به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی صالح آبادی- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین گردهمایی کانون کارگزاران، به عملکرد بورس در سال گذشته پرداخت مهم ترین برنامه ها و اولویت های بازار سرمایه در سال ۹۲ را تشریح کرد.

وی گفت: بازار سرمایه در سال گذشته وضعیت مطلوبی در بخش عملکرد داشت به طوری که ارزش بازار سرمایه ۳۳ درصد رشد کرد و از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان به ۱۷۱ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش بازار فرابورس با رشد ۴۸ درصدی مواجه شد و از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

صالح آبادی افزود: ارزش معاملات بورس نیز از ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید و با رشد ۱۴ درصدی مواجه شد.

وی به تعداد دفعات معامله در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: تعداد دفعات معامله در بورس تهران از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دفعه به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار دفعه رسید. همچنین دفعات معاملات در بازار فرابورس با رشد ۱۹ درصدی مواجه شد و از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دفعه به یک میلیون و ۷۷۶ هزار دفعه رسید.

به گفته صالح آبادی، مجموع دفعات معاملات در بازار سرمایه از پنج میلیون و ۹۰۰ هزار دفعه به شش میلیون و ۹۰۰ دفعه رسیده است که نشانه نقدشوندگی در بازار سرمایه و سهولت دسترسی مردم به بازار است که معاملات آنلاین نیز نقش موثری در آن داشته است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که شاخص بورس تهران با رشد ۴۷ درصدی در سال گذشته مواجه شد و از ۲۶ هزار واحد به ۳۸ هزار واحد رسید، عنوان کرد: معاملات آتی بورس کالا در سال گذشته ۲۷۵ درصد رشد کرد و از ۱۳ هزار میلیارد تومان به ۳۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: همچنین معاملات نقدی بورس کالا با رشد ۸۴ درصدی مواجه شد و از ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ به ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۱ رسید.

صالح آبادی عنوان کرد: در مجموع ارزش معاملات سه بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس و بورس کالا ۱۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ بود که در سال ماقبل آن این رقم ۶۱ هزار میلیارد تومان ثبت شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: با نگاه به این آمار مشاهده شود که بازار سرمایه نسبت به گذشته توسعه بیشتری پیدا کرده و جای خود را در اقتصاد کشور باز کرده و از هم ناحیه سیاست گذاری و هم از طرف مردم مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این که بسیاری از افراد با بورس آشنایی پیدا کرده اند افزود: خوشبختانه به دلیل پذیرش شرکت های جدید، اجرای اصل ۴۴ و توسعه IT که در بورس اتفاق افتاد امکان دسترسی آسان و بهتر در بازار سرمایه فراهم شد.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: آمارعملکرد بورس نشان می دهد که ظرفیت های این بازار بسیار بالا است و ظرفیت های زیادی در آن وجود دارد که امیدواریم امسال نیز در ادامه روند سال های گذشته سال خوبی را در بازار سرمایه داشته باشیم.

تحقق شعار حماسه سیاسی حماسه اقتصادی در بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به شعار امسال اشاره کرد و افزود: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی نام گذاری شده است که در بخش حماسه اقتصادی به عنوان یک خانواده اقتصادی باید هر کدام در جایگاه خود به تحقق این شعار کمک کرده و باید تلاش کنیم در راستای آن ارزش بازار سرمایه و ارزش معاملات را ارتقا دهیم واز همه مهمترین به تامین مالی بنگاه ها کمک بیشتری کنیم.

به گفته وی، باید نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها پررنگ تر شود که این موضوع نیاز به زیرساخت های لازم دارد که باید در این راستا حرکت کنیم تا در زمان هایی که وضعیت بازار خوب است بنگاه ها بیشتر منتفع شوند.

اجرای ثبت سفارش تلفنی

صالح آبادی در ادامه این نشست، برنامه های سال جاری سازمان بورس را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: سامانه مرکز تماس (کال سنتر) اواخر سال گذشته راه اندازی شد که در سال ۹۲ باید به صورت فراگیر در صنعت کارگزاری از آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از سفارشات خرید و فروش سهامداران ازطریق تلفن انجام می شود، خاطرنشان کرد: راه اندازی کال سنتر بسیاری از اختلافات میان سرمایه گذاران و کارگزاران را برطرف می کند و اگر ثبت سفارش تلفنی به صورت فراگیر راه اندازی شود، مکالمات تلفنی بین مشتری و کارگزاران ثبت شده و در هیات داوری قابل استناد خواهد بود و نماینده شرکت های کارگزاری می توانند در شهرستان ها از آن استفاده کرده و به معامله گر خود نظارت داشته باشند.

آغاز فعالیت سیستم" پم" از ارومیه

دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار از راه اندازی سیستم جدید معاملات بورس تهران در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر سیستم پم در شرکت های کارگزاری مورد استفاده قرار می گیرد و شرکت مدیریت فن آوری بورس پم جدیدی طراحی کرده است که امکانات بهتری داشته و نظارت بهتری را به شرکت های کارگزاری و معامله گران در شعب می دهد.

سخنگوی سازمان بورس انجام معامله از نقاط مختلف کشورو افزایش نظارت ها بر معامله گران را از مهم ترین ویژگی های این سیستم معاملاتی دانست و عنوان کرد: راه اندازی سیستم" پم" از اواخر فروردین ماه جاری از ارومیه آغاز شده و به مرور به سایر شهرستان ها تعمیم داده می شود که امیدواریم به زودی سیستم قبلی جمع آوری شده و پم جدید جایگزین آن شود.

صالح آبادی همچنین از راه اندازی سیستم جدید شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه در نیمه دوم امسال خبر داد و عنوان کرد: امسال در ادامه توسعه ظرفیت های بازار سرمایه سیستم پست ترید در نیمه دوم سال جاری راه اندازی می شود.

پذیرش شرکتهای جدید در بازار

وی به پذیرش شرکت های جدید در بازار بورس و فرابورس تاکید کرد و گفت: باید در سال جدید برای ورود شرکت های جدید به بورس و فرابورس تلاش کرده و شرکت های جدیدی را پذیرش کنیم.

به گفته صالح آبادی، در سال جاری بازار پایه فرابورس در رتبه بندی کارگزاران لحاظ می شود تا اگر شرکت های کارگزاری بتوانند شرکتی را وارد بازار پایه کنند در رتبه بندی آن ها موثر باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در سال جاری هلدینگ خلیج فارس در بورس عرضه می شود عنوان کرد: از کارگزاران و کانون کارگزاران درخواست می کنم تا در پذیرش جدید شرکت ها نقش موثری داشته باشند تا در این زمینه وضعیت بهتری نسبت به سال های گذشته داشته باشیم.

رعایت مقررات پولشویی در بازار

صالح آبادی در ادامه به رعایت مقررات پولشویی اشاره کرد و افزود: طبق مقررات پولشویی از اهراز هویت مشتریان تا پرداخت ها و دریافت ها باید طبق مقررات پولشویی انجام شود که بورس نیز باید تلاش کند در این راستا حرکت کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به استقرار سیستم خود نظارتی در شرکت های کارگزاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صنعت کارگزاری توسعه کرده و کارگزاران در بورسهای مختلف فعال هستند بنابراین باید سیستم خودنظارتی در شرکت های کارگزاری جدی تر گرفته شده و شرکت های کارگزاری باید به خود نظارت کنند.

وی تاکید کرد: همچنین در سال جاری باید بحث کنترل داخلی جدی گرفته شود به طوری که در شرکت های کارگزاری در کنار بخش عملیات، بخش نظارت نیز وجود داشته باشد و کانون کارگزاران هم می تواند در این زمینه نقش موثری ایفا کند.

صالح آبادی اجرای معاملات اعتباری را از برنامه های امسال دانست و گفت: دستورالعمل معاملات اعتباری سهام در سال گذشته توسط سازمان بورس تصویب و ابلاغ شد که امسال باید جدی گرفته شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: در سال جدید قرار نیست مجوز جدیدی به کارگزاران داده شود زیرا سیاست سازمان این است که کیفیت شرکت های کارگزاری افزایش پیدا کند و به جای افزایش تعداد کارگزاران خدمات آن ها توسعه یابد.

وی همچنین ادامه داد: قرار نیست در سال جاری بورس جدیدی راه اندازی شود زیرا در حال حاضر دو بورس اوراق بهادار و دو بورس کالایی وجود داشته باشد و در صورت نیاز تابلویی در این چهار بورس طراحی می شود.

الکترونیکی شدن بازار در سال جاری

صالح آبادی الکترونیکی شدن بازار سرمایه را از اهداف سال ۹۲ دانست و گفت: در سال جاری قرار است تمامی اقدامات سازمان بورس در قالب روش های الکترونیک صورت گیرد تا این بازار به سمت فول الکترونیک شدن حرکت کند.

وی شفافیت بازار سرمایه از دیگر اهداف سازمان بورس دانست و خاطرنشان کرد: همچنین در سال جاری قرار است دسترسی مردم به بازار سرمایه تسهیل شود. زیرا درحال حاضر هزار ایستگاه معاملاتی در کشور وجود دارد ولی باز هم نیاز است تا دسترسی مردم به بازار تسهیل شود زیرا همه مردم متخصص نبوده و نمی توانند به راحتی به بورس دسترسی داشته باشند.

افزایش تعامل با شبکه بانکی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده از شعب بانکی برای انجام امور بازار سرمایه را از دیگر اهداف سال جدید دانست و گفت: از شرکت های بورسی و فرابورسی درخواست می کنیم که شعب بانک ها را به عنوان یک سوپر مارکت مالی ببینند و از شعب بانک ها به عنوان مکانی برای خدمات بازار سرمایه استفاده کنند.

صالح آبادی ادامه داد: صنعت بانکداری به اندازه کافی رشد کرده و بیش از ۲۰ هزار شعبه بانکی در سراسر کشور فعال است که می توان از ظرفیت های این شبکه برای ارائه خدمات بازار سرمایه استفاده کرد بنابراین بورس می تواند از شعب بانک ها استفاده کند که اگر مقرراتی در این خصوص نیاز باشد تنظیم می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: در سال جدید امکانی فراهم شده است تا معاملات آتی سهام از طریق سیستم OMS در اختیار کارگزاران قرار گیرد که امیدواریم امسال با استفاده از این سیستم معاملات آتی سهام قوت گرفته و جای خود را در بازار سرمایه باز کند.

راه اندازی آپشن در دو بورس

وی راه اندازی آپشن را از دیگر برنامه های سال ۹۲ سازمان بورس دانست و گفت: در حال حاضر مشکلاتی برای راه اندازی آپشن وجود دارد ولی این ابزار از نظر عملیاتی قابلیت اجرا دارد که امیدواریم ابزار آپشن یا اختیار معامله در دو بورس اوراق بهادار و کالا راه اندازی شود.

صالح آبادی از راه اندازی ابزار" ستان" در سال جدید خبر داد وگفت: این ابزار مانند سیستم کدال بوده و بین نهادهای مالی و سازمان بورس و سیستم کدال ارتباط برقرار می کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با راه اندازی این سیستم تایید صلاحیت ها از طریق آن انجام شده و کاغذ از بازار سرمایه حذف می شود. همچنین با اداره ثبت شرکت ها در حال تعامل هستیم تا از طریق ستان ثبت شرکتها صورت گیرد و روابط سازمان با نهادهای مالی نیز به صورت الکترونیک شود.

راه اندازی بازار فرعی بورس کالا

وی به اجرایی شدن بازار فرعی بورس کالا اشاره کرد وگفت: در سال گذشته مقررات فرعی بورس کالا تصویب و ابلاغ شد که از ابتدای امسال اجرایی می شود.

صالح آبادی گفت: د ر این بازار جدید، امکان معاملات املاک و مستغلات فراهم شده است و اموال غیر منقول و املاک مستغلات می توانند در این تابلو مورد معامله قرار گیرند که به راه اندازی این تابلو نیاز به برگزاری مناقصه و مزایده نبوده و فرایند آن شفاف و تسهیل می شود.

او گفت: طبق ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، دستگاه ها، نهادها و شرکت های دولتی بدون برگزاری مناقصه اقدام به خرید کالا از بورس کالا کرده و بدون تشکیل مزایده اقدام به فروش کنند که تشکیل بازار فرعی بورس کالا می تواند به مجموعه های دولتی در این زمینه کمک کند.

تقویت بورس انرژی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به راه اندازی بورس انرژی در سال گذشته اشاره کرد وگفت: بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور در سال گذشته راه اندازی و علاوه بر این که بورس جدیدی راه اندازی شد ابزار سلف موازی استاندارد در این بورس مورد آزمایش قرار گرفت.

وی یادآور شد: این ابزار در بورس کالا پیگیری می شود تا امکان معامله مجدد آن در برخی کالاها فراهم شود با این حال این ابزار در بورس انرژی آزمایش شده و پم جدید با سیستم بورس انرژی یکپارچه خواهد شد.

به گفته وی، یکی از اقدامات مهم سازمان بورس تعمیق بیشتر بورس انرژی و کمک به آن است تا با توجه به ظرفیت های خوبی دراین بورس وجود دارد بتوانند جای خود را در اقتصاد کشور باز کند.

صالح آبادی افزود: طبیعتا این بورس نوپا بوده و اول کار مشکلاتی بر سر راه آن وجود دارد ولی این مشکلات برطرف می شود همان طور که بورس کالا و اوراق بهادار در ابتدا دارای مشکلاتی بودند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به سلامت بازارها در بورس تهران اشاره کرد و گفت: سلامت بازارها بسیار مهم است و این در سایه سلامت انسان ها بوجود می آید که اگر قصد داریم به توسعه بازار سرمایه کمک کنید باید با سلامت کار کنیم.

وی گفت: فرهنگ سازی در بازار سرمایه توسعه مطلوبی پیدا کرده و رسانه ها و مطبوعات نقش موثری در فرهنگ سازی و آموزش بورس به مردم ایفا کرده اند به طوری که درسال گذشته تعداد سهامداران نسبت به سال های پیش افزایش قابل توجهی پیدا کردند.