به گزارش پارس دانشیار گروه علوم دامی دانشگاه تهران - در گفت وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به تصویب طرح انتزاع وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از وزارت تجارت، اظهار کرد: با توجه به این که فعالیت های هر بخش باید به صورت تخصصی انجام شود، محول شدن وظایف به وزارت جهاد کشاورزی منطقی است.

وی افزود: با توجه به اینکه پروتئین حیوانی مورد نیاز مردم در بخش کشاورزی تولید می شود، اصولی نیست که بخشی از وظایف در یک وزارتخانه باشد و بخشی در وزارتخانه ای دیگر.

این کارشناس طیور با اشاره به دهه ۷۰ که یک تولید خطی برای کشاورزی ترسیم شده بود، خاطر نشان کرد: در آن دوران با این که بخشی از تصمیمات زیر نظر وزارت بازرگانی سابق بود، هرگز نوسانات دهه اخیر را چه در زمینه ی تولید و چه در زمینه ی قیمت نداشتیم زیرا برنامه ریزی ها دقیق تر بود.

زاغری با بیان این که اشتباه در تصمیم گیری های بخش طیور آسیب زیادی به این صنعت وارد می کند، توضیح داد: در بخش طیور یک هرم تولید وجود دارد که مصرف کنندگان عموما در قسمت هایی پایینی قرار می گیرند و هرچه به سمت بالا برویم گله های مولد قرار دارند.

وی ادامه داد: محصول هریک از این بخش های هرم، نهاده بخش دیگر است و کوچک ترین اشتباه در هریک از بخش ها باعث ایجاد مشکلی خواهد شد که حداقل یک سال زمان می برد تا این مشکل برطرف شود زیرا برای تولید هریک از این نهاده ها شش ماه زمان لازم است.

دانشیار گروه علوم دامی دانشگاه تهران با بیان این که شناخت فرهنگ بازار نیاز به قالب برنامه ریزی دارد، تاکید کرد: بازار مصرف ما الگوی خاصی دارد که پیاده کردن این الگو در تولید، کمی مشکل است؛ مثلا تولید در گله های اجداد و مادر، منحنی خطی نیست که بر اساس نیاز بازار تنظیم شود بلکه این منحنی دارای فراز و فرود است لذا لازم است بر اساس الگوی بازار، برنامه جوجه ریزی و تولید تنظیم شود.

وی افزود: مصرف کننده، گوشت تازه می خواهد پس برنامه ریزی ها باید ۳۶۵ روزه و برای تک تک روزهای سال باشد.

زاغری مشکلات بخش طیور را به منحنی تارعنکبوتی که گاهی در فراز و گاهی در فرود است، تشبیه کرد و برای رفع این معضلات پیشنهاد داد تا مسئولان بخش کشاورزی از نظرات کارشناسان و خرد جمعی استفاده کنند.

این کارشناس طیور با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی باید قیمت محصولات پروتئینی را منطقی در نظر بگیرد، گفت: در غیر این صورت تولیدکننده متضرر می شود، در نتیجه از برنامه ای که جهاد برایش تعیین کرده تبعیت نمی کند چون اگر حاشیه سود اندک باشد، ریسک سرمایه گذاری بالا می رود.

وی ادامه داد: باید در قیمت تولیدات واقع بین باشیم و بر اساس تورم، قیمت مواد پروتئینی و گوشت مرغ را افزایش دهیم و برای افزایش قدرت خرید مردم باید چاره اندیشی در بخش های دیگر انجام شود نه این که با کاهش قیمت مواد پروتئینی به تولیدکننده فشار آوریم.