به گزارش خبرنگار اقتصادی پارس، ماجرای های خودرو سازان گویا تمامی ندارد و هر روز برگ تازه ای از عملکرد این صنف رو نمایی می شود.

اگر از کنار صادرات ۵۵ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۱ بگذریم (در حالی که خودروسازان هنوز پیش فروشهای خود را به بازار داخلی تحویل نداده اند) و همچنین از کنار واردات یک میلیارد دلاری خودرو در سال گذشته عبور کنیم (در حالی که با بحران منابع ارزی در این سال رو به رو شده و برای واردات برخی مواد ضروری نیازمند ارز بودیم) اما از کنار ورشکستگی این صنایع در حالی که صد میلیاردها تومان برای روی پا نگه داشتن آنها هزینه شده است نمی توان گذشت.

اخیر نماد ایران خودور از تابلو بورس حذف شده است آنهم پس از سقوط ارزش سهام این شرکت به زیر ۱۰۰ تومان. پی گیری خبرنگار ما از بورس نتیجه چندانی در بر نداشت و مسئولین بورس تهران علت حذف نماد ایران خودرو را عدم ارایه برخی دفاتر و اسناد مورد نیاز بورس دانستند.

این در حالی است که مسئولین ایران خودرو مساله را به کلی رد کرده و شرایط مالی و سهامی این شرکت را عادی می دانند.

غول خودرو سازی کشور زیان ده است

کشتی شرکت ایران خودرو که در سالهای ۸۸ و ۸۹ در اوج قرار داشت و ارزش سهام آن بالا یک هزار تومان (۱۰ برابر ارزش اسمی سهام) قرار داشت اکنون به گل نشسته و ارزش سهام آن از قیمت اسمی و دفتری آن نیز پایین تر قرار گرفته است تا جایی که هر سهم ایران خودرو قبل از عید و در آخرین روزهای وجود نماد آن بر تابلو بورس، کمتر از ۹۷ تومان ارزش داشت.

اگر کاهش این چنینی ارزش سهام ایران خودرو را ورشکستگی این شرکت نگوییم، چه کلمه ای می توان جایگزین آن کرد؟ تا کی باید بودجه عمومی و بیت المال را برای یک شرکت زیان ده هزینه کرد. به ویژه اکنون که خط تولید بسیاری از محصولات آن یا به کلی خوابیده و یا با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می کند.