به گزارش پارس ، به نقل از مهر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه طرح بنگاه های کوچک زودبازده ماهیت اجرائی دائم و مستمر دارد از آن به عنوان یک طرح محوری و منطبق با سیاست های جهانی یاد کرد. همچنین ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، اشتغال دوباره مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز به عنوان دیگر برنامه های این وزارتخانه مطرح است.

معافیت حق بیمه و یا تخفیف در معافیت حق بیمه سهم کارفرما برای جذب بیکاران از طریق کاریابی های غیردولتی، مشاغل خرد و خوداشتغالی، طرح توسعه بخش کشاورزی، اجرای طرح استاد شاگردی هم علاوه بر موارد یادشده، به عنوان دیگر طرح های اشتغال زایی مطرح شده است.

آمار و اطلاعات موجود نشان می دهد در قالب بنگاه های اقتصادی حدود ۶۲۸ هزار و ۳۲ بنگاه اقتصادی در فاصله سال های ۸۴ تاکنون از تسهیلات ارزان قیمت برای احداث، توسعه و اتمام بنگاه های اقتصادی و نیز تثبیت اشتغال استفاده کرده اند که در این راستا بیش از یک میلیون شغل ایجاد و حدود ۴۷۰ هزار فرصت شغلی نیز تثبیت شد.

از طریق ایجاد حدود ۳ و میلیون و ۸۴۶ هزار و ۹۸۴ فرصت شغلی تعداد ۱ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۱۳ نفر از طریق کاریابی های غیردولتی جذب شده اند که از این تعداد ۱ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۲۶ نفر با معافیت حق بیمه سهم کارفرما یا تخفیف در معافیت حق بیمه سهم کارفرما جذب بازار کار شده اند.

همچنین از سال ۸۴ تاکنون حدود ۷۱ هزار و ۹۷۷ فارغ التحصیل دانشگاهی در طرح کارورزی جذب شده است و از سویی ۷۷ هزار بنگاه تعاونی نیز با پیش بینی اشتغال ۱ میلیون نفر در کشور شکل گرفته است. ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۵۴ مجوز مشاغل خانگی در ۲ سال گذشته صادر شده و ۴۸۹ هزار و ۲۳۲ نفر نیز توانسته اند در این قالب تسهیلات دریافت کنند.

از سال ۸۴ تاکنون ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت بازار کار کشور افزوده شده ولی جمعیت فعال تنها به میزان ۳۰۰ هزار نفر رشد داشته که نشان دهنده کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور است. این میزان از حدود ۴۱ درصد در سال ۸۴ به ۳۶.۹ درصد در سال ۹۰ و ۳۷.۷ درصد در ۹۱ کاهش یافته است.