به گزارش پارس ، علیرضا اسماعیلی در گفت وگو با (ایسنا) اظهار کرد: سال گذشته سال ناآور برای زیتون بود و میزان تولید زیتون که از استان های کشور جمع آوری شد به حدود ۷۰ هزار تن رسید.

وی افزود: در سال جاری وضعیت مناسبی برای تولید زیتون وجود دارد که در صورت ادامه داشتن این شرایط تولید و به وجود نیامدن شرایط خاص آب و هوایی به هنگام گل دهی و برداشت میوه، پیش بینی می شود حدود ۱۳۷ هزار تن زیتون از باغات کشور برداشت شود.

مجری طرح توسعه زیتون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در سال گذشته سطح زیر کشت زیتون ۱۰۳ هزار هکتار بود که بر اساس برنامه توسعه باید در امسال ۱۳ هزار هکتار به باغات زیتون افزوده شود.

افزایش تولید روغن زیتون در سال جاری

اسماعیلی افزود: هر ساله حدود ۶۰ درصد از زیتون به عنوان کنسرو برداشت شده و مابقی آن به روغن تبدیل می شود اما امسال با توجه به نیاز کشور به روغن زیتون درصدد هستیم در قالب طرحی مدیریتی بتوانیم درصد استحصال روغن زیتون را نسبت به کنسرو افزایش دهیم؛ به گونه ای که ۶۰ درصد از زیتون های باغات کشور برای استحصال روغن زیتون برداشت شود.

افزایش ۱۰ درصدی صادرات زیتون و ثابت ماندن واردات

وی اظهار کرد: سال گذشته حدود یک تن روغن زیتون به مالزی و امارات و ۲۱ تن زیتون کنسروی به کشورهای عراق، هلند، مالزی، افغانستان، امارات، کویت و یونان صادر شد.

مجری طرح توسعه زیتون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۴۴۰۰ تن روغن زیتون از کشورهای چین، امارات، سوریه، ترکیه، ایتالیا، انگلستان، اسپانیا و یونان وارد شد. همچنین حدود ۷۷۰ تن کنسرو زیتون از کشورهای ترکیه، امارات، اسپانیا و یونان به کشور وارد شد.

اسماعیلی پیش بینی کرد: میزان صادرات زیتون و فرآورده های آن با افزایش حدود پنج تا ۱۰ درصدی مواجه شود و واردات این محصولات به همان میزان سال گذشته باقی بماند.

قیمت زیتون و فرآورده های آن منطقی نیست

وی با اشاره به منطقی نبودن قیمت زیتون و فرآوده های آن در بازار مصرف، افزود: قیمت روغن زیتون در سال گذشته در کارخانه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بود که کارخانه های فرآوری روغن زیتون با سود حدود ۱۰۰درصدی آن را ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان قیمت گذاری کردند که سازمان حمایت باید در این زمینه پاسخگو باشد.

مجری طرح توسعه زیتون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هر کیلوگرم زیتون کنسروی از باغدار ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان خریداری شد و پس از فرآوری در عمده فروشی ها ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان فروخته شد اما ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان به دست مصرف کننده رسید که دلیل افزایش قیمت آن به کمبود این محصول با توجه به ناآور بودن سال گذشته بر می گردد.

مدیریت باغات نابارور در سال جاری

اسماعیلی با بیان اینکه دستورالعمل های هرس و تغذیه باغات زیتون بازنگری شده و در اختیار باغداران قرار گرفته است، گفت: برخی از باغات که به دلیل نامناسب بودن ارقام یا عدم مدیریت صحیح به باردهی مناسب نرسیده اند، در لیست وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و درصدد هستیم تا با روش های ترویجی و فرهنگ سازی شیوه صحیح مدیریت باغبانی را به کشاورزان آموزش دهیم.

وی افزود: در حال پرداخت سود و جرایم بانکی باغدارانی هستیم که باغاتشان با مشکل رو به رو شده است تا آنها بتوانند با مراجعه به بانک های عامل مجدادا وام های خود را تقسیط و پرداخت کنند.