پارس به نقل از ایلنا، شاهین شایان آرانی، با تورم زا خواندن این بودجه اظهار داشت: بودجه ۹۲ با تاخیر به مجلس ارائه شده در نتیجه فرصتی برای بررسی وجود ندارد از همین رو در کمیسیون تلفیق نیز تصمیمات کلی گرفته خواهد شد.
او با بیان اینکه این بودجه دارای چند ویژگی مثبت و منفی است، خاطرنشان کرد: از نکات مثبت این بودجه می توان به کمرنگ شدن درآمدهای حاصل از نفت نسبت سایر درآمدها اشاره کرد که نکته بسیار مهمی است.
وی افزود: همچنین در این بودجه تاکید بر فروش اموال و دارایی های دولتی و شراکت بیشتر بخش خصوصی و دولتی شده که حائز اهمیت است.
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: نکته بعدی افزایش سرمایه بانک های دولتی است که به نظر مثبت می رسد اما در بطن این مسئله مطالبات معوق بانکها مطرح است و منابعی است که بانک ها نتوانسته اند وصول کنند اما در مجموع افزایش سرمایه بانکها مثبت است.
به گفته وی تاکید دولت بر برون سپاری خدمات دولت و انعقاد قرار داد بخش دولتی و غیر دولتی نیز حائز اهمیت است.
نقاط ضعف بودجه ۹۲
آرانی با اشاره به نکات منفی بودجه ۹۲ خاطر نشان کرد: اما این بودجه دار ای نقاط ضعفی نیز هست اولین نکته که از اهمیت بالایی برخوردار است عدم شفافیت منابع است هر چند آمار و ارقام خوش بینانه است اما متاسفانه غیر واقعی است و نمی توان از فروش اموال دولتی و درآمدهای حاصل از مالیات چنین درآمدی را بدست آورد.
وی افزود: در کل ساختار بودجه ۹۲ انبساطی و توسعه گرایانه است و در فضای تورمی که بیش از ۳۲ درصد برآورد می شود نمی توان خیلی به این بودجه خوش بین بود چرا که تشدید تورم را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: در چنین وضعیتی که بیماری هلندی نامیده می شود نمی توان به توسعه اقتصادی چندان امیدوار بود. در این فضا و با این بودجه انبساطی و توسعه گرایانه باید سعی در کاهش تورم ها شود و برنامه ریزی ها بیشتر در زمینه کاهش تورم، ثبات و تک نرخی شدن ارز، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری شود تا بتوان آینده روشنی برای وضعیت اقتصادی متصور شد.
شایان ارانی در خاتمه تاکید کرد: باید بتوان مذاکرات هسته ای را به یک سرانجام مشخصی رساند چرا که این موضوع مانند غبار تیره ای بر همه اقتصاد سایه افکنده است.