به گزارش پارس به نقل از دانشجو، هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور صدها شرکت داخلی و خارجی از امروز آغاز به کار کرد.

در حاشیه این نمایشگاه هرمز قلاوند مدیرعامل مدیریت اکتشاف در نشست خبری گفت: حجم ذخایر درجای نفت بر اساس آخرین اکتشافات صورت گرفته ۱۵۹میلیارد بشکه گزارش شده است که با این حجم ازذخایر درجای نفت، ایران بعد از ونزوئلا و عربستان بزرگترین کشور دارنده نفت معرفی شده است.

وی، ادامه داد: در سال گذشته اجرای عملیات اکتشاف منجر به کشف یک هزار و ۸۹۱ میلیون بشکه نفت قابل استحصال و ۳۸۸ میلیارد فوت مکعب گاز قابل استحصال شد.

مدیرعامل مدیریت اکتشاف، بودجه سال جاری این بخش را ۵۵۰ میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: در سال جاری ۴۰۰ میلیون بشکه نفت و ۱۲۵ میلیارد متر مکعب گاز باید کشف شده و ۲۳ هزار متر حفاری در حوزه اکتشاف انجام شود.

وی ازفعالیت شش دکل حفاری خشکی در مدیریت اکتشاف خبر داد و گفت: بیشتر این دکل ها در مرزهای خشکی متمرکز شده اند و در اوایل خرداد امسال نیز یک دکل دریایی در خلیج فارس مستقر خواهیم کرد.

قلاوند از تکمیل هفت حلفه چاه اکتشافی در نواحی مرزی خبر داد که آزمایش این چاه های اکتشافی انجام شده و به نفت و گاز رسیده اند.

به گفته وی، ۱۷ لایه مخزنی مثل ایلام، سروک و گروه دهرم شامل کنگان و دالان و مخزن آسماری به دنبال اکتشافات صورت گرفته، کشف شده است که ۸۰ تا ۹۰ درصد این لایه های مخزنی در میادین مرزی بوده است.

قلاوند در مورد نفت کشف شده گفت: این نفت، نفت سبک با ای پی آی ۵۶ است که از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر مخازن کم عمق شناسایی شده اند و تمرکز مدیریت اکتشاف بر روی مخازن عمیق قرار گرفته است که به دنبال این امر برای نخستین بار به گاز لایه های مربوط به دوره اول زمین شناسی در لایه های عمیق دست یافته ایم.
به گفته این مقام، بر اساس گزارش های اکتشافی، استحصال ۲۶ میلیون فوت مکعب گاز در روز نیز برای یک حلقه چاه در این لایه به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: مخزن کشف شده در منطقه فارس قرار دارد که از برازجان تا بندرعباس و تا لایه های زیرین خلیج فارس را در بر می گیرد.

قلاوند تصریح کرد: معدل شانس اکتشافی در برنامه دوم توسعه ۵۷ درصد بوده است که این رقم در سال گذشته به ۹۰ درصد افزایش یافته است.