به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سید مسعود میرکاظمی با اشاره به اینکه دلایل ایجاد قاچاق سوخت در کشور، تفاوت آن بین قیمت داخلی و بین المللی است، گفت: در شرایط فعلی متاسفانه به دلیل تفاوت قیمت داخلی و بین المللی گازوئیل، انگیزه برای قاچاق این سوخت افزایش چشمگیری داشته است.

 

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، دو روش را برای مبارزه با قاچاق سوخت در کشور برشمرد و افزود: اصلاح قیمت ها و رسیدن به نرخ بین المللی و مبارزه با قاچاق از جمله روش‎ هایی است که می تواند باعث کاهش قاچاق سوخت در کشور شود.

 

 

وی با بیان اینکه برای توقف قاچاق سوخت و بویژه گازوئیل باید به تغییر ساختارها پرداخت، تصریح کرد: تنها با کنترل و امنیتی کردن مرزها نمی توان از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه جلوگیری کرد، لذا این امر نیازمند بسته سیاستی از جمله اشتغال زایی در مناطق مرزی و حمایت از صنعت و تولید بوده، چراکه تغییر ساختارها باعث نزول قاچاق در مناطق مرزی کشور خواهد شد.

 

 

به گزارش خانه ملت، میرکاظمی با رد این موضوع که نرخ گازوئیل در مناطق مرزی افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: قیمت گازوئیل به هیچ عنوان در مناطق مرزی تغییر نکرده چون هر گونه تغییر قیمت این سوخت غیر قانونی است و مردم مناطق مرزی با نرخ فعلی می توانند از سوخت گازوئیل استفاده کنند، اما دولت و بخش خصوصی اجازه دارند در این مناطق برای صادرات گازوئیل از نرخ های بین المللی استفاده کنند.

 

 

رییس کمیسیون انرژی مجلس، راه کار این کمیسیون را برای جلوگیری از قاچاق سوخت استفاده از بسته سیاستی دانست و خاطر نشان کرد: نزدیک شدن قیمت گازوئیل به نرخ بین المللی، ایجاد اشتغال در مناطق مرزی کشور و برخوردهای امنیتی و قضایی با قاچاقچیان سوخت، از جمله راه کارهای کمیسیون انرژی برای مبارزه با قاچاق سوخت است.

 

 

** بی اطلاعی دولت از طرح افزایش قیمت گازوییل

 

  اگرچه میر کاظمی افزایش قیمت گازوییل را طرح دولت عنوان کرده است اما معاون ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور نیز از وجود چنین طرحی در دولت ابراز بی اطلاعی کرده است.

 

 

علی ربیعی گفت وگو با خبرنگارایسنا با تاکید بر این که برنامه ای برای افزایش قیمت گازوییل در دولت وجود ندارد خاطرنشان کرد: . قیمت گازوییل تا اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها حتی در شهرهای مرزی افزایش نمی یابد.

 

 

وی با اشاره به این که البته فروش گازوییل به خریداران خارجی با قیمت های بین المللی در مرزها انجام می شود، یادآور شد: از مدتها پیش قیمت بین المللی فروش گازوییل برای خریداران خارجی با قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می شود که این قیمت برای رانندگان ایرانی که قصد عبور از مرز کشور را دارند هم صدق می کند.

 

 

ربیعی از وجود توافقی بین دولت و مجلس برای افزایش قیمت گازوییل در مرزها جهت کاهش قاچاق این فرآورده ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: تاکنون بحثی مبنی بر افزایش قیمت این فرآورده بین دولت و مجلس نشده است.

 

 

** همه بی خبرند!

 

هچنین حبیب آغاجری - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای - در گفت وگو با خبرنگار ایسنا خبر افزایش قیمت گازوئیل در نواحی مرز ی کشور جهت کاهش قاچاق این فرآورده به کشورهای همسایه که توسط برخی رسانه ها منتشر شده است را رد کرد و گفت: تاکنون تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت گازوئیل در مجلس گرفته نشده است.

 

 

وی با اشاره به این که افزایش قیمت گازوئیل در مرزها توسط برخی از نمایندگان تنها به صورت" پیشنهاد" مطرح شده است، تاکید کرد: تاکنون نمایندگان در مورد موضوع افزایش قیمت گازوئیل در کمیسیون انرژی و صحن مجلس جلسه ای نداشته اند.

 

 

نماینده مردم امیدیه، ماهشهر و هندیجان در پاسخ به این سوال که آیا دولت تقاضای افزایش قیمت گازوییل در نواحی مرزی کشور را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است نیز ابراز بی اطلاعی کرد.

 

 

  بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در دی ماه ۱۳۸۹ قیمت گازوییل از لیتری ۱۶ تومان به لیتری ۱۵۰ تا ۳۵۰ افزایش یافت. اما با وجود افزایش قیمت صورت گرفته به دلیل اجرای نشدن مرحله دوم این قانون در سال ۹۰ و ۹۱ افزایش قاچاق این فرآورده افزایش چشمگیری یافته است.