به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این طرح که این بار با عاملیت بانک تجارت اجرا شد، به دلیل قیمت بالای سکه در بازار برخلاف دوره گذشته با استقبال زیادی روبه رو نشد هر چند که به طور رسمی آمار دقیقی از تعداد سکه های پیش فروش شده ارائه نشده است.

قیمت پیش فروش سکه تمام بهار آزادی، در ابتدا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و نرخ نیم سکه بهار آزادی ۶۳۲ هزار تومان تعیین شده بود که یک هفته پس از آغاز طرح و با توجه به کاهش نرخ سکه در بازار آزاد، بانک مرکزی نیز به تبع آن قیمت سکه را به قیمت ۱۲ میلیون ریال و نیم سکه بهار آزادی به قیمت شش میلیون و ۵۰ هزار ریال کاهش داد.

همین عامل باعث شد که برخی از خریداران به فکر انصراف از قیمت قبلی و خرید مجدد شوند اما بانک مرکزی عنوان کرده بودکه این امر امکان پذیر نیست وهر فرد تنها یک بار می تواند اقدام به خرید سکه کرده و حتی در صورت انصراف نمی تواند دوباره اقدام کند.

در همین زمینه رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با اشاره به عدم استقبال مردم از پیش فروش سکه بیان کرد: قیمت متعادل برای پیش فروش سکه تمام باید در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می بود تا قیمت بازار آزاد را می شکست و باید پیش از این ها روی پیش فروش سکه برنامه ریزی صورت می گرفت.

رییس کل بانک مرکزی پیش از اجرای طرح عنوان کرده بود که قیمت سکه های پیش فروشی در این مرحله ثابت نیست و با توجه به نرخ آن در بازار ممکن است روزانه هم تغییر کند؛ هم کاهش و هم افزایش!

روش پیش فروش قطعی و در قالب عقد سلف بوده و متقاضیان با پرداخت قیمتی مشخص و قطعی که از سوی بانک مرکزی اعلام شد با مراجعه به شعب منتخب بانک تجارت، صرفا یک بار و حداکثر تا سقف ۱۰ قطعه سکه نیم بهار آزادی یا ۵ قطعه سکه تمام بهار آزادی پیش خرید کردند.

اما پیش فروش مسکوک طلا صرفا برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال مجاز بوده و بانک تجارت مجاز به پیش فروش مسکوک طلا به اشخاص حقوقی نیست و موظف است کل مبلغ مسکوک طلای پیش فروش شده به متقاضی را همزمان با ثبت نام از وی دریافت کند که متقاضیان پس از شش ماه سکه های خویش را دریافت می کنند، چنانچه متقاضی در مهلت مقرر برای دریافت مسکوک طلای پیش فروش شده مراجعه نکند باید برای دریافت آن از طریق سرپرستی امور شعب بانک تجارت در استان مورد نظر اقدام کند.

همچنین تحویل مسکوک طلای پیش فروش شده به متقاضی پیش از تاریخ سررسید ممنوع بوده و متقاضی، پیش از تاریخ سررسید صرفا می تواند اصل مبلغ را از بانک عامل مطالبه کند، تحویل مسکوک طلای پیش فروش شده صرفا به شخصی که مشخصات هویتی وی بر روی « رسید پیش خرید مسکوک طلا» درج شده یا به وکیل قانونی وی، پس از احراز هویت نامبردگان امکان پذیر است.