پارس به نقل از دنیای اقتصاد، براساس اطلاعات خرید و فروش نفت در هفته گذشته، متوسط قیمت سبد نفتی اوپک به محدوده قیمتی ۱۰۲ دلار، نفت برنت دریای شمال به ۱۰۳ دلار، اورال روسیه به ۱۰۲ تا ۱۰۴ دلار، دبی به ۱۰۳ دلار، نفت سبک بصره عراق به ۱۰۲ دلار، وست تگزاس به ۹۴ دلار و نفت عمان به ۱۰۳ دلار در هر بشکه سقوط کرده است. در این بین بهای نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم از این کاهش قیمت در امان نمانده است، به طوری که بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران به ۱۰۵ دلار و نفت سنگین صادراتی به ۱۰۳ دلار کاهش یافته است.

سقوط قیمت نفت در حالی است که پیش از این رستم قاسمی، وزیر نفت ایران در واکنش به دو رقمی شدن بهای نفت به خبرگزاری « مهر» ، گفته بود: بهای نفت خام پایین تر از ١٠٠ دلار برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قابل قبول نیست. بر این اساس پیش بینی می شود که در صورت کاهش قیمت نفت درخواست نشست فوق العاده ای پیش از نشست بعدی اعضای اوپک (١٠ خرداد ١٣٩٢) داده شود.

غلامحسین نوذری، نامزد پیشنهادی ایران برای دبیر کلی اوپک نیز در رابطه با تشریح دلایل کاهش قیمت جهانی نفت، اعلام کرد: هر چند نفت ۱۰۰ دلاری قیمت واقعی این کالا نیست، اما در شرایط فعلی اقتصاد جهانی قیمتی منصفانه برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به شمار می رود. وی با اعلام اینکه در سال های اخیر طرح های جدید ریاضت اقتصادی در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تدوین و اجرایی شده است، تصریح کرد: اجرای طرح های ریاضت اقتصادی در کاهش تقاضا برای خرید نفت در بازارهای جهانی تاثیرگذار بوده است.