به گزارش پارس به نقل از اقتصاد پرس، آمارها از عملکرد صندوق های سرمایه گذاری نشان می دهد که ظرف یک سال گذشته در حالی بازدهی شاخص کل بورس ۵۱ درصد بوده است که بازدهی شاخص صندوق ها فقط ۱۶ درصد ثبت شده است.

  از تاریخ ۱۸ فروردین ۹۱ تا ۱۸ فروردین ۹۲ فعالیت بیش از ۵۸ صندوق سرمایه گذاری بازدهی ۱۶ درصدی را برای سرمایه گذاران به همراه آورده است.

گفتنی است در حالی بازدهی شاخص صندوق ها بسیار عقب تر از بازدهی شاخص کل بازار است که در بررسی عملکرد جداگانه این ابزارهای مالی در مدت زمان مورد بررسی با صندوق هایی مواجه می شویم که بازدهی بیشتر از بازدهی کل بازار داشته اند.

در میان ۵۸ صندوق فعال در بازار، صندوق سرمایه گذاری سینا با ۸۳ درصد و صندوق عقیق با ۸۰ درصد بازدهی، صدرنشینی را از آن خود کردند.

همچنین صندوق سرمایه گذاری بورسیران با ۷۹ درصد بازدهی و پارس با ۷۰ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

سه   صندوق سرمایه گذاری آرین و آگاه و کارگزاری بانک صادرات نیز   در مدت مورد بررسی بازدهی بالغ بر ۶۰ درصد را کسب کردند.

این در حالی است که صندوق سرمایه گذاری امید سهم با بازدهی منفی ۱۷ درصد مواجه شد.

این گزارش حاکی است صندوق سرمایه گذاری نواندیشان با بازدهی تنها ۰.۱ درصد نیز در انتهای این جدول قرار گرفته است. پس از آن صندوق توسعه فردا با بازدهی ۶ درصدی، بورس بیمه با بازدهی ۹ درصدی و کارآفزینان برتر و ایساتیس با بازدهی ۱۰ درصدی در فهرست صندوق هایی قرار گرفتند که کمترین بازدهی را در یک ساله مورد بررسی کسب کردند.

این گزارش حاکی است طی دو دهه ی گذشته صندوق های سرمایه گذاری مشترک از محبوبیت زیادی در بین سرمایه گذاران برخوردار شده اند. در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیون نفر در آمریکا در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کرده اند و برای بسیاری از سرمایه گذاران، سرمایه گذاری در بورس به معنای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است. در همین راستا در سرتاسر جهان صندوق های سرمایه گذاری به شکل ها و روش های مختلف و به عنوان ابزاری مفید و کارآمد برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار شکل گرفته اند. ایران نیز از این قاعده دور نبوده است و در حال حاضر صندوق های متعددی در بازار سرمایه ی ایران در حال فعالیت هستند. در تئوری، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بسیار مطلوب و مورد توصیه خبرگان است، ولی در عمل این کار باید با دقت و بررسی عمیق انجام شود.