به گزارش پارس به نقل از فارس، مهدی غضنفری در مراسم برگزاری هجدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و انرژی با اشاره به اینکه این نمایشگاه از مهمترین نمایشگاه های بین المللی در ایران است، گفت: در برگزاری این نمایشگاه، صنعتگران داخلی با حضور شرکتهای خارجی گردهم می آیند، تا دستاوردهای صنعت نفت دنیا و به خصوص نفت ایران را در معرض نمایش قرار دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سال گذشته شاهد تحریم های ناجوانمردانه ای به منظور فشار اقتصادی به مردم بودیم.

غضنفری تصریح کرد: همه فکر می کردند که این تحریم ها می تواند در زندگی مردم اثرگذار باشد، به طوری که شاهد بودیم، روی صادرات نفت و به خصوص بر روی نرخ ارز تاثیر مستقیم داشت، به همین دلیل فشار معیشتی  بر مردم ایجاد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اما در همین دوران تحریم،   اتفاق های مثبتی  نیز در اقتصاد ایران وجود داشت که نمونه اول آن این بود که واردات کالاهای اولویت ۱۰ کاهش یافت و تولید کنندگان بیشتر به سمت تولیدات این نوع کالاها رفتند.

غضنفری خاطرنشان کرد: در طول این مدت همکاری مثبتی بین دانشگاه و صنعت صورت گرفت، بنابراین توانستیم مواد اولیه تولید داخل را در داخل کشور نگه داریم و از آن برای تولید کالاهای نهایی استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: در سال گذشته شاهد مدیریت خوب تجارت بودیم، به طوریکه در سال ۸۵ حدود ۸۲ درصد از تجارت ایران با آسیا و ۱۴ درصد با اروپا بود که در سال ۲۰۱۲ موجب شد، صادرات ایران به کشورهای آسیایی به ۹۲ درصد و صادرات ایران به کشورهای اروپایی به ۵ درصد برسد که این موضوع نشان می دهد صادرات و تجارت کالاهای ایرانی متوقف نشده، بلکه مقصد و مسیر خود را تغییر داده است.

وی با اشاره به آمار واردات اظهارکرد: در سال ۸۵  حدود ۵۳ میلیارد دلار کالا از اسیا وارد کشور شد، اما در سال ۲۰۱۲ آمار واردات ایران از کشورهای آسیایی به ۶۹ میلیارد دلار رسید.

وی همچنین با اشاره به آمار واردات از کشورهای اروپایی گفت: در سال ۸۵ واردات ایران از کشورهای اروپایی ۴۲ میلیارد دلار بود که سال گذشته این آمار به ۲۸ میلیارد دلار کاهش یافت.

غضنفری با اشاره به حجم تجارت صادرات غیرنفتی ایران اظهارکرد: در طول سال ۸۰ تا ۸۵،۴۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم اما از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ آمار تجارت صادرات غیر نفتی ایران به ۱۴۶ میلیارد دلار رسید.

وی با اشاره به واردات کالاهای غیر نفتی گفت: در طول سال ۸۱ تا ۸۵ حدود ۱۶۶ میلیارد دلار واردات داشتیم که این آمار از سال ۸۶ تا ۹۰ به ۲۸۵ میلیارد دلار رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جذب ۷ میلیارد دلاری سرمایه خارجی، گفت: از این میزان سرمایه ۴.۷ میلیارد دلار جذب صنعت و معدن شده است.

وی ادامه داد: باید گفت ۸۰ درصد از واردات کالاها در سال گذشته شامل کالاهای سرمایه ای و واسطه ای بوده است به طوری که از ۱۰ سال گذشته تاکنون صادرات غیرنفتی هر سال ۲۰ درصد رشد داشته است.

غضنفری در ادامه صحبتهای خود به ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: ماشین آلاتی که امروز مشاهده می کنیم ۱۸ گروه از صنعت را تشکیل می دهد که حجم بسیار بالایی در تجارت دنیا دارد.

وی گفت: عمده این ماشین آلات در کشورهای آلمان، آمریکا و ایتالیا تولید می شود.

غضنفری ادامه داد: ایران نیز رتبه خوبی در تولید این نوع ماشین آلات دارد به طوری که برخی از کشورها از جمله آلمان، چین و فرانسه نیز این ماشین آلات را وارد می کنند.

غضنفری خاطرنشان کرد: در طول سال ۲۰۱۲ حدود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش انجام شد که این بخش می تواند ارزش افزوده ۱۰ درصدی را در اقتصاد ایران داشته باشد، به طوری که در شرایط فعلی ۶۰ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری در حوزه نفت است که از این میزان ۲۵ میلیارد دلار مربوط به تجهیزات و ماشین آلات است.

غضنفری در ادامه با اشاره به حجم سرمایه مورد نیاز حوزه نفت در طول برنامه پنجم، گفت: در طول برنامه پنجم باید ۲۵۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری شود که از طرفی نیز حوزه صنعت سالانه نیازمند ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

وی در پایان  اظهار امیدواری کرد، به زودی حوزه  صادرات کال و تامین ارز از  نفت خارج شود تا بتوانیم به جای ارز نفتی از ارز صادرات غیرنفتی استفاده کنیم.