بازار مسکن دیروز در حالی رسما آغاز به کار کرد که تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و برخی اخبار سیاسی قرار گرفته و به نوعی قیمت ها هنوز هم منتظر ثبات نرخ ارز و بالطبع قیمت هاست.
بنابراین گزارش، موضوعی که در طول یک ماه گذشته بازار مسکن با آن به شدت دست و پنجه نرم کرده بحث شیب تند افت معاملات مسکن، نامشخص بودن آینده بازار و رواج شایعات بوده است.
این افت معاملات مسکن از یک سو و رشد قیمت ها از سوی دیگر به نوعی در نوع خود بی سابقه بوده است، چرا که وقتی قیمت مسکن در ایران افزایش می یابد هجوم برای خرید نیز افزایش پیدا می کند اما این بار ظاهراً برعکس شده و علیرغم رشد قیمت ها، معاملات چندانی صورت نمی گیرد.
*رکود تا تابستان بماند خریداران ضرر کرده اند
برخی از مشاوران املاک نیز رکود خرید و فروش مسکن را به نوعی بودار عنوان می کنند و می گویند: قدرت خرید مردم پایین است و احتمال اینکه قیمت ها به دلیل رکود بر بازار کاهش یابد بسیار زیاد است.
آنان اضافه می کنند: اگر در ماه های آینده یعنی تا تابستان سال جاری رکود بازار مسکن باقی بماند متقاضیاتی که اقدام به خرید مسکن در زمان اوج قیمت ها کرده اند متضرر خواهند شد.
* پول لازم ها از قیمت هایشان پائین می آیند
مشاوران املاک می گویند: شایعه افزایش و یا کاهش قیمت مسکن در ماه های آتی به خصوص بعد از انتخابات ریاست جمهوری باعث شده رکود خرید و فروش مسکن شده است، این در حالی است که برخی از دارندگان مسکن به دلیل نیاز مبرم به پول از قیمت های قبلی و اعلام شده خود به بنگاه های مسکن کوتاه آمده اند.
ابراهیمی یکی از بنگاه داران مسکن در منطقه ۲ تهران در محله اشرفی اصفهانی، بلوار مرزداران گفت: رکودی که بر بازار مسکن حاکم شده باعث شده تا خریداران مسکن منتظر ارزان شدن و فروشنده ها و سازنده ها منتظر گران تر شدن قیمت مسکن بمانند.
وی ادامه داد: این انتظار فروشنده ها و خریداران اگر طولانی شود مطمئناً هم به ضرر بخش مسکن و هم به ضرر اقتصاد خواهد بود.
* یک نمونه کوتاه آمدن از قیمت پیشنهادی در بلوار مرزداران
وی اضافه کرد: در این بازار برخی از فروشندگان و سازندگان مسکن که به پول نیاز دارند مطمئناً از قیمت های پیشنهادی خود کوتاه خواهند آمد به طوریکه یک مورد در ماه گذشته برای ما این موضوع رخ داد.
به گفته وی، قیمت آپارتمان نوساز در منطقه اشرفی اصفهانی، بلوار مرزداران متری ۶ میلیون تومان اعلام می شود اما حتی یک مورد هم با این قیمت و حتی ۵۰۰ هزار تومان پایین تر از این قیمت معامله نشده است.
*برای مشخص شدن بازار مسکن تا نیمه اول اردیبهشت صبر می کنیم
آصفی یکی از بنگاه داران مسکن در منطقه ۳ تهران نیز در خصوص اینکه آیا رکود مسکن باعث شده تا برخی از فروشندگان و سازندگان مسکن از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی کنند، گفت: شاید برخی از فروشنده های مسکن به دلیل پول لازم بودن در روزهای آتی قیمت های خود را کاهش دهند اما نمی توان در این خصوص با قاطعیت صحبت کرد.
وی ادامه داد: برای مشخص شدن بازار مسکن باید تا نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری منتظر ماند، بنابراین اگر در این ماه نیز رکود را شاهد باشیم معنی آن کاهش قیمت مسکن و یا حداقل افزایش نیافتن قیمت ها در اوسط سال جاری است.
آصفی اضافه کرد: قیمت مسکن در منطقه ۳ تهران از اواسط سال گذشته روند صعودی به خود گرفت به طوری که نسبت به سال ۹۰ حدود ۹۵درصد رشد داشت، البته دلیل رشد این میزان را ما بنگاهی ها نیز چندان درک نکردیم.
وی افزود: قیمت مسکن در سه هفته گذشته شاید به نوعی به دلیل تعطیلات عید نوروز افت کرده باشد اما چون خرید و فروش صورت نمی گیرد نمی توان با قاطعیت در خصوص افت قیمت ها در روزهای آتی اظهار نظر کرد.
به گفته آصفی، قیمت آپارتمان نوساز در محدوده ملاصدرا حدود ۱۲ میلیون تومان است که نسبت به پارسال متری ۶ میلیون تومان رشد نشان می دهد و قیمت زمین و واحدهای کلنگی نیز در این منطقه در حال حاضر ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است که نسبت به پارسال حدود متری ۷ میلیون تومان رشد نشان می دهد.
*قیمت مسکن پایین باشد بنگاهی ها خوشحال ترند
وی در خصوص اینکه گفته می شود برخی املا کی ها قیمت مسکن را در تهران بالا برده اند گفت: اتفاقاً املاکی ها در زمانی که قیمت مسکن پایین باشد خوشحال تر هستند چرا که قیمت ها پایین باشد معامله نیز صورت می گیرد و بازار رونق دارد.
قیمت آپارتمان نوساز در منطقه ۴ تهران (محدوده تهرانپارس) ۵/۵ تا ۷ میلیون تومان است که نسبت به پارسال متری ۳ تا ۴ میلیون تومان رشد نشان می دهد.
*قیمت مسکن پایین می آید اما نه اینکه نصف شود
حیدریان مشاور املاک دیگر در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مسکن در ماه های آتی کاهش می یابد، گفت: احتمال اینکه قیمت مسکن پایین بیاید وجود دارد، چون قدرت خرید پایین آمده و وقتی خریداری برای مسکن نباشد سازنده نمی تواند بیشتر از چند ماه سرمایه خود را مسکوت بگذارد.
وی ادامه داد: این که قیمت مسکن کاهش یابد شاید درست باشد، اما اینکه به یکباره شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت باشیم اصلا به هیچ وجه درست نیست.
به گفته وی، قیمت آپارتمان نوساز در منطقه تهرانپارس ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان است که نسبت به دی ماه سال گذشته متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و نسبت به پارسال حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
*کاهش قیمت مسکن معلوم نیست/مردم قدرت خرید ندارند
سعیدی یکی از مشاوران املاک در منطقه شهرک غرب نیز به فارس گفت: قدرت خرید مردم کاهش یافته است و رشد قیمت مسکن در چند هفته گذشته باعث شده تا حتی برخی از فروشندگان پول لازم، از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی کنند.
*سال ۸۶ فقط ملک گران شد، اما امسال همه اجناس
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش قیمت مسکن همانند سال ۸۶ را پیش بینی می کنید، افزود: البته تفاوتی که رشد قیمت مسکن امسال نسبت به سال ۸۶ وجود دارد این است که در سال ۸۶ نرخ دلار حدود ۱۰۰۰ تومان بود و تنها قیمت ملک افزایش یافت، اما امسال نرخ ارز به بالای ۳۵۰۰ تومان رسیده است و همه کالا در کنار قیمت مسکن افزایش یافته است.
*پخش تراکت به داخل منازل برای جلب مشتری
در برخی مناطق جنوبی تر شهر برخی از بنگاهی های مسکن اقدام به پخش تراکت برای جلب متقاضیان مسکن می کنند.
در این تراکتها به دقت ویژگی واحدهای مسکونی با ذکر جزئیات به چاپ رسیده و به مشتریان وعده داده شده برای خرید یا فروش واحد مسکونی خود تنها ۱۰ روز منتظر خواهند ماند.
به نظر می رسد رکود حاکم بر بازار باعث شده تا برخی املاک برای خروج از این وضعیت راساً دست به کار شده و مردم را برای ورود به بازار مسکن ترغیب کنند.