به گزارش پارس به نقل از ایسنا، شاید موضوع VPN بومی اولین بار توسط رییس سازمان پدافند غیرعامل مطرح شد. موضوعی که مدتی پس از طرح آن وزیر وقت ارتباطات این گونه اعلام کرد که VPN بومی و غیربومی ندارد اما بعدها به هر ترتیب این بحث قوت گرفت و شورای عالی فضای مجازی به عنوان متولی اصلی به پیگیری این موضوع پرداخت.
مسوولان این شورا چندی پیش حتی سایتی را برای ثبت نام VPN قانونی و مجاز ایرانی طراحی و افتتاح کرده و از متقاضیان حقوقی خواستند که تا تاریخ پنجم اسفند ماه درخواست ثبت نام خود را در این سایت ثبت کنند.
اکنون حدود ۴۵ روز از این موضوع می گذرد و هنوز نه تنها برای ثبت نام کاربران حقیقی اعلام نشده بلکه هنوز خبری هم درباره ارائه VPN قانونی به همان سازمان هایی هم که ثبت نام کرده بودند منتشر نشده است.
در این میان در سال گذشته برای مدتی VPN در کشور بدون هیچ اطلاع رسانی قبلی قطع شد و پس از این موضوع مهدی اخوان به آبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که مساله ی ارائه VPN قانونی امری است که به ظرفیت شرکت ارتباطات زیرساخت برمی گردد چرا که این شرکت متولی ارائه ی خدمات VPN محسوب می شود.
رییس مرکز فضای عالی مجازی در عین حال یادآور شد که در حال حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت از نظر فنی با محدودیت هایی مواجه است و ما منتظریم با دسترسی به توانمندی ها در آینده ای نزدیک ثبت نام برای درخواست VPN حقیقی آغاز شود.
البته پس از این اظهارات، شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب خبری کوتاه برروی سایت خود این گونه اعلام کرد که این شرکت، زیرساخت بستر های واگذاری VPN را فراهم کرده است.
در این خبر آمده بود: این شرکت متولی ساماندهی و اختصاص شبکه اختصاصی مجازی (VPN) در کشور است و انتقال اطلاعات و داده های با اهمیت سازمانها و نهادهای کشوری برای تبادل در فضای مجازی با استفاده از VPN از امنیت نسبی برخوردار خواهد شد.
البته شرکت ارتباطات زیرساخت در بخش پایانی این خبر از کلیه ی وزارتخانه ها، سازمان ها، بانک ها و شرکت ها نیز دعوت کرده بود که جهت ثبت نام در شبکه اختصاصی مجازی VPN به سایت www. VPN. ir مراجعه و ثبت نام کنند که البته همان طور که گفته شد این سایت ثبت نام تنها تا تاریخ پنجم اسفند ماه به شرکت ها فرصت داده بود.
اما این که چرا در شرایطی که انبوهی از طرح های ارتباطی از جمله موتور جستجو، ایمیل، سیستم عامل، ضدبدافزار و… پسوند بومی به خود گرفته اند، یک باره VPN بومی تا این اندازه اهمیت پیدا می کند شاید به این موضوع برگردد که حتی بنا بر اظهارنظرهای رسمی امروزه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاربران اینترنت کشور با بهره گیری از VPN به سایت های مورد نظر خود سر می زنند.
طبق تعاریف ارائه شده اصولاً VPN به یک شبکه اختصاصی اطلاق می شود که از یک شبکه عمومی مانند اینترنت برای ایجاد یک کانال ارتباطی مخصوص بین چندین کاربر و دسترسی به اطلاعات بهره می برد؛ بهره بردن VPN از شبکه های عمومی مسافت را بی معنی می سازد و دردسر های استفاده از پروتکل های مختلف را کاهش می دهد و می توان از این شبکه برای دسترسی به سایت های فیلتر شده نیز بهره گرفت.
البته در اصل نمی توان VPN را جزو دسته فیلتر شکن ها به شمار آورد اما با توجه به این که بسیاری از کاربران اینترنت برای دسترسی به شبکه های اجتماعی فیلتر شده به کرات این نرم افزار را مورد استفاده قرار می دهند اکنون شاید استفاده به عنوان فیلترشکن یکی از کاربردهای این نرم افزار در نزد کاربران خانگی باشد.
پیش از این مقامات قضایی کشور با تاکید بر این نکته که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از کاربران اینترنت کشور از VPN استفاده می کنند، استفاده از این نرم افزار را به دو بخش قانونی و غیرقانونی تقسیم کرده و رییس پلیس فتا با بیان این مطلب خاطرنشان کرده بود که باید بر وی پی ان های مجوزدار، نظارت شود و غیرمجازها مسدود شوند.