به گزارش پارس ، به نقل از فارس دوره های آمادگی و ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم از ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۲ در تهران برگزار شد که در ادامه گفت وگو با شرکت کنندگان آن، مصاحبه خبرنگار فعالیت های قرآنی با « پیمان ایازی» حافظ کل قرآن کریم و نفر چهارم مسابقات سراسری قرآن کریم از نظرتان می گذرد.

« پیمان ایازی» حافظ کل قرآن کریم

  خود را معرفی کنید.

ایازی: « پیمان ایازی» هستم. متولد سال ۱۳۶۹ شهر ساری، ساکن قائم شهر و دارای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث، در حال حاضر در سال پنجم حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستم، همچنین حافظ کل صحیفه سجادیه و حکمت های نهج البلاغه نیز هستم.

طی یکسال حافظ کل قرآن شدم

شما چه سالی حفظ قرآن را آغاز کردید و چقدر زمان برد که کل قرآن را حفظ کنید؟

ایازی: من در سال ۱۳۸۵ شروع به حفظ قرآن کردم و ظرف مدت یک سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.

چرا به حفظ قرآن روی آوردید؟

ایازی: ابتدا قاری قرآن بودم و در جلسات مفاهیم و قرائت هم شرکت می کردم، اما در ادامه راه به سمت حفظ رفتم.

پیش از حفظ قاری قرآن بودم

  چرا تلاوت را رها کردید و کار حفظ را آغاز کردید؟

ایازی: احساس کردم استعداد بیشتری در حفظ دارم و اساتید هم اغلب مرا به حفظ قرآن تشویق کردند، از این رو به حفظ قرآن روی آوردم.

شما امسال برای چندمین بار در دوره ارزیابی شرکت کردید؟

ایازی: امسال سومین سال حضور من در این دوره ها است.

دوره های امسال بهتر از سال های گذشته بود

  دوره امسال چطور بود و با سال های قبل چقدر تفاوت داشت؟

ایازی: امسال دوره آموزش و ارزیابی بسیار بهتر از سال های قبل برگزار شد و هم از نظر کیفیت برگزاری و هم اساتید، امسال بهترین دوره نسبت به سال های قبل بود.

شما در دوره قبل به کدام کشورها اعزام شدید؟

ایازی: یک بار به مسابقات بین المللی روسیه رفتم که پنجم شدم، یک بار هم برای مسابقات سودان انتخاب شدم، اما اعزام نشدم، البته سال گذشته به منظور داوری و اجرای برنامه به کشور امارات سفر کردم.

نکات مطرح شده در دوره ها ظریف و قابل استفاده است

  نکاتی که اساتید در دوره ها به شما می گفتند آیا می تواند باعث تغییر در روند تمرینات شما شود؟

ایازی: نکات مطرح شده نکات ظریف و قابل استفاده بود، زیرا گاهی اوقات قاری و یا حافظ نکات کوچکی در تلاوت و یا حفظش وجود دارد که در یک چنین فضا و با حضور چنین اساتیدی به خوبی بیان می شود، اما تغییر در روند تمرینات خواست خود شخص است که اگر نیاز باشد برای رفع اشکالات خود تغییراتی در روند تمرینات خود اعمال کند، در مجموع نکات بیان شده بسیار قابل استفاده بود.

  اشکالاتی که از شما می گرفتند چه بود؟

ایازی: من مورد صوت و لحن و حفظی نداشتم، اما چند نکته تجویدی آقای ستوده نیا اشاره کرد که برای من قابل استفاده بود.

حسن حفظ خوبی دارم اما هر سال در فینال مسابقات امتیاز از دست می دهم

از نظر خود شما نقطه ضعف تان چیست؟

ایازی: صوت و لحن خوبی دارم و در حسن حفظ هم ضعف ندارم است، فقط کمی باید در تجوید بیشتر کار کنم، البته سه سال است که در فینال مسابقات با یک اشکال حفظی امتیاز از دست می دهم.

  چند سال است در مسابقات شرکت می کنید؟

ایازی: حدود ۵ سال است که هر سال در مسابقات شرکت می کنم که ۳ سال هم به فینال رسیدم و از این سه سال ۲ بار چهارم و یک بار هم پنجم شدم.

گفتید حسن حفظ خوبی دارید پس چرا سه سال است در فینال مسابقات غلط حفظی دارید؟

ایازی: در سال ۱۳۹۱ در ۶ مسابقه به راحتی اول شدم، اما برای خودم هم عجیب است که چرا هر سال در فینال با یک غلط حفظی روبه رو می شوم، زیرا من حسن حفظ بسیار قوی دارم.

سال ۱۳۹۱ در ۶ مسابقه اول شدم

  گفتید سال ۱۳۹۱ در ۶ مسابقه اول شدید آن ۶ مسابقه کدام بود؟

ایازی: سال ۱۳۹۱ در مسابقات « اسراء» ، شعب « جامعة القرآن» کشور، مسابقات وزارت کار و « تسنیم» به همراه یک مسابقه دیگر اول شدم، همچنین در همه این مسابقات بدون غلط خواندم.

 

در مسابقات مازندران، توقعات از من بیش از حد بود

علت اول نشدن شما در مسابقات چیست و چرا در فینال ها عنوان را از دست می دهید؟

ایازی: شاید علت اصلی این موضوع استرس باشد، اما امسال به دلیل میزبانی مازندران فشار زیادی روی من بود و توقعات، بیش از حد متعارف بود. از این رو تمرکز خود را از دست دادم.

مردم مازندران توقع زیادی از شما داشتند که بتوانید به مقام اول مسابقات سراسری برسید، اما درنهایت شما چهارم شدید، بازخوردها چگونه بود؟

ایازی: بازخورد خاصی ندیدم، اما قرار بود اگر اول شدم ستاد استقبالی تشکیل شود که نتوانستم انتظارات را برآورده کنم، اما در مجموع مردم و اساتید مازندران از من راضی بودند و امیدوارم سال های آینده بتوانم به مقام نخست مسابقات برسم.

دوست دارم به مسابقات عربستان یا مصر بروم

  فکر می کنید به مسابقات کدام کشور اعزام شوید؟

ایازی: خودم علاقمند هستم به مسابقات عربستان و یا مصر بروم، اما آنچه برای من مهم است این است که به هر مسابقه ای که می روم اول شوم.

  برنامه تمرینات روزانه شما به چه صورت است؟

ایازی: بیشتر ترتیلی را که مدنظر کشورهای خارجی است تمرین می کنم زیرا در اغلب مسابقات به فصاحت، اداء الحروف و موارد این چنینی اهمیت می دهند و دقت آنها روی صوت و لحن کمتر است، همچنین روزانه محفوظات را هم مرور می کنم.

حافظان قرآن پس از مسابقات در حوزه های مختلف قرآنی فعالیت کنند

  قاریان قرآن پس از کسب عنوان در مسابقات در محافل و مجالس به تلاوت می پردازند، اما اغلب حافظان قرآن پس از کنار گذاشتن مسابقات دچار نوعی انزوا می شوند و فعالیت چندانی نمی کنند، برنامه شما برای آینده چیست؟

ایازی: این سؤال خوبی است، زیرا بسیاری از دوستان، همواره به من می گویند که ما پس از مسابقات کاری نداریم انجام دهیم و این موضوع اشتباه است، من قصد دارم پس از مسابقات وارد حوزه های تفسیر و قرائت شوم، همچنین پس از مسابقات می توان در حوزه های دیگری چون نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و همچنین تدریس فعال بود.

شما تاکنون در آزمون های اعطای مدرک تحصیلی و تخصصی حفظ شرکت کرده اید؟

ایازی: بله، من مدرک تحصیلی حفظ را سال ۱۳۸۸ و مدرک درجه ۳ تخصصی را در سال ۱۳۸۹ کسب کردم، امسال هم نماینده استان مازندران برای کسب مدرک درجه ۲ حفظ بودم که متأسفانه آزمون همزمان با فینال مسابقات سراسری بود از این رو در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ شرکت نکردم.

  سال آینده هم در مسابقات شرکت می کنید؟ هدف نهایی شما از شرکت در مسابقات چیست؟

ایازی: بله سال آینده هم با هدف کسب مقام اول مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت می کنم.

در پایان حرف دیگری دارید؟

ایازی: بله روی سخنم با حفاظ قرآن است و به آنها توصیه می کنم که به فضای ترجمه، تفسیر و مفاهیم قرآن کریم بیشتر توجه کنند و پس از کسب عنوان در مسابقات کار را رها نکنند، زیرا درباره قرآن کریم کارهای بسیاری روی زمین مانده است.

حافظان قرآن به عنوان نخبگان قرآنی می توانند کتب مختلف در حوزه های قرآن تألیف کنند، همچنین می توان یک دوره کامل تلاوت ترتیل ضبط کرد و یا در حوزه های آموزشی فع