به گزارش پارس، چه چیزی در کشور کوچکی مانند قبرس که ۱.۱ میلیون جمعیت و یک تولید ناخالص داخلی ۲۴ میلیارد دلاری (۱۸ میلیارد یورو) دارد می تواند ثروت به حساب آید که" طاقچه بالا گذاردن" های روسیه، ۱۴۳ میلیون سکنه اش و تولید ناخالص داخلی ۱۹۰۰ میلیارد دلاری اش را توجیه کند؟ ظاهراً، بانک های این جزیره مدیترانه ای که ۷۰ میلیارد یورو ذخیره پولی در خود نهفته دارند!

 

و چه چیزی در سرنوشت ذخایر پولی قبرس نهفته است که مقامات روسی را اینچنین جلب خود می سازد؟ واقعیت امر این است که، نزدیک به نیمی از این ذخایر (۳۱ میلیارد یورو) به افراد غیر ساکن در این جزیره، از جمله روس ها متعلق است، که به گفته" آژانس مودیز" ، ۲۴ میلیارد یورو در صندوق های این بانک ها ذخیره ساخته اند.

 

در واقع، چنانچه دارایی های شرکت های روسی مستقر در این کشور کوچک مدیترانه ای را که در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوسته است، به بازارهای اروپا بیفزاییم، ارتباط های مالی می تواند مبالغی قابل توجه تر را در بر گیرد. و باز هم این که، اربابان پول و شرکت های روسی از قبرس به عنوان" سکوی پرشی" استفاده می کنند که به کمک آن می توانند مجدداً در روسیه به سرمایه گذاری بپردازند.

 

باید گفت که، مقامات قبرسی به منظور افزایش ثروت این جزیره که دیگر جز جهانگردی و قرض دادن پرچم خود به کشتی ها (قبرس در شمار کشورهایی قرار دارد که به منظور هویت بخشیدن به برخی کشورها، پرچم خود را به کشتیرانی تجاری قرض می دهند) ، منبع درآمد دیگری در اختیار ندارند، چندان در مورد منشأ سرمایه هایی که در بانک های این کشور خوابیده است، سختگیری به خرج نمی دهند. که این، خوان نعمتی برای اربابان پول به حساب می آید که گاه ثروت خود را با انبار کردن پول به شیوه های نه چندان درست در روسیه بی ثبات سال های دهه ۱۹۹۰، بنا ساخته اند.

 

یک قرارداد مالیاتی سازگار

علاوه بر این، نظام مالیاتی این جزیره کوچک با یک نرخ" مالیات بر درآمد تجاری" که به ۱۰ درصد محدود می شود، بسیار سازگار می نماید، حتی سازگارتر از ایرلند. و البته، امکان دریافت امتیازاتی دیگر در صورت کسری بودجه شعبه ای از یک گروه را نیز نباید نادیده شمرد!

 

در یک کلام، یک نظام مالیاتی جذاب که در مورد افراد حقیقی نیز کارآیی دارد. به همین دلیل نیز، جزیره قبرس سرمایه گذارانی را جذب خود ساخته است که پس از تأسیس شرکت هایی در محل، قادرند پول خود را مجدداً – از جمله در روسیه – سرمایه گذاری کنند. رفت و برگشتی جالب و شایان توجه برای این سرمایه ها، آن هم پس از یک پولشویی کامل. و آنچه آن را جذاب تر می نمایاند، یک قرارداد مالیاتی دوجانبه است که به سال ۱۹۹۵ باز می گردد و آنها را در برابر خطر پرداخت مالیات مضاعف مصون می دارد. بنابراین، این امکان برای سرمایه گذاران وجود دارد که پول خود را در قبرس محفوظ دارند، در روسیه تجارت کنند و مالیاتی با نرخ بهره کاهش یافته بپردازند.

 

از این شکل قرارداد امتیازات فراوان حاصل می گردد. به عنوان نمونه، افزایش سرمایه یک شرکت قبرسی به دنبال واگذاری سهام یک شرکت ساختمانی روسی، پرداخت مالیاتی را در روسیه به دنبال ندارد. و چون قبرس نیز این شرکت ها را از مالیات معاف می سازد، می توان توجه و علاقه سرمایه گذاران روسی را برای استفاده از این جزیره به عنوان سکو و پایگاهی به منظور راه اندازی گردونه ای از عملیات بسیار سودآور، به خوبی دریافت.

 

بررسی سیاست های سرمایه گذاری از سوی" سازمان همکاری و توسعه اروپا" نشان می دهد که به همین دلیل نیز در سال ۲۰۰۳، قبرس در مجموع با ۱۹ درصد سرمایه گذاری، بخش اعظم سرمایه گذاری های مستقیم خارجی را در برابر آمریکا، انگلیس، هلند و آلمان در فدراسیون روسیه به خود اختصاص می داده است. که این خود قابلیت و شهامت این کشور کوچک را به نمایش می گذارد.

 

چهار سال بعد، انگلیس در صدر سرمایه گذاران خارجی فدراسیون روسیه قرار می گیرد، در حالی که قبرس با بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در مقام دوم باقی می ماند. حال، به گفته سفیر روسیه در قبرس که بر بستر قضایی" بسیار مساعد" و" امکاناتی که قبرس به عنوان مرکز تجارت منطقه ای و جهانی در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد" ، تأکید دارد، چنانچه سرمایه هایی از منشأیی دیگر را که از این جزیره عبور کرده و در روسیه سرمایه گذاری شده اند به حساب آوریم، به رقم ۴۰ میلیارد دلار (از مجموع ۲۰۰ میلیارد دلار) دست می یابیم.

 

در یک کلام، یک بهشت واقعی کوچک در مدیترانه که در سال ۲۰۱۱ مقام بیستم فهرست ۷۳ کشوری را که از سوی" تاکس جاستیس نت ورک" ، یک سازمان غیرانتفاعی، به عنوان کشورهای حافظ اسرار بانکی شناخته شده اند، به خود اختصاص می دهد.

 

کمی شفافیت برای حفظ جایگاه خود در اروپا

باید گفت که، مع هذا اوضاع در قبرس بسیار بهبود یافته است. در سال ۲۰۰۸، " گروه اقدام مالی" (گافی) در گزارش خود خاطر نشان می سازد که" جزیره قبرس پس از پیوستن به اتحادیه اروپا، کاستی های خود در زمینه مبارزه با پولشویی سرمایه ها و سرمایه گذاری در زمینه تروریسم را جبران ساخته است. " اظهار نظری که در سال ۲۰۱۱ به تأیید کمیته کارشناسان وابسته به" شورای اروپا" نیز می رسد. این کمیته با این حال خاطرنشان می سازد که" هنوز نگرانی هایی در ارتباط با اجرای عملی وظایف در زمینه مبارزه با پولشویی سرمایه ها و سرمایه گذاری در زمینه تروریسم از سوی بخش ساختمان سازی و نیز تاجران فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی، باقی مانده است. "

 

اما، همان گونه که فرانسه و آلمان پس از انتخاب رئیس جمهور جدید قبرس بر آن تأکید و به طور دقیق تر به جریان سرمایه های روسی اشاره داشته اند، هنوز تا دستیابی به شفافیت مالیاتی راه بسیاری باقی است.

 

سر بر شانه برادر بزرگ روسی

و باید خاطرنشان ساخت که حتی مقامات روسی نیز از این وضعیت متأثر گردیده اند. به گزارش آژانس خبری" ریا نووستی" ، مسکو پس از قرار دادن قبرس در فهرست سیاه بهشت های مالیاتی به هدف فشار آوردن بر نیکوزیا، در سال ۲۰۰۹ موفق می گردد امتیاز دیگری به دست آورد، که آن نیز امتیاز تجدید نظر در مفاد قرارداد در جهتی محدود کننده تر و به منظور مبارزه با فرار مالیاتی، و قائل شدن استثنا در صورت واگذاری سهام یک شرکت قبرسی در روسیه، است.

 

در پی تصویب این اصلاحیه که در سال ۲۰۱۰ به امضا رسیده و قرار است در سال ۲۰۱۴ به اجرا درآید، سرمایه گذاران روسی از مهلت لازم برای سازماندهی خود برخوردارند. علاوه بر این، به رغم آن که استثنائات در نظر گرفته شده هنوز به اجرا گذارده نشده، جذابیت قبرس کماکان محفوظ مانده است.

 

این آغاز جدید روابط میان مسکو و نیکوزیا و همین طور رقم سرمایه های روسی که در قبرس انبار شده است، خشم" ولادیمیر پوتین" ، رئیس جمهور روسیه، را توجیه می کند که با تشبیه طرح جدید به" جنینی مرده به دنیا آمده" ، آن را به" یک کاسه" کردن کلیه حساب های بانکی جزیره متهم کرده، و این اقدام را" ناعادلانه، غیرحرفه ای و خطرناک" خوانده است.

 

به ویژه آن که، مقامات روسی کماکان از نیکوزیا حمایت به عمل آورده، در سال ۲۰۱۱ به رغم آن که آژانس های رتبه بندی قبرس را به دلیل بحران یونان در رده وام گیرندگان" خطرناک" قرار می دهند (این نظر از مارس ۲۰۱۲ تغییر یافته است) ، وامی به مبلغ ۲.۵ میلیارد یورو به این کشور اعطا می کنند. یک شرط بندی که می تواند برای مسکو پر ثمر باشد، البته در صورتی که نیکوزیا به منظور خروج از بحران و تکمیل کمک های مالی که اروپا با آن موافقت کرده است (۱۰ میلیارد یورو) ، روابط خود را با روسیه استحکام بیشتری بخشد، حتی اگر قرار باشد ذخایر گاز خود را که اخیراً کشف شده اند، در گرو وام جدید قرار دهد. ذخایری که به شدت توجه" گازپروم" ، غول روسی، را به خود معطوف داشته اند.

  منبع: سایت اسلیت

  مترجم: مژگان نژند