به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، محمدرضا رحیمی در مراسم افتتاحیه هجدمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی در نمایشگاه بین الملل و با حضور وزیر نفت و وزیر صنعت و معدن و تجارت و جمع سفرای خارجی برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۱ سالی سخت برای ما بود، از سوی دیگر سالی پر از کار و تلاش برای پنجه در پنجه انداختن با قدرت های ظالم جهان گرچه به ما سخت گذشت، اما مقدمه کارهای بزرگی شد که ما را به سمت قله هدایت کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیشرفت های کشورمان در صنایع مختلف ادامه داد: دشمنان در زمینه هواپیماها ما را تحریم کردند، اما امروز صنایع هواپیمایی ما ساخته های خود را آزمایش می کند و مدتی بعد از تولیدات داخل در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

تجهیزات دفاعی ما به حد اعلاء رسیده است و وزارت نفت بیش از ۷۰ درصد نیازهای خود را خود تولید می کند. ما بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نفت و صنایع نفت و گاز سرمایه گذاری کرده ایم، دشمنان هر کاری که انجام داده اند، ما عکس آن را انجام داده ایم و هر دری را که به روی ما بستند، دری دیگری گشود، اما امروز پس از طی یک دوره سخت پر تلاش و پرنشاط همه کارها را هموار کرده ایم.

رحیمی اظهار کرد: سیل تحریم ها در کار ما اخلال ایجاد کرد، اما دشمنان نمی دانستند که ما می توانیم به این سرعت همه چیز را سر و سامان دهیم. ما در سال ۹۲ محصول رنج هایی را که کشیده ایم بهره برداری خواهیم کرد ما توانسته ایم در اوج تحریم ها چهاردمین بیمه مهم جهان را راه اندازی کنیم حقوق کارمندانمان را افزایش دهیم و ان شالله ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر استخدام خواهیم کرد.

رحیمی با بیان این که دشمنان ما درصد آزار و اذیت ملت ایران بودند، اما شکست خوردند، ادامه داد: پیام این است که باید با توجه به شعار سال یعنی حماسه سیاسی و اقتصادی برنامه ریزی کنیم تا دیگر نفتی صادر نشود، بلکه نفت در داخل کشور به محصولات پتروشیمی تبدیل شده و آنها را صادر کنیم و ما این کار را انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که می خواستیم به ۷۰ میلیارد دلار برسانیم، اما سیر تحریم ها این اجازه را به ما نداد، از سوی دیگر ما واردات را ۱۱ میلیارد دلار کاهش دادیم.

رحیمی اظهار کرد: ما در آینده نزدیک نیازی به صادرات نفت نخواهیم داشت. ما تنها فرصت نیاز داریم، در سال ۹۲ این فرصت را مهیا خواهیم کرد که ارز خود را با صادرات غیرنفتی تامین کنیم و صادرات غیرنفتی ما نسبت به واردات و صادرات نفتی پیشی خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: درآینده ما نیازی به صادرات نفت نخواهیم داشت و هر چند در صدد مقابله با تحریم کنندگان بر نخواهیم آمد، اما درس عبرتی به آنها خواهیم داد که این درس عبرت درس جوانمردی است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد که ایران امن ترین منطقه انرژی است و برخلاف کشورهای دیگر که نمی توانند درباره نفت خود تصمیم بگیرند ایران هرگاه و به هر که بخواهد نفت می فروشد.

وی تصریح کرد: ایران به احدی یک لیتر سوخت باج نخواهد داد. امنیت انرژی ما در دنیا در رتبه اول قرار دارد و کشوری چون چین نیز از این مسئله مطلع است؛ چرا که اگر آمریکا اجازه ندهد که کشورهای دیگر به چین نفت بفروشند، ایران تنها گزینه آنها خواهد بود و در غیر این صورت چرخ کارخانه های آنها دیگر نخواهد چرخید.

هجدمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از ۲۹ فروردین تا ۱ اردیبشهت ماه به مدت چهار روز با حضور شرکت های مختلف داخلی و خارجی دایر خواهد بود.