به گزارش پارس به نقل از مهر، عزیزالله مهدیان امروز در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر در مورد ارایه کل تسهیلات به زلزله زدگان آذربایجان اظهارداشت: تاکنون ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بازسازی مسکن روستایی، ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض از سوی دولت، ۵۰ میلیارد تومان بابت تامین زیرساخت ها و مدارس و مساجد، ۵۰ میلیارد تومان برای اسکان موقت، ۳۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای فضای دامی و ۶۰ میلیارد تومان وام برای ساخت فضای دامی در این منطقه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته چند زلزله و حوادث طبیعی در روستاهای کشور رخ داد، گفت: مهمترین زلزله در آذربایجان اتفاق افتاد که حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی تخریب شد و همچنین همین تعداد مسکن شهری هم تحت تاثیر زلزله آسیب دید که بخش عمده ای از آن نیاز به تعمیر داشت.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه در شهرها ۵ هزار واحد احداثی و مابقی تعمیراتی بودند، اظهار داشت: از شروع عملیات بازسازی تنها ۳ ماه فرصت داشتیم تا قبل از فصل سرما واحدها تکمیل شود به همین منظور تا اواخر آذرماه ۱۰ هزار واحد ساختمان کامل شد و سقف زنی بیش از ۱۲ هزار و ۶۹۵ واحد به اتمام رسید.

مهدیان تصریح کرد: حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد هم در مرحله شیب بندی و عایق بندی هستند و براساس برنامه ریزی انجام شده مابقی واحدها هم تا پایان تیرماه امسال به پایان می رسند.

وی با تاکید بر اینکه بازسازی آذربایجان یکی از نمونه های موفق بازسازی به شمار می رود، بیان کرد: بیش از ۱۸ هزار واحد با بانک ها عقد قراداد کرده اند.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه پنجم همه روستاها بازسازی می شوند، اظهار داشت: یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد در روستاها مسکن ساخته می شود.

مهدیان در خصوص زلزله بوشهر، بیان کرد: در شهرستان دشتی ۲۸ روستا و ۲ شهر وجود دارد که در شهر شمبه ۷۰۰ خانوار سکونت دارند و در شهر کاکی ۶۰۰ خانه خسارت دیده است که در مجموع ۶۸۵۰ خانوار در این منطقه ساکن هستند که ۳ هزار و ۱۹۴ واحد خسارت صفر تا ۱۰۰ درصد داشته است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار واحد تخریب ۱۰۰ درصد شده است، گفت: کار بازسازی در این منطقه شروع شده است که به هر کدام از این واحدها ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بازسازی و ۲ میلیون تومان وام بلاعوض اختصاص می یابد.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: در این منطقه شن و ماسه وجود دارد و مشکل زیادی برای تامین مصالح ساختمانی نداریم ضمن آنکه مردم هم وارد کار شده اند و در امر بازسازی فعالیت می کنند.

مهدیان با بیان اینکه در سال گذشته ۸۶ هزار و ۹۲۰ واحد در روستاها بر اثر حوادث طبیعی آسیب دیدند، گفت: تاکنون ۲۸ هزار واحد به پایان رسیده و ۱۸ هزار و ۹۰۰ واحد در دست ساخت قرار دارد.

وی با اشاره به زلزله خراسان جنوبی در سال گذشته، افزود: زلزله ای در منطقه زهان قائن اتفاق افتاد که حدود ۲ هزار واحد در این منطقه خسارت دید که بازسازی ۵۰۰ واحد آن شروع شده است.