به گزارش پارس به نقل از ایران -بهار کسری / اما آخرین واگذاری دولتی در شرایطی به عرضه عمومی گذاشته می شود که در حاشیه آن صحبت ها و اظهارنظرهای مختلفی مطرح شد که حاکی از گرانفروشی و زمان نامناسب عرضه بود، مباحثی که از نظر تحلیلگران بورس تهران بیشتر به شایعه می ماند تا واقعیت و از سویی کارشناسان خبره بازار سرمایه بر این اعتقادند هیچ سهمی با این ارزش تاکنون در تاریخ خصوصی سازی عرضه نشده و بعید است که عرضه هم بشود.
در عین حال با سبدی که دارایی های هلدینگ خلیج فارس را تشکیل می دهد و بخش عمده ای از آن مربوط به شرکت های پرسود پتروشیمی است بازهم باید بر این موضوع تاکید کرد که هلدینگ خلیج فارس نه تنها سهم پرریسکی نیست بلکه از کمترین ریسک سرمایه گذاری هم در بازار سرمایه برخوردار است.
با این مقدمه و آنچه در حاشیه تالار شیشه ای بین سهامداران در جریان است گفت وگویی را با علی قاسمی ارمکی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت که کل ارزشگذاری این سهم را به نمایندگی از سازمان خصوصی سازی و هیات عالی واگذاری بر عهده داشته انجام دادیم تا واقعیات اصلی به گوش سهامداران بورس تهران برسد.
هلدینگ خلیج فارس بهترین سهم در پرتفوی سهامداران
وی در گفت وگو با عرضه هلدینگ خلیج فارس را بهترین واگذاری دولتی در تاریخ خصوصی سازی خواند و خطاب به سهامدارانی که هنوز نسبت به خرید این سهم تردید دارند اظهار داشت: تمام سهامداران بورس باید چنین سهمی را در پرتفوی خود داشته باشند.
مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به این که بعید است دیگر شرکتی با این حجم در بخش اقتصادی طی سال های آینده وارد بازار سرمایه شود، تصریح کرد: بر این اساس به صراحت می توان گفت کمیاب ترین دارایی دولت امروز روز میز فروش می رود.
سهم بدون ریسک بورس
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ریسک سرمایه گذاری در این سهم اظهار داشت: این سهم در جمع سهم هایی محسوب می شود که نه تنها ریسکی ندارد بلکه همانطور که پیش از این هم گفتم در جمع دارایی های کمیاب محسوب می شود.
قاسمی ارمکی در واکنش به قیمت ارزنده برای این سهم واگذاری سهام ذوب آهن، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر روند عرضه های خصوصی سازی را در این واگذاری ها مرور کنیم متوجه یک نکته مشابه می شویم و آن این که سازمان خصوصی سازی همواره سهم را به قیمتی عرضه کرده که شیرینی عرضه اولیه برای سهامداران باقی بماند.
از این رو می توان گفت سازمان خصوصی سازی با هر قیمتی هلدینگ خلیج فارس را عرضه کند ارزنده است.
مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با تاکید بر این که سازمان خصوصی سازی قیمت مناسبی را برای عرضه این سهم در نظر خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: مباحثی که درخصوص گرانفروشی سهم اعلام می شود شایعه بوده و واقعیت ندارد.
وی خطاب به سهامدارانی که براساس شایعات منتشر شده درخصوص این عرضه اولیه هنوز برای خرید سهام مردد هستند، خاطرنشان کرد: هر سهامداری که این سهم را خریداری کند برنده میدان خصوصی سازی در عمر واگذاری ها است.
مدیرعامل تامین سرمایه ملت با اشاره به تحلیل های غیرکارشناسی که درخصوص مقایسه این سهم با مخابرات می شود، اظهار داشت: هلدینگ خلیج فارس به هیچ عنوان نه به لحاظ نوع فعالیت نه از نظر پتانسیل های درونی با مخابرات قابل مقایسه نیست.
وی با تاکید بر این که ریسک هایی هم که در سهام مخابرات وجود دارد در این سهم دیده نمی شود، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ریسک های مخابرات ریسک تکنولوژی است.
قاسمی با تاکید بر این که شرکت مخابرات برای واردات تکنولوژی به ارز نیاز دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که شرکتی مثل هلدینگ خلیج فارس به دلیل نوع فعالیتش به صورت ارزی درآمد کسب می کند و این موضوع مانع از تحمل چنین ریسکی می شود.
وی افزود: اما از طرف مقابل شرکتی مثل مخابرات منابع ارزی اش را صرف واردات تکنولوژی کرده و در عین حال درآمدش بر پایه ریال محاسبه می شود.
مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه با اشاره به ۱۵ شرکتی که زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس هستند، اظهار داشت: از این تعداد حدود هشت شرکت پتروشیمی سودده دولت زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس محسوب می شود.
وی با اشاره به این که پتروشیمی بندرامام بزرگترین پتروشیمی حاضر در کشور بوده و در جمع دارایی های این هلدینگ قرار دارد، خاطرنشان کرد: این شرکت پتروشیمی دارای نقاط قوت بسیار زیادی است که بر جذابیت این سهم می افزاید.
مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با تاکید بر این که ظرفیت فعلی پتروشیمی بندرامام بالغ بر ۱۲ میلیون تن است، اظهار داشت: این در حالی است که ظرفیت اسمی این شرکت بالغ بر ۲۰ میلیون تن است و با رسیدن به ظرفیت اسمی، سودآوری سهامداران هم افزایش خواهد یافت.
سهامداران با تاکید بر نقاط قوت به رقابت وارد شدند
وی با اشاره به این که سهامداران باید تمام این نقاط قوت را برای خرید این سهم در نظر بگیرند، تصریح کرد: بر این اساس با رسیدن به ظرفیت اسمی، سهمی مثل هلدینگ خلیج فارس برای بلندمدت سهم بسیار جذابی محسوب می شود.
قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر شرکت های زیان دهی که در زیرمجموعه این شرکت قرار دارند، اظهار داشت: این شرکت ها در جمع شرکت هایی هستند که در سود و زیان تلفیقی چندان نقشی ندارند و زیان آن ها با سود چند برابری سایر زیرمجموعه هایشان از بین می رود.
همچنین سعید شیرزادی یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با با اشاره به ارزنده بودن این سهم اظهار داشت: با این اقدام دولت مبنی بر واگذاری چنین سهم ارزنده ای می توان گفت دولت نقش مثبت خود را به سهامداران با چنین عرضه ای اثبات کرد.
وی با اشاره به این که سهم هلدینگ خلیج فارس سهم ارزنده و جذابی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به سود اعلامی به نظر می رسد قیمت مناسبی برای این سهم کشف شود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرکت های زیان ده زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: بعد از خصوصی شدن با توجه به این که این شرکت ها می توانند خدماتشان را با قیمت بالاتری به فروش برسانند از زیان دهی خارج می شوند و دیگر نگرانی از این لحاظ برای سهامداران وجود نخواهد داشت.
بازار سرمایه در آستانه بزرگ ترین عرضه خصوصی سازی
در همین خصوص مقصود پورابولی مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین و مشاور پذیرش هلدینگ خلیج فارس گفت: با ارائه صورت های مالی تلفیقی حسابرسی شده دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۱ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام) و نیز سود و زیان پیش بینی شده سال مالی منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۳۹۲ این شرکت که مورد بررسی سازمان حسابرسی قرار گرفته است، سهام این شرکت آماده عرضه شده و در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۱ (دوشنبه ۲۸ اسفندماه) ، بازارسرمایه شاهد تحقق بزرگ ترین عرضه تاریخ کشور خواهد بود.
لازم به ذکر است این شرکت با در اختیار داشتن ۱۵ شرکت تولیدی و خدماتی، در حدود ۲۵ میلیون تن ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی کشور را داراست. مجموع صادرات سال ۱۳۹۰ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس حدود ۵/۶ میلیارد دلار بوده و در دوره ۱۰ ماهه منتهی به ۳۰ دی ماه ۱۳۹۱ نیز این هلدینگ بالغ بر ۵ میلیارد دلار صادرات داشته که معادل ۴۹ درصد از کل صادرات پتروشیمی کشور در دوره مورد نظر است.