال است که سازمان تعاون روستایی نیز وارد خرید تضمینی نمی شود.

وی گفت: در دستور العمل خریدی که به غله استان ها ابلاغ شده، در آن پیش بینی مباشر نیز شده است، اما به دلیل سخت گیری هایی که انجام می شود، کسی حاضر نیست، به عنوان مباشر خرید گندم عمل کند.

*اداره غله سختگیری می کند

منوچهری در پاسخ به اینکه چه سخت گیری هایی از سوی اداره غله انجام می شود، گفت: مثلا مباشران خرید مجبورند گندم های خریداری شده را در سیلوهای روباز نگهداری کنند و قطعا با افت همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: این افت شامل استفاده برخی پرندگان و خزندگان و یا کاهش میزان رطوبت است که اداره غله اینها را قبول نمی کند و از سوی دیگر هزینه انبارداری نیز پرداخت نمی کند.

*کشاورزان خرده پا بیشتر مشکل دارند

وی تصریح کرد که شهرستان های گناوه و دیلم به خاطر اینکه دیم کار و خرده پا هستند، بیشترین مشکلات را در این استان دارند و به دلیل مسافت زیادی که با مراکز خرید تضمینی گندم دارند انتقال محصول برای آنها به صرفه نیست و ترجیح می دهند، به هر شکلی گندم تولیدی را در سر زمین های خودشان بفروشند.

منوچهری گفت: سرنوشت این گونه فروش هم که دلال ها هم همیشه آماده و پای کار هستند، مشخص است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر ۱۰۰ هزار هکتار گندم قابل برداشت وجود دارد که ۸۴ هزار هکتار آن دیم و ۱۶ هزار هکتار آن آبی است، پیش بینی کرد که امسال ۸۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.

*گندم را به قیمت کیوگرمی ۵۵۰ تومان از کشاورز می خرند

وی گفت: برداشت گندم در این استان از ۲۰ فروردین آغاز شده و تاکنون ۱۰ هزار تن گندم کشاورزان تحویل مراکز خرید شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر تصریح کرد: پول خرید گندم تضمینی کیلویی ۵۵۰ تومان علی الحساب پرداخت می شود.

این در حالی است که رئیس جمهوری وعده قیمت ۶۵۰ تومان را برای خرید تضمینی داده بود.