به گزارش پارس، دیروز خبری از زبان رییس کل گمرک ایران منتشر شد مبنی بر این که واردات ۱۴ درصد و صادرات ۵ درصد در سال ۹۱ کاهش یافته است؛ به طوری که ۵۳.۳ میلیارد دلار واردات به کشور انجام شده که نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین میزان صادرات از گمرکات کشور در این مدت ۴۱.۵ میلیارد دلار بوده که ۵ درصد از سال قبل از آن کمتر است. به بهانه همین موضوع، اقتصادپرس به گفت وگو با مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران پرداخت که در ادامه می خوانید.

 

* رییس کل گمرک اعلام کرده که تراز تجاری ایران و واردات در سال گذشته از ۱۸ میلیارد دلار به ۱۱.۸میلیارد دلار کاهش یافته و همین مساله سبب شده تا واردات کاهش پیدا کند. گفته می شود که این روند در سال ۹۲ نیز تکرار می شود. آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

  معمولا در مورد صحت آمارهای ارائه شده در سال هایی گذشته سوال هایی مطرح بوده است، اما براساس اینکه مرجع آماری ما در حوزه صادرات و واردات گمرک است، ما فرض را بر صحت آمارهای سال ۹۱ می گذاریم و همچون سال های گذشته میزان صادرات و واردات را بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی گمرک می سنجیم.

اکنون نیز فرض را بر صحت آمار ارائه شده از سوی گمرک قرار می دهیم اما باید این مساله را بپذیریم که از نظر اقتصادی این آمار نشانگر و بیانگر مزیت اقتصادی و روال واردات و صادرات و تجارت خارجی ما در سال ۹۱ نمی تواند باشد، زیرا موانعی که درراه واردات بود، از واردات واقعی ما جلوگیری کرد.

 

* موانع ایجاد شده بر سر واردات چه تبعاتی خواهد داشت و اثرات آن از چه زمانی بیشتر نمایان می شود؟

محدودیت کالایی که در ماه های پایانی سال گذشته وجود داشت، به طور طبیعی در بهار امسال اثر خود را نشان می دهد و کمبود کالاهای ساخته شده هم در بازار و هم واحدهای تولیدی احساس خواهد شد. به طور قطع تبعات اصلی و نهایی آن را از تیرماه به بعد مشاهده خواهیم کرد و برای تمام کسانی که مصرف کننده هستند، محسوس تر می شود؛ چه کالاهای تولید داخل که مواد اولیه و لوازم یدکی برای آنها وارد می شود و چه کالاهای ساخته شده.

 

* علت اصلی کاهش واردات را در چه می بینید؟

علت کاهش واردات، دلیل واقعی تجاری نبوده است. دلیل آن در اصل ممانعت های غیر تعرفه ای و ممنوعیت هایی بوده که به صورت بخشنامه های روزانه و متناقض با سیاست گذاران تجاری کشور ایجاد کرده است.

 

* در بخش صادرات علت کاهش چیست؟

در مورد صادرات نیز من معتقدیم که اگر شرایطی که امروز در آن قرار داریم، ادامه پیدا کند، صادرات کشور افت قابل توجهی خواهد داشت.

 

*یعنی از رقم ۷۰ میلیارد دلار و یا ۵۰ میلیارد دلاری که برای صادرات امسال پیش بینی شده، کمتر خواهد بود؟

بنده احساس می کنم که این موارد آرزوهای بزرگی است و امیدوارم بر باد رفته نشود.

 

*به عبارت دیگر شما معتقدید که این رقم ها دور از ذهن است؟

این رقم ها اتفاق افتاده است، زیرا جهش صادراتی غیر از مواد صنعتی و و پتروشیمی در سال ۹۱ داشتیم، اما دلایل آن بر اساس افزایش نرخ ارز پیش آمده است.

با توجه به اظهارنظرهای گوناگون کارشناسان اقتصادی به نظر می رسد باید برنامه ریزی هایی دقیقی برای برون رفت از وضعیت فعلی صورت گیرد و همچنین مسوولان دولت یازدهم باید بیشتر برنامه ریزی های خود را بر رونق صادرات و کاهش واردات و به تبع آن حمایت از واحدهای تولیدی داخل برای بی نیازی کشور از کالاهای خارجی معطوف کنند و این مهم جز با برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی شده محقق نمی شود.