به گزارش پارس به نقل از ایسنا، چند روز پیش رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: " حدود ۶۰۰۰ تن انواع پرتقال باقی مانده است اما احتمال کمبود این میوه وجود دارد" که رییس اتحادیه مرکب کاران در این باره تاکید کرد: " هیچ نگرانی برای کمبود پرتقال نیست و این مسائل تنها بهانه ای برای واردات میوه است" .

عنایت الله بیابانی به ایسنا گفت: از آنجاکه پرتقال والنسیا شمال هنوز برداشت نشده و از اواخر اردیبهشت وارد بازار می شود و حجم ذخیره سازی شده پرتقال در انبارها مناسب است، تا رسیدن میوه های نوبرانه نگرانی برای کمبود پرتقال در بازار وجود ندارد.

وی افزود: ایران کشوری با اقلیم های مختلف است که در همه فصول سال میوه های متنوعی در آن تولید می شود اما نباید کاری کرد که ذائقه ی مردم تغییر کند چراکه در حال حاضر کیوی به وفور در بازار وجود دارد و میوه های دیگری نیز مانند هندوانه، توت فرنگی، آلو، زرد آلو و… در راه است.

ایجاد جو کاذب در بازار میوه به دلیل نبود نظارت
نایب رییس خانه کشاورز اظهار کرد: مطرح کردن مسائلی مانند احتمال کمبود پرتقال بهانه ای است برای انحصار گرانی که به دنبال واردات میوه هستند.

مجتبی شادلو _ مدیر عامل اتحادیه باغداران _ نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و پرتقال از ساعت های آغازین صبح در میادین مرکزی میوه و تره بار عرضه می شود تا حوالی ظهر در این مراکز باقی می ماند.

وی افزود: کمبود پرتقال در ایام نوروز به دلیل نبود نظارت و مدیریت در بازار و توزیع میوه بود که باعث شد جو کاذبی مبنی بر کمبود این میوه در بازار و افزایش قیمت آن ایجاد شود.

بهار زودرس و عرضع میوه های نوبرانه
مدیر عامل اتحادیه باغداران اظهار کرد: امسال با توجه به بهار زودرس، میوه های بهاره همچون آلو، هلو، زردآلو، خیار، گوجه سبز و… زودتر از موعد به بازار می رسند و تا آن زمان هیچ نگرانی برای کمبود پرتقال وجود ندارد.

با وجود اظهار نظر های متفاوت درباره ی وضعیت میوه، مشخص نیست امسال مسئولان می توانند از واردات غیرقانونی میوه به کشور جلوگیری کنند یا مانند سال های گذشته به بهانه نیاز بازار و ثبت سفارش های قبلی، واردات میوه ادامه خواهد داشت.