به گزارش پارس کیومرث کرمانشاهی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: امسال استراتژی مدیریت واردات ادامه خواهد داشت، تا در راستای آن حمایت تولید داخل صورت گیرد و تولید داخل نیز در خدمت صادرات غیرنفتی باشد.

وی تاکید کرد: در سال حماسه اقتصادی باید اقتصاد بدون نفت جدی تر دنبال شود و برای رسیدن به آن نیز صادرات غیرنفتی توسعه پیدا کند.

معاون کل سازمان توسعه و تجارت گفت: برای حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، حمایتهای غیر متسقیم از پروژه های مرتبط با صادرات غیر نفتی، توسعه زیرساختها، حمایت از شرکت و برگزاری در نمایشگاه ها، حمایت از دعوت و اعزام هیئت های تجاری صورت می گیرد.

* پیشنهاد عوارض نیم درصدی از واردات برای حمایت از صادرات

معاون کل سازمان توسعه و تجارت گفت: همواره برنامه و بودجه در کنار هم بوده است، لذا برای آن که برنامه های توسعه صادرات صورت گیرد، باید بودجه مناسبی در کنار آن باشد به همین دلیل در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۲ برای آنکه منابع مطمئن و مستمری در راستای حمایت اس صادرات وجود داشته باشد، پیشنهاد داده ایم، تا نیم درصد از واردات عوارض اخذ شده و در راستای حمایت از صادرات اختصاص پیدا کند.

* حمایت از صادرات در سال حماسه اقتصادی

وی افزود: این موضوع در حد پیشنهاد است و ممکن است پذیرفته نشود، اما مطرح کردن آن به معنای آن است که در صورتی برنامه های صادرات عملیاتی و اجرایی می شود که بودجه مناسبی برای آن وجود داشته باشد، لذا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد بدون نفت به نظر می رسد در چنین شرایطی باید حمایت لازم از توسعه صادرات غیرنفتی در برنامه ها وجود داشته باشد.

* ارز مرجع و مبادله ای سر جای خودش است

معاون کل سازمان توسعه و تجارت درخصوص اخباری که درباره حذف ارز مرجع و مبادله ای مطرح می شود، گفت: آرزوی ما این است تا ارز تک نرخی شود، اما تا این لحظه تصمیمی گرفته نشده است و ارز مرجع و مبادله ای سر جای خودش است.

* جزئیات واردات ۱۰۰۰ خودرو

کرمانشاهی در پاسخ به این سوال که گفته می شود، وزارت صنعت مجوز واردات ۱۰۰۰ خودرو را داده است، گفت: اجازه دهید این موضوع را به طور کامل تاشریح کنم، درخصوص ثبت سفارش کالاهای اولویت دهم برخی کالاها بودند که ثبت سفارش آنها به قبل از اعمال محدودیتها مربوط می شد، اما پرینت نهایی ثبت سفارش اخذ نشده بود لذا کالا وارد و در گمرک وجود داشت و باید توجه داشته باشیم ارزی که برای واردات این کالاها بود با ارز منشاء خارجی بوده و قبض انبار آنها نیز تا پایان بهمن ماه بوده است، لذا وزارت صنعت تصمیم گرفت تا با مآخذ کتاب، عوارض قبل از نصف شدن تعرفه ها را از این کالاها دریافت کند، تا بتوانند وارد کشور شوند.

وی افزود: من از تعداد کالاها اطلاعی ندارم و اینکه ۱۰۰۰ خودرو بوده یا کالای دیگری یا به هر تعداد کمتر و بیشتر بوده است باید از گمرک سوال کنید.