به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، قیمت طلا طی روزهای اخیر در بازارهای جهانی در پائین ترین سطح طی ۲ سال اخیر قرار گرفت. کارشناسان اقتصادی می گویند این سرعت سیر نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی از سال ۱۹۸۰ بی سابقه بوده است. کاهش ۱۳ درصدی (۲۰۰ دلاری) در انس طلا، آن هم در عرض چند ساعت بازارهای جهانی را به یکباره شوکه کرد.

کاهش ارزش نقره نیز غافلگیرکننده بود: ۱۶% از جمعۀ گذشته. کاهش ارزش سایر فلزات پایه بدین ترتیب است: پلاتین ۷%، پالادیوم ۹%، مس۷% و نیکل ۴%.


اما پیرامون دلایل سقوط طلا و بالا رفتن قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی دلایل مختلفی ارائه شد، اما در مجموع می توان آنها را در چند بند خلاصه کرد:


*کاهش رشد اقتصادی چین از مهمترین دلایل کاهش ارزش فلزات پایه در بازارهای جهانی است. چین، مهترین و بزرگترین مصرف کنندۀ فلزات پایه و مواد خام در جهان است. مرکز آمار چین روز دوشنبه اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهۀ اول سال جاری به ۷.۷% کاهش یافته است؛ عددی کمتر از پیش بینی کارشناسان اقتصادی و حتی کمتر از آخرین سه ماهۀ سال ۲۰۱۲.


کارشناسان موسسۀ استنلی مورگان، تضعیف روند ساخت و ساز و مسکن در چین طی ماه مارس را نیز در این روند دخیل می دانند. هرچند که مقامات دفتر ملی آمار چین نسبت به آینده ابراز خوش بینی کردند، اما امیدها و وعده های اقتصاد دوم جهان، به اندازه ای نبود که بتواند بازارهای جهانی را دل گرم کند. نیک براون، در موسسۀ ناتیکسیس، می گوید: چین نزدیک به ۴۰% از تقاضای فلزات اولیه در جهان را دارد.


*اعلام فروش بخشی از ذخایر طلای قبرس (معادل ۴۰۰ میلیون یورو) ، متعاقب تشدید بحران اقتصادی در این کشور از دیگر دلایل کاهش ارزش طلا بود. اقتصاددانان بر این اعتقادند که اعلام این خبر می تواند ایده ای برای سایر کشورهایی باشد که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.


* سیاست های پولی آمریکا: اقتصاددانان بر این اعتقادند از دیگر دلایل کاهش ارزش طلا در بازارهای جهانی سیاست های جدید پولی آمریکا نیز می تواند باشد. بانک فدرال آمریکا قصد دارد از هم اکنون تا پایان سال روند تزریق پول به بازارهای مالی را کاهش دهد، سیاستی که طی ماههای اخیر سبب افزایش رشد اقتصادی این کشور شده بود.


بسیاری از بانکها، از ابتدای ماه جاری، پیش بینی خود در مورد قیمت طلا را مورد بازنگری قرار داده اند. روز چهارشنبه موسسۀ گلدمن ساش، با انتشار گزارشی تا اندازه ای کاهش تمایل به سرمایه گذاری در طلا را اعلام کرده بود. این بانک آمریکایی به مشتریان خود توصیه کرده بود که خود را برای تغییر قیمت طلا و آغاز سقوط آن آماده کنند. موسسۀ جنرال (Socié té Gé né rale) نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان" پایان عصر طلایی" روزهای تاریکی را برای این فلز گرانقیمت پیش بینی کرده بود.


آنچه مسلم است اینکه بروز نشانه های ضعف در اقتصادهای اول و دوم جهان (آمریکا و چین) از مهمترین دلایل کاهش ارزش فلز زرد شده است. غالباً سرمایه گذاران متأثر از ریسک تورم و بالا رفتن قیمت به سمت خرید سرمایه های مطمئن از جمله طلا می روند، مسئله ای که در بازارهای جهانی به این سرمایه ها رونق می دهد و موتور اقتصادی را به چرخش درمی آورد. با نبود این عوامل مهم و به رغم کمکی که واشنگتن به احیای رشد اقتصادی ژاپن کرد، طلا روند نزولی را در قیمت در پیش گرفته است.