پارس به نقل از دنیای اقتصاد؛ حباب ارزش طلای سکه از۱۵۰ هزار تومان گذشت
مقاومت بازار ارز و سکه می شکند؟
گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: دیروز بعد از ظهر ۹۷ دلار دیگر از قیمت جهانی طلا کاسته شد، اما بازار داخلی همچنان در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت دارد و آنچنان که انتظار می رود قیمت ها پایین نیامده است. قیمت دلار تقریبا همچنان در سطوح قیمت های روز پنج شنبه و شنبه است، اما قیمت سکه حرکت آرامی را تجربه می کند.
روز گذشته ارزش طلای موجود در سکه تمام بهار آزادی تا یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان افت کرد. این کاهش ارزش در حالی است که فاصله نسبتا زیاد آن با قیمت تابلوی سکه فروشان نشان از سردرگمی بازار داخلی در مقابل روند کاهشی بهای جهانی طلا دارد. در واقع بازار بر اساس تجربه انتظار دارد که کاهش قیمت جهانی طلا حداکثر طی دو سه روز آینده بر عکس شده و انتظار برای سقوط قیمت سکه برطرف شود.
با این حال قیمت سکه در بعد از ظهر دیروز نسبت به قیمت ساعات ابتدایی بازار تقریبا ۲۰ هزار تومان بر تابلوها و ۳۰ هزار تومان در کف بازار کاهش ثبت کرد. دیروز قیمت سکه به یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بر تابلوها رسید. این قیمت با ارزش واقعی طلای موجود در آن تقریبا ۱۵۶ هزار تومان فاصله دارد. در واقع حباب ۱۵۶ هزار تومانی چشم انداز افت قیمت را عیان تر کرده است. این فاصله بر اساس نرخ ۳۵۲۰ تومانی دلار و اونس ۱۴۱۲ دلاری جهانی طلا در ساعت ۱۵ به وقت تهران به دست آمده است.
دیروز قیمت نیم سکه نیز با بیش از ۲۵ هزار تومان کاهش تا ۶۸۰ هزار تومان افت کرد. ربع سکه، اما همچنان از ۴۲۰ هزار تومان پایین تر نیامده است. تقاضا برای خرید ربع سکه به دلیل بالابودن قدرت خرید در این سطح، نرخ آن را ثابت نگاه داشته است.
کاهش قیمت سکه در بازار برخی را که خریدهای گران قبلی را تجربه کرده اند، در معرض زیان قرار داده است. سکه فروشان البته در این گونه مواقع تا حد ممکن برای کاستن از ارقام تابلو مقاومت به خرج می دهند. این مقاومت البته حد و حدودی دارد. از ابتدای سقوط قیمت جهانی طلا از شامگاه چهارشنبه تاکنون بازار از اهرم حفظ قیمت دلار برای مقابله با ریزش قیمت ها استفاده کرده است. این رویه نیز امکان تداوم ندارد. در صورت حفظ رویه افت قیمت های جهانی بازار مجبور به انعطاف بیشتر خواهد بود. در این میان البته بالا بودن نرخ تورم و افزایش انتظارات تورمی در کشور به نوعی مانع افت ارزش دلار می شود. توانایی مرکز مبادلات برای پوشش نیازهای تجاری به قیمت تقریبی دلار ۲۵۰۰ تومانی، امری است که می تواند یخ استواری قیمت دلار را به ویژه در شرایط فعلی آب کند. هنوز از اروپا جوابی به مواضع ایران در مذاکرات هسته ای داده نشده و به گمان برخی تا خرداد ماه نیز نباید انتظاری از پاسخگویی و اتخاذ مواضع جدید از سوی غرب داشت. در صورت اعتماد به این فرضیات باید روزهایی آرام را با شیب ملایم قیمتی به سمت پایین انتظار داشت.
طلا در بازارهای جهانی
دیروز در اولین ساعات معاملات بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا از سطح ۱۴۷۷ دلار تا ۱۳۸۳ دلار کاهش یافت ولی دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت. رسیدن به کف قیمت در این سطح، ۹۳ دلار کاهش را برای آن در روز اول بازارهای جهانی رقم زد. اگر چه قدری تعدیل شد و دوباره از ۱۴۰۰ دلار بالاتر رفت، در نهایت تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۲۰ به وقت تهران) به رقم ۱۳۷۹ دلار رسید. برخی تحلیلگران بازارهای مالی جهان قیمت به مراتب پایین تری را برای طلا پیش بینی کرده اند. با این حال برخی همچنان به تزریق ماهانه ۸۵ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا در قالب برنامه « تسهیل مقداری» دلخوش مانده اند.
بهبود برخی شاخص های آماری در اقتصاد آمریکا مقامات فدرال رزرو را به کنار گذاشتن برنامه خرید اوراق قرضه وادار کرده است. در برخی بندهای پیش نویس نشست های ماه گذشته فدرال رزرو پایان سال ۲۰۱۳ به عنوان پایان مهلت استفاده از این برنامه ذکر شده است.
علاوه براین مورد، انتشار گزارش افت نرخ رشد اقتصادی در چین که به کاهش قیمت نفت نیز دامن زده و همچنین فشارها به قبرس برای فروش طلا و هزینه کرد آن جهت پرداخت بدهی این کشور که از سوی ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا بیان شده بود نیز همچنان به عنوان دلایل افت قیمت طلا مطرح هستند. افت قیمت جهانی طلا به زیر ۱۴۰۰ دلار از ماه مارس سال ۲۰۱۱ بی سابقه است. شرایط به وجود آمده برای طلا در پی تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی نیز اتفاق افتاده است. برابری دلار در مقابل بیشتر ارزهای جهان از جمله ین ژاپن، چشم انداز بازگشت برابری دلار به شرایط گذشته در مقابل این ارز تا ۱۱۵ را روشن تر می کند.
در عین حال تذکر سازمان های بین المللی برای پرهیز کشورهای آسیایی از افزایش سیاست های انبساطی، خود موید بستر سازی بازارهای بین المللی در جهت کنترل تورم و کاهش تمایل به خرید طلا است. در فضای عمومی اقتصاد داخلی نیز با وجود برخی حرف و حدیث های هفته گذشته برای حذف ارز مرجع، تازه ترین خبرها نشان از تایید خبر دنیای اقتصاد برای ماندگاری این نرخ در صفحه عدد و ارقام اقتصادی حکایت دارد. البته گفته شده تفاوت این نرخ با نرخ مرکز مبادلات را به عنوان یارانه به برخی متولیان واردات کالاهای ضروری پرداخت می شود. این کار برای جلوگیری از رانت خواری از بازار ارز در دستور کار قرار گرفته است.
پیشنهاد پرداخت مابه التفاوت ریالی ارز مرجع با مبادله ای
یک مقام ارشد بانک مرکزی از پرداخت مابه التفاوت ریالی قیمت ارز مرجع با ارز به قیمت مبادله ای به دستگاه ها و واردکنندگان خبر داد.
یک مقام آگاه در بانک مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری فارس ضمن بیان این مطلب گفت: پیشنهادی که از سوی دولت و بانک مرکزی در مجلس مطرح شد و نمایندگان نیز مخالفت خاصی با آن نداشتند، ناظر بر حذف ارز مرجع نیست.
وی ادامه داد: نکته مهم در این پیشنهاد این است که ارز مرجع حذف نمی شود و مبنای پرداخت ریالی به واردکنندگانی قرار خواهد گرفت که کالای ثبت سفارش شده توسط آنان مشمول دریافت ارز می شود. این مقام مطلع افزود: در پیشنهادی دیده شده است که کالاهایی که واردات آنها توسط دستگاه های دولتی صورت می گیرد یا کالاهایی که در اولویت های یک و دو قرار دارند و باید ارز به قیمت مرجع دریافت کنند در صورت موافقت مجلس از این پس معادل ریالی مابه التفاوت ارز مرجع با ارز به قیمت مبادله ای یا ارز به قیمتی که تعیین خواهد شد را دریافت می کنند.
وی در واکنش به احتمالاتی که در مورد افزایش قیمت ها در صورت حذف ارز مرجع مطرح می شود، گفت: باز هم تاکید می کنم در این طرح در واقع ارز مرجع حذف نخواهد شد یا قیمت ارز مرجع در حد قیمت های مبادله ای افزایش نمی یابد تنها تفاوتی که اعمال می شود این است که ارز به قیمت مرجع در اختیار وارد کنندگان قرار داده نخواهد شد، اما معادل ریالی اختلاف قیمت مرجع با قیمت تعیین شده پرداخت می شود.
این مقام مطلع افزود: در صورت تصویب این پیشنهاد علتی برای افزایش قیمت کالاهای وارداتی نخواهد بود بنا بر این دغدغه هایی که مطرح شده است، موضوعیت ندارد.