حاصل از نفت را در بخش هایی که تولید در آن می تواند درآمدزا باشد، سرمایه گذاری کرد.

 

به گزارش پارس، محمدعلی خطیب در گفت وگو با فارس، در خصوص شعار حماسه اقتصادی در سال جاری، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در واقع با این شعار بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند که باید شرایطی را فراهم کرد که از طرفی بتوان با وجود هجوم  دشمنان خارجی با  دنیای بیرون  تعامل و مبادلات  انجام شود  و از سوی دیگر بتوان استقلال کشور را حفظ کرد که این  دستاورد در واقع  خود یک حماسه اقتصادی است.

*   دستیابی به  استقلال اقتصادی با مشارکت گسترده سیاسی

مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی گفت: رسیدن به استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصادهای  خارجی در واقع یک حماسه ای برای کشور  محسوب می شود  که تحقق این امر نیازمند مشارکت گسترده ای است  که در واقع همان حماسه سیاسی است.

وی در خصوص فشارهای تحریم اقتصادی بر کشور، گفت: این تحریم ها  زمانی اثرگذار است  که اقتصاد کشور  به دلیل وابسته بودن به  کشورهای خارجی توان تولید داخلی را نداشته باشد و به اصطلاح اقتصاد از داخل قدرت مقاومت ندارد.

* وظیفه مسئولان در هموار کردن زمینه برای تحقق اقتصاد مقاومتی

خطیب عنوان کرد: ایجاد اقتصاد مستقلی که با  دنیای بیرون خود  تعامل  داشته باشد، اقتصاد بازی است  که می تواند از استقلال خود دفاع کرده و شرایط را برای همکاری با سایر سیستم های اقتصادی فراهم کند.

این کارشناس اقتصادی هموار کردن زمینه برای انجام  اقتصاد مقاومتی را از وظایف مسئولان کشور دانست و  گفت: با توجه به اینکه اقتصاد کشور بر پایه درآمد فروش نفت خام استوار است و این اقتصاد شکننده و بیمار است بر  این اساس مسئولان باید  به سمت ایجاد زمینه لازم  برای اقتصادی  باشند که به درآمد نفت وابسته نباشد.

وی اضافه کرد: باید درآمد حاصل از نفت را در بخش هایی که تولید در آن می تواند درآمد ایجاد کند سرمایه گذاری کرد و  درآمدهای حاصل از آن را جایگزین نفت خام کرد.

* جایگزین کردن درآمد حاصل از  نفت با سرمایه گذاری در تولید کالاهای مزیت دار    

خطیب با  اشاره به  مزیت داشتن بسیاری از کالاهای ایرانی  نسبت  به کالاهای کشورهای خارجی و جایگزین کردن درآمد حاصل از آن  به جای  درآمد نفت، اظهار داشت:   از جمله این کالاها تهیه قطعات خودرو بود که حدود ۷-۸ سال پیش صادرات آن انجام می شد که متأسفانه با افزایش میزان تولید خودرو  صادرات آن متوقف شد.

وی سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی و گسترش محصولات آن  را از دیگر مزیت کالاهای ایرانی نسبت  به کالاهای خارجی عنوان کرد و گفت: در بخش پوشاک نیز  برتری های بسیاری  وجود دارد  به  شرطی که در ابتدا کالاهایی که در تولید آن مزیت و شرایط بهتری وجود دارد را  شناسایی کرده و در آن سرمایه گذاری کرد.

* درآمدزایی در بخش تولید با مواد اولیه، نیروی انسانی و تکنولوژی برتر

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نباید تمام توان جامعه را به سمتی پیش برد که به هر  قیمتی هر کالایی را تولید کرد، افزود: تا زمانی که این تفکر وجود داشته باشد که به هر قیمتی برای خودکفایی کالاها در بخش های مختلف  دست پیدا کرد  نمی توان به اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند رسید.

وی در خصوص تدابیر و حمایت های لازم از تولید ملی، عنوان کرد: با توجه به داشتن مواد اولیه، نیروی انسانی و تکنولوژی برتر می توان تولید را به سمت سرمایه گذاری در بخش هایی که در آن شرایط بهتری برای درآمدزایی وجود دارد پیش برد.

مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی با بیان اینکه مسئولان کشور باید با  بسترسازی و تشویق، این نوع فعالیت ها را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: این فعالیت ها می تواند از معافیت مالیاتی یا سرمایه ارزان قیمت برخوردار باشد و بانک ها نیز می توانند منابع  مالی  این بخش از سرمایه گذاری را تأمین کنند.

وی تأکید کرد: در واقع باید بجای اینکه از تمام تولیدات به هر قیمتی حمایت کرد باید حمایت های خود را به سمت کارها و تولید کالاهایی پیش برد که در آن شرایط بهتری برای تولید ملی وجود دارد.