به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، مهدی غضنفری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران افزود: در شرایط کنونی ارز کشور نباید صرف واردات کالاهای مصرفی شود. در همین حال به ما ایراد می گیرند که چرا واردات کالای مصرفی را ممنوع کردیم، این در حالی است که ما باید ارز را مدیریت کنیم و به اندازه تولید ارز باید آن را مصرف کنیم که این امر نیازمند مدیریت در کاهش مصرف و ایجاد تولید بیشتر ارز است.

وی گفت: در آینده نزدیک جشن برابری صادرات غیرنفتی با واردات را برگزار می کنیم و پس از آن نیز نوبت برگزاری جشن قطع وابستگی به ارز نفتی در اقتصادمان خواهد بود.

او در عین حال با ناکافی دانستن حمایت های موجود از صادرات غیرنفتی اظهار کرد: ارزهای نفتی باید در صندوق توسعه ملی برای کارهای زیرساختی و سرمایه گذاری های متفاوت ذخیره شوند. در همین حال ارز نباید مصرف روزمره داشته باشد و باید بیشتر از همیشه روی تولید توجه ویژه شود.

او با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فضای اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۱ عنوان کرد: تحریم ها در شرایطی تشدید شد که کشور سالانه درآمدی ۱۰۰ میلیارد دلاری از فروش نفت داشت که این درآمد در سال گذشته نصف شد.

وی با ابراز تاسف از مشکلات اقتصادی پیش آمده برای مردم افزود: زمانی که درآمدهای نفتی به نصف رسید تامین مواد اولیه برای کارخانه ها و اقلام اساسی دشوار شد و در نتیجه تورم بالا رفت و بعد از آن نیز به معیشت مردم فشار زیادی آمد.

غضنفری گفت: در سال گذشته با وجود تشدید تحریم ها بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درخواست سرمایه گذاری داشتیم و ۳۸۰۰ پروژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد که ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای آن شده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ذخیره سازی ۲۰ میلیون تن کالا در سال گذشته خبر داد و افزود: از بانک ها انتظار داریم تا در سال جاری منابع بیشتری را به بخش تولید و صنعت اختصاص دهند.