به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) علی صالح آبادی افزود: در سال حمایت از تولید ملی شاخص کل بورس تهران هم از ۲۵۹۰۰ واحد به بیش از ۳۷ هزار واحد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بازار سهام یکسال طلایی را پشت سر گذاشته است، گفت: همه متغیرهای این بازار شامل شاخص ها، ارزش بازار، آمار معاملات و سهامداران روند صعودی داشتیم و رکوردهای متعددی ثبت کرده است.

صالح آبادی افزود: بورس انرژی در اسفندماه فعال شد که نقطه عطفی در بازار سرمایه بشمار می رود و برق و ذغال سنگ در آن معامله می شود.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه در سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی هم به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد و امیدواریم بازدهی ۴۵ درصدی سال حمایت از تولید ملی را تکرار کند.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: ارزش معاملات در بورس های مختلف (بورس سهام، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا) در سال گذشته به بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سال جهاد اقتصادی نزدیک صددرصد افزایش نشان می دهد.

صالح آبادی با اشاره به افزایش آمار معاملات از کمتر از شش میلیون دفعه به حدود هفت میلیون نوبت معاملاتی افزود: این روند رشد نقدشوندگی بورس را نشان می دهد و حدود شش و نیم میلیون کد سهامداری داریم که در مقایسه با پنج سال پیش دو برابر شده است و بیشتر آنها افراد حقیقی هستند و در سطح معاملات خرد سهم افراد حقوقی ۵۰ درصد و سهم افراد حقیقی هم همین میزان است.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار تصریح کرد: بورس انرژی آخرین بورسی بود که راه اندازی شد و از این پس هر اوراق بهاداری که تصویب شود یا هر کالایی که قابلیت حضور در بورس را داشته باشد در یکی از این چهار بازار وارد خواهد شد و نیازی به بورس مستقل دیگر نخواهیم داشت و نفت یا هر عامل انرژی می تواند در چارچوب بورس انرژی معامله شود.

صالح آبادی گفت: باتوجه به فعالیت بورس انرژی تلاش خواهیم کرد برقی که به کشورهای همسایه صادر می شود از طریق این بازار معامله و کشف قیمت شود.

وی افزود: ابزار جدید بازار سرمایه همان اوراق مرابحه است که منتشر شده است و امیدواریم اوراق سلف موازی هم در سال حماسه اقتصادی وارد بورس شود.

صالح آبادی گفت: عمده واگذاری ها از طریق بورس انجام شده است و موارد محدودی وجود دارد که امیدواریم مانند پالایشگاه نفت کرمانشاه و نیروگاه ها عرضه شود.

وی درباره بازده ۴۵ درصدی بورس افزود: این رقم بیانگر میانگین بازدهی بازار سرمایه است و متناسب با نوع سهامی که افراد دارند موفق شده اند در مواردی بیش از ۴۵ درصدی و در مواردی هم پایین تر از ۴۵ درصد سود ببرند که به نوع انتخاب سهام بستگی دارد.

صالح آبادی گفت: برای افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت ها (۱۲ هزار میلیارد تومان) در سال حمایت از تولید ملی، ارتقای سطح فعالیت بورس انرژی، معرفی ابزارهای جدید معاملاتی، وجود به بنگاه های جدید، افزایش شفافیت فعالیت های بازار سرمایه در اولویت سال حمایت اقتصادی خواهد بود و توسعه بسترهای الکترونیکی را هم در کنار تقویت نظارت ها در برنامه بورس قرار دادیم.