به گزارش پارس به نقل از فارس، فریبرز واحدی در پاسخ به این سؤال که گویا اعضای شورای شهر تهران خواستار متوقف شدن پروژه مسکن ویژه تهران شده اند، افزود: بنده خواهان یک وقت ملاقات با اعضای شورای شهر و دیدار با رئیس شورای شهر هستم تا در صحن این شورا به آنها بگویم که مسکن ویژه تهران یک ریال هم اعتبار دولتی ندارد و با آورده متقاضیان احداث می شود.

وی ادامه داد: باید در صحن شورای شهر حاضر شوم تا گزارش خود را ارائه کنم تا در توضیحاتی بگویم که پروژه مسکن ویژه چگونه، در چه شرایطی و با چه مشخصات و برنامه ای در حال انجام است.

*متوسط ساخت مسکن در تهران بالای ۲ میلیون و مسکن ویژه ۷۰۰ هزار

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به این سؤال که به نظر می رسد پروژه مسکن ویژه تهران متوقف شدنی نیست، اظهار داشت: اگر برای اراضی دولتی در جای جای تهران که شناسایی شده است بخواهیم آن را خریداری و اقدام به احداث کنیم بدانید مشکلات بسیار زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: متوسط قیمت ساخت مسکن در تهران بالای ۲ میلیون تومان است در حالی که ساخت هر مترمربع مسکن ویژه تهران ۷۰۰ هزار تومان است.

*قیمت زمین در مسکن ویژه بین ۲.۵ تا ۳ میلیون

وی اضافه کرد: قیمت زمین هم در مسکن ویژه تهران بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده است و متقاضی باید در ۱۲ تا ۱۵ سال قسط یک میلیون تومانی را پرداخت کند.

واحدی گفت: مسکن ویژه تهران که مسکن مهر نیست بلکه یک پروژه دو جانبه است و بر اساس آورده متقاضی احداث می شود.

*یک ریال منابع دولتی در مسکن ویژه تهران هزینه نشده

وی افزود: یک ریال منابع دولتی در مسکن ویژه تهران هزینه نشده است و هر میزان پول از متقاضیان دریافت شده هزینه شده است.

*۳۰۰ واحد به ارگان های دولتی و ۳۰۰ واحد ذخیره می ماند

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در حال حاضر ۱۸۳۰ نفر تا ۲۰۰۰ نفر ثبت نام کرده اند که به زودی مورد تأیید قرار می گیرند و ساخت ۲۷۰۰ واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد که ۳۰۰ واحد مسکونی را ارگان های دولتی گرفته اند و ۳۰۰ واحد مسکونی نیز ذخیره می شود تا در روزهای آخر اگر متقاضی داشت به آنها واگذار کنیم.

*با ۱۵۰ میلیون صاحب مسکن می شوند و دنبال خانه ۷۰۰ میلیونی نمی روند

واحدی گفت: ۳ هزار واحد مسکونی در تهرانسر، ۳ هزار واحد مسکونی در منطقه ۲۲ تهران، ۳ هزار واحد مسکونی در پونک، ۳ هزار واحد مسکونی در تهرانپارس و ۵ هزار واحد مسکونی در کیانشهر که اگر این اتفاق رخ دهد هر کسی که مجبور به ماندن در تهران باشد می تواند با ۱۵۰ میلیون تومان صاحب مسکن شود و دنبال واحدهای مسکونی ۵۰۰ میلیونی تا ۷۰۰ میلیونی نمی گردد.

*متقاضیان از اواخر هفته برای بازدید مسکن های ویژه به تهرانسر بروند

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آخرین وضعیت مسکن ویژه تهران چگونه است و در چه مرحله ای است، گفت: در مسکن ویژه تهران ۴ پیمانکار در حال فعالیت هستند و دو پیمانکار نیز واحدهای نمونه مبله شده را آماده کرده اند تا با اختصاص یک دستگاه خودروی ون متقاضیان از این واحدهای نمونه بازدید کنند.

وی ادامه داد: ۲ پیمانکار دیگر نیز برای آماده کردن واحدهای نمونه خود به دلیل اینکه دیرتر شروع کرده اند فرصت خواسته اند تا واحدهای مسکونی را کامل آماده کنند تا از ۱۵ اردیبهشت این واحدها را در معرض عموم قرار دهند.

واحدی گفت: عملا از اواخر هفته جاری متقاضیان مسکن ویژه تهران (تهرانسر) می توانند با این خودروهای ون بر سر پروژه ها حاضر و از واحدهای مسکونی آماده شده بازدید کنند.

وی ادامه داد: این ۲۰۰۰ متقاضی مسکن ویژه تهران که مورد تأیید قرار گرفته اند می توانند از صبح برای بازدید از واحدهای نمونه بر سر پروژه ها حاضر شوند.

*فعلا واریز مبالغ در مسکن ویژه تهران همانند فرمول قبلی خواهد بود

واحدی در پاسخ به این سؤال که اواخر سال گذشته اطلاعیه ای صادر شد که به متقاضیان مسکن ویژه تهران می بایست ۵ روز بعد از واریز مبلغ اولیه ۲۰ میلیون تومان، ۲۰ میلیون تومان بعدی را واگذار کنند، گفت: در حال حاضر و فعلا واریز مبالغ در مسکن ویژه تهران همانند فرمول قبلی خواهد بود چرا که متقاضیان قسط اول را پرداخت کرده اند و مهلت واریز شدن قسط دوم در حال اتمام است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سامانه ثبت نام مسکن ویژه تهران باز است و هر متقاضی مسکن ویژه تهران بخواهد در این سامانه ثبت نام کند باید قسط اول را به مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز و افتتاح حساب کند و سپس آن مدارک را به راه و شهرسازی استان تهران ارائه کند.

وی ادامه داد: اما وقتی سامانه ثبت نام مسکن ویژه تهران بسته شد شروع به امتیازدهی و انتخاب واحد برای تأیید شده ها می کنیم و افرادی که زودتر مبلغ خود را واریز کرده اند زودتر مسکن خود را تحویل می گیرند بنابراین این شرایط را در اردیبهشت ماه اجرا خواهیم کرد.

*ثبت نام مسکن ویژه منطقه ۲۲ تهران فعلا نه

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به این سؤال که ثبت نام مسکن منطقه ۲۲ در آتی شهر از چه زمانی آغاز می شود، گفت: ثبت نام مسکن ویژه منطقه ۲۲ تهران هنوز اداره ثبت اسناد اقدامات انتقال سند را انجام نداده است و شهرداری منطقه ۲۲ نیز می گوید که هر زمان که سند نهایی شد می توانیم پروانه ساختمان را صادر کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم پروانه ساختمان را دریافت کنیم ثبت نام و ساخت را شروع نمی کنیم.

*واگذاری ها از شهریور ماه به صورت محله به محله/ واگذاری برخی واحدها از اواخر خرداد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این ۲ هزار واحد مسکونی ویژه تهران که در حال احداث است تا قبل از اتمام دولت دهم به اتمام می رسد، گفت: به هیچ وجه چرا که این واحدهای مسکونی در ۱۶ طبقه در حال احداث هستند بنابراین باید یک موضوعی را گفت که بتوان آنرا عملی کرد.

وی ادامه داد: برای مسکن ویژه تهران در منطقه تهرانسر پیش بینی کردیم که واگذاری ها از شهریور ماه به صورت محله به محله باشد البته شاید واگذاری برخی واحدهای مسکونی را از اواخر خرداد ماه آغاز کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز هم معتقد هستید قیمت مسکن جهشی افزایش نخواهد داشت، گفت: در حال حاضر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی آماده تحویل داریم و ۱۵هزار مسکن در پردیس و ۳۰ تا ۴۰ هزار مسکن تا خرداد در پرند واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: این واحدهای مسکونی اگر تا خرداد ماه وارد بازار مسکن شود قیمت مسکن را در تهران کنترل خواهد کرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بازار مسکن در حالت رکود قرار دارد و بعد از آن افزایش قیمتی که برای بازار مسکن رخ داد باید گفت که در حال حاضر دچار رکود شدیدی است.

*نگران واسطه های مسکن برای افزایش قیمت هستم

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم که قیمت مسکن چندان جهشی نباشد اما نگران این هستم که در خرداد ماه و تیر ماه واسطه ها اقدام به خرید و فروش کاذب کنند تا بازار ملتهب شود.

به گفته وی، در حال حاضر حاضر عرضه مسکن در استان تهران بسیار زیاد است و می تواند به راحتی بازار مسکن را کنترل کند.