به گزارش پارس به نقل از فارس، احمد امیرآبادی فراهانی در صحن علنی امروز مجلس از غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت سوالی را در مورد دلایل افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی مطرح کرد.


وی با این توضیح که این سوال را در آبان ماه از وزیر پرسیده است، گفت: در آن زمان قیمت خودرو به صورت ساعتی افزایش پیدا می کرد که متاسفانه هنوز هم بعد از گذشت چند ماه مشکل تعیین قیمت خودرو حل نشده است، انتظار می رفت که دولت به عنوان حداقل ترین کار، قیمت خودرو را تعیین تکلیف می کرد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سوال من از آقای غضنفری همان سوال رییس جمهور در رسانه ملی است، گفت: آقای رییس جمهور از وزیر صنعت پرسیدند که خودرو کیلویی چند؟ البته بنده می دانم که قیمت گذاری خودرو کیلویی نیست اما باز هم می پرسم که به نظر شما خودرو کیلویی چند است؟
امیرآبادی ادامه داد: پرایدی که طبق آمار بیشترین تصادفات را داشته چرا باید از ۸/۵ میلیون به ۲۱ میلیون افزایش قیمت داشته باشد مگر این خودرو تولید ملی و داخلی نیست؟ چه میزان از قطعات این خودرو از خارج از کشور وارد می شود؟ مگر حقوق کارگران به دلار پرداخت می شود که قیمت خودروی پراید بیش از ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.


وی افزود: با این افزایش قیمت آقایان می آیند به مردم اعلام می کنند که برای شادی آنها ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون قیمت را ارزان کرده اند ولی نمی گویند که به چه میزان این قیمت گران شده است.


نماینده مردم قم در بخش دوم سخنان خود در واکنش به صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اینکه چرا قیمت پسته با افزایش قیمت ارز گران شده است؟ گفت: طبیعتا این سوال را باید خود وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ دهد نه اینکه خود سوال را مطرح کند، افزایش قیمت پسته در حوزه کاری ایشان است.
امیرآبادی در ادامه یادآور شد: در زمان گرانی خودرو تفاوت پنج میلیون تومانی بین خودروی تولید شده در کارخانه و خودروی عرضه شده در بازار وجود دارد، با یک محاسبه می توان به این نکته دریافت که خودروسازی که ۶۰ هزار خودرو را به فروش رسانده با این مابه التفاوت پنج میلیون تومانی توانسته سه هزار میلیارد تومان به دست آورد، سوال این است که این میزان پول به جیب چه کسانی رفته است؟


وی همچنین گفت: از طرف دیگر کارخانجات تولید خودرو در مقطعی خودرو را به صورت محدود به بازار عرضه کردند که این رویکرد باعث افزایش قیمت شد، البته در حال حاضر به گفته خود آقایان ۵۰ درصد از شماره گذاری خودروها کم شده است که این موضوع به دلیل تحریم مردم در خرید خودرو است.


این نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از رویه ثبت نام اینترنتی خودرو گفت: شرکت های خودروسازی سایت هایشان را برای ثبت نام می بندند و آنگاه در طول روز به مدت چند ساعت باز می کنند آن هم به این شیوه که هر روز قیمت جدیدی را به مردم اعلام می کنند، قیمتی که پیش از اعلام آن بسیاری از دلالان خودرو از آن اطلاع دارند، سوال این است که چه کسی این اطلاعات را در اختیار آنها قرار داده است؟ به باور ما عدم تصمیم گیری به موقع این مشکلات را برای صنعت خودروسازی به وجود آورده است.


امیرآبادی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در صنعت خودرو، کیفیت پایین خودروهای تولیدی است، گفت: در سال گذشته رسانه ملی به چند تصادف بیشتر پرداخت، یکی تصادف وزیر راه و شهرسازی با ماشین خارجی بود که الحمداله برای وزیر مشکلی به وجود نیامد، در مقابل تصادف چند نماینده مجلس با خودروی تولید داخل یعنی پژو پرشیا بود که صدماتی را به آنها وارد کرد.


وی افزود: این نمونه نشان می دهد که تفاوت بسیاری در بین خودروهای خارجی با خودروهای داخل وجود دارد به طوری که در کنار عدم رعایت حقوق مشتریان، به تعهدات در گارانتی نیز توجه کافی نمی شود.


نماینده مردم قم همچنین با بیان اینکه شرکت پژوی فرانسه بزرگ ترین ضربه را به صنعت خودروسازی وارد کرده است، گفت: مسئولان این شرکت از دو سال پیش تحریم ها را مسئولان شرکت های خودروسازی هشدار داده بودند اما انگار مدیران شما در ایران هیچ توجهی به این هشدارها نکردند، با این وجود باز هم این سوال وجود دارد که مگر ساخت قطعات تولید داخل برای جوانان ما از ساخت هواپیمای جنگنده سخت تر است؟ چرا ایران خودرو از نخبگان جوان مان به خوبی استفاده نمی کند و کار را به جایی می کشاند که بسیاری از آنها جذب شرکت های خارجی و خصوصی شده اند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این پرسش که طراح خودروی رانا اکنون در کجا مشغول است؟ گفت: چرا تجاری شدن رانا با چهار سال تاخیر انجام شد؟
وی خطاب به غضنفری گفت: آقای وزیر شما می دانید که وضعیت قطعه سازان داخلی چگونه است و آنها مشکلات بسیاری دارند، مدیران شما برای تامین قطعه با یک شرکت خاص قرارداد بسته و از طریق آن به واردات مبادرت می ورزند، شرکتی که وضعیتش آنقدر از قبل آقایان خوب شده است که اکنون مدیران آن ساکن آمریکا هستند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: از طرف دیگر یکی از معاونان شرکت های خودروسازی عضو هیات مدیره ۱۲ شرکت است، مگر قطع الرجال است که ایشان باید اینقدر سمت داشته باشد.


وی با بیان اینکه همه ما در مورد تامین قیمت خودرو سر کار هستیم، گفت: یک روز می گویند که قیمت خودرو را هیات دولت تعیین می کند، روز دیگر می گویند که شورای رقابت، سازمان حمایت و اخیرا نیز می گویند که کارگروه ویژه ای قرار است این کار را بکند، بالاخره تکلیف چیست، چه کسی قیمت را تعیین می کند، بهتر نیست به جای توجه به شبکه دلالی، بیشتر به نخبگان توجه کنید؟


امیرآبادی در پایان در مورد قانع شدن یا قانع نشدن خود از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده قبلا از وزیر اقتصاد در مورد معوقات بانکی سوال کردم که به دلیل قانع نشدنم از مجلس رای گیری به انجام آمد، رای گیری که در نهایت منجر به دادن کارت زرد به وزیر شد اما باز هم اتفاقی رخ نداد چرا که معوقات بانکی بیشتر شد.
وی افزود: می ترسم این بار نیز با قانع نشدن بنده، مجلس به وزیر کارت زرد دهد و بعد از آن قیمت خودرو بالاتر رود، بنده از توضیحات وزیر قانع نشدم اما درخواست رای گیری از مجلس را نیز ندارم.


گفتنی است، محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت که جمع بندی ما از صحبت های شما به لحاظ حقوقی آن است که شما از توضیحات وزیر قانع شده اید.