به گزارش پارس به نقل از فارس، پس از آنکه قیمت ارز در ایران به یکباره افزایش یافت، موجب شد تا قاچاق سوخت نیز که پس از اجرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه ها به صفر نزدیک می شد دوباره افزایش یافته، به طوری که حتی قاچاقچیان مواد مخدر نیز به قاچاق سوخت روی آوردند تا بتوانند از رهگذر اختلاف نرخ ارز و بالتبع اختلاف قیمت سوخت در داخل و خارج از مرزها سودهای کلانی را به جیب بزنند.
اگرچه هم اکنون راهکار های مختلفی چون تشکیل کارگروه مبارزه با قاچاق سوخت در شرکت ملی پخش فرآروده های نفتی تشکیل شده و این کارگروه در هفته چندبار جلسه برگزار می کند اما هنوز شاهد قاچاق سوخت در کشور هستیم و مرزهای جنوبی و غربی کشور شاهد بیشترین قاچاق هستند.
از این رو برای آنکه با روند مبارزه با قاچاق سوخت در مرزها جنوبی آشنا شویم با عبدالله محبی مدیرشرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه هرمزگان گفت وگو کردیم که بدین شرح است.

همانطور که می دانید در ماه های اخیر شاهد افزایش قاچاق سوخت از کشورهستیم و استان هرمزگان نیز یکی از مرزهایی است که قاچاق سوخت در آن رو به افزایش بوده است، لطفا بفرمایید که شرکت پخش فراورده های نفتی برای مبارزه با قاچاق سوخت تا کنون چه اقداماتی را انجام داده است؟
برای پاسخ به این سوال اول باید دانست که چرا سوخت قاچاق می شود، یکی از دلایلی که موجب می شود سوخت در کشور قاچاق شود اختلاف قیمت است که با کشور های همسایه داریم، این امر زمینه ای را فراهم کرده که عده ای از سودجویان  از این فرصت استفاده کنند و سوخت کشورمان را از طریق دریا به کشورهای همسایه به فروش رسانند.
همانطور که بارها اعلام شده است استان هرمزگان نیز در مسیر قاچاق سوخت قرار گرفته است، یعنی سوخت از استانهای دیگر کشور به استان هرمزگان آورده می شود و از طریق این استان قاچاق می شود.
خوشبختانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تلاش کرده و منابع قاچاق سوخت را شناسایی کرده است یعنی برسی کرده این سوخت که قاچاق می شود از کجا می آید.

  شما به چه نتیجه ای دست یافتید؟
  با بررسی هایی که در یکی دو سال اخیر انجام دادیم  مشخص شد علت اصلی قاچاق سوخت عدم نظارت سازمان های متولی است. به عنوان مثال شرکت پخش به بخش کشاورزی، حمل و نقل، صنایع و بخش های دیگر که سوخت نیازدارند سوخت می فروشد ولی متاسفانه به دلیل عدم نظارت این بخش ها سوختی که باید در همان بخش مورد استفاده قرار گیرد از مسیر قانونی خود خارج می شود و از طریق استان هرمزگان قاچاق می شود.
به عنوان مثال در سال ۹۰ و ۹۱ حدوداً ۵۰ دستگاه نفتکش توسط نیروی انتظامی استان هرمزگان متوقف کردیم که اقدام به قاچاق سوخت می کردند که از استانهاتی مختلف کشور قاچاق می شود. این سوخت به دلیل عدم نظارت دستگاه های مختلف در جایی دپو می شود و با بارنامه های مختلف سازمان راه و ترابری اقدام به قاچاق می کنند.

یعنی قاچاق با بارنامه های قانونی صورت می گیرد؟
  این افراد سوخت را با نام کالای دیگر بارگیری می کنند، مانند روغن، حلال ها و یا شوینده ها و مواد شیمیایی و در بارنامه ها نیز نام بار آورده می شود در حالی که محموله ای که حمل می کنند سوخت است مانند نفت سفید، نفت گاز و بنزین.
به عنوان نمونه یک نفتکش از قزوین با بارنامه رسمی آمده و در بارنامه روغن سوخته نوشته بود اما پلیس راه پس از بررسی هایی به این نتیجه رسید که محموله روغن نبوده و این تانکر نفت گاز را حمل می کرده است.

چه ارگانی باید در خصوص بارنامه ها نظارت بیشتری را انجام دهد؟
بخش حمل و نقل باید نظارتش را افزایش دهد، اما متاسفانه بخش حمل و نقل در کشور اعتقادی به قاچاق سوخت ندارد و معتقد است نمی توان بار را مورد نظارت قرار داد.

  یکی دیگر از روش های قاچاق سوخت اجاره کارت های سوخت است که در استان هرمزگان نیز هر از گاهی اعلام می شود تعداد زیادی کارت سوخت اجاره ای کشف شده است، هم اکنون وضعیت کشف کارتهای اجاره ای در این استان چگونه است؟
در استان هرمزگان موفق شدیم در سال ۹۱ حدود ۷ هزار کارت سوخت کشف کنیم که عمدتاً این کارت ها مربوط به استانهای دیگر است که در اختیار رانندگان خودروهای سنگین قرار گرفته است. به عنوان مثال یک راننده ۷ یا ۸ کارت سوخت داشت که این راننده به جایگاه های مختلف مراجعه کرده و اقدام به سوخت گیری می کرد و این سوختها پس از بارگیری در محلی دپو شده بود و از طریق لوله های زیرزمینی و تلمبه هایی به دریا ارسال و از آنجا با لنج و قاچاق می شد. حال باید دانست که چه طور امکان دارد که این راننده ۸ کارت سوخت را در اختیار داشته باشد.
همانطور که در بالا اشاره شد سوخت هایی که قاچاق می شود منابع آنها شناسایی شده است و منطقه هرمزگان خودش اولین منطقه برای مبارزه با قاچاق سوخت است. در جلسه مبارزه با قاچاق سوخت که در استان برگزار می شود همواره شرکت پخش با دست پر و با پیشنهاد وارد جلسه می شود. در صورتی که تا دو سال قبل همکاران ما مورد اتهام قرار می گرفتند، اما امروز پرچمدار مبارزه با قاچاق سوخت هستیم.

  پس از کشف محموله قاچاق، سوخت کشف شده چه می شود؟
  ما در عملیات های مختلفی در جمع آوری مخازن دپو سوخت در سایر روستاهای هرمزگان شرکت داشتیم، به طوری قاچاقچیان سوخت را در مخازنی در زیرزمینی مخفی می کنند و پس از جمع آوری سوخت تا حد قابل توجهی آن را به قاچاقچیان به قیمت های زیادی می فروشند اما به محض آنکه این سوخت توسط نیروی انتظامی کشف می شود با حکم قضایی در اختیار شرکت پخش قرار می گیرد. آنچه باید به آن توجه ویژه کرد این است که نباید گذاشت قاچاق به استاهای مرزی وارد شود که خوشبختانه نیروی انتظامی نیز در این زمینه فعال است و از ورود نفتکش هایی که احتمال وجود سوخت قاچاق در آن است جلوگیری می کنند.

برای سوال آخر لطفا بفرمایید در سال ۹۱ چه مقدار قاچاق سوخت در این استان کشف کرده اید؟
  در سال ۹۱ حدود ۲ میلیون لیتر سوخت کشف شده است که با همکاری بیشتر می توان میان شرکت پخش و نیروزی انتظامی می توان  سوخت بیشتری از قاچاقچیان کشف و ضبط کرد.