به گزارش پارس به نقل از فارس، درشب دوم نشست « شبی با مرتضی» که به همت سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد، نادر طالب زاده مستند ساز که یکی از یاران نزدیک شهید آوینی به شمار می آید درباره شخصیت ایشان سخن گفت.

* انقلاب نیازمند ابداع هنر ویژه خود است

در ابتدای سخن طالب زاده به طراحی و حرکات نمایشی و کارگردانی آقای بهزادپور اشاره کرد و گفت: انقلاب ویژگی خودش را دارد و نیازمند به ابداع هنر ویژه خودش است. در اجرایی که توسط بهزاد بهزادپور طراحی شده است ترکیب و طراحی درست، استفاده به جا از نور، اجرا، مفاهیم عمیق، موسیقی درست شاهد یک پختگی هستیم. خوشبختانه مکتب اسلام و شیعه پس ۱۴ قرن سپاه و لشکر یافته است و پیروان حقیقی مکتب اسلام با انقلاب اسلامی ایران صاحب لشکر شدند.

* شکل گیری هنر انقلاب

وی در ادامه گفت: موقعیت استثنایی با شکل گیری انقلاب اسلامی به وجود آمد که برای این بیداری و فرهنگ، نیاز به شکل گیری هنر انقلاب است. آقای بهزادپور در کارهای قبلی خود نیز نشان داد که توجه ویژه ای به فرهنگ تشیع و نوآوری و مدرن بودن دارد. ایشان با سینما به خوبی آشنا هستند و با « خداحافظ رفیق» توانستند نظر بسیاری را به خود جلب کنند که این سبک جایش در هنر انقلابی خالی بود.

* وارد مرحله دوم انقلاب شده ایم

وی در ادامه گفت: انقلاب به برکت لطف خداوند و معماری حضرت امام (ره) شکل گرفت و تداوم آن با وجود رهبر انقلاب یافت و با قدرت به پیش می رود. به تازگی جهان متوجه این انقلاب شده است و به عقیده من وارد دوره دوم انقلاب اسلامی شده ایم. در زمانی زندگی می کنیم که جهان اسلام و فرهنگ و تمدن شیعه و پیروی از اهل بیت شناخته شده است. به تازگی تمدن شیعه توسط جهانیان دیده می شود و وارد دوره جدید ی شده ایم.

طالب زاده در ادامه به دوران انقلاب اشاره کرد و گفت: در دوران انقلاب ما یک خبرنگار حزب الهی نداشتیم که وقتی در ۸ بهمن، مردم توسط افراد مسلح گلوله باران شدند به ثبت برسانند در حالی شبکه های خارجی آن وقایع را به ثبت رساندند. در طول این سالها نیروهای کارامدی به برکت وجود انقلاب پرورش یافتند.

* مرتضی یک نابغه بود

سازنده مستند « خنجر و شقایق» درباره شخصیت شهید آوینی گفت: مرتضی بدیع و نوآور بود. رشته تحصیلی ایشان معماری بود. یک آرشیتکت باید هنرمند باشد اما مرتضی یک نابغه بود.

* قصد ساخت فیلمی با موضوع مرتضی را داشتم

وی درادامه به روحیات شهید آوینی اشاره کرد و گفت: ای کاش تصویرهای زیادی از شهید آوینی در حالت های عادی و معمولی داشتیم او از افراد وصل به شمار می آمد هیچگاه لغو نمی گفت اما همیشه گشاده رو بود. متاسفانه این لحظات از او ثبت نشد من همیشه به این لحظات ایشان فکر می کردم و یک ماه قبل از شهادتش به او گفتم این بار با استدی کم برای گرفتن تصاویر از فکه می رویم اما قصد داشتیم تصاویری بگیریم و فیلمی با موضوع « مرتضی» بسازم که خداوند نخواست و ایشان در زمانی پرید و به وصال رسید که برای ما قابل پیش بینی نبود.

* « مرتضی» در لحظات هستی حک شده است

وی درباره شناخت آوینی از سینما گفت: مرتضی روشنفکر بود. او سینما را به خوبی می شناخت و در زمانی که با او صحبت می کردم تمام فیلم های رومن پولانسکی را دیده بود، درباره فیلم های آندره وایدا به خوبی صحبت می کرد و تروفو را به خوبی می شناخت او علاوه بر سینما به فلسفه، تاریخ و دین مسلط بود. او زبان منحصر بفرد خود را در زمانش ابداع کرد و حس را به اجرا گذاشت به گونه ای که درباره تمام افکار و عقاید و عرفانش پس از ۲۰ سال صحبت می کنیم. به عقیده من مرتضی مانند بزرگان ادبیات از جمله حافظ است و در لحظات هستی حک شده است و منحصر به فرد است.

* آوینی تکرار نشدنی است

طالب زاده در ادامه نشست به سلوک آوینی اشاره کرد و گفت: آوینی اهل سلوک و حقیقت بود. از قبل از انقلاب به دنبال حقیقت بود اما آن را نیافته بود بعد از انقلاب حقیقت را یافت و آن را رها نکرد. وقتی ندای امام مردم را بیدار کرد و انقلاب شکل گرفت او این حقیقت را، دیگر رها نکرد. حرکت مرتضی تکرار نشدنی بود. آوینی به دلیل سلوکش تکرارشدنی نیست. او سرشار از نبوغ بود. وقتی انقلاب شکل گرفت آوینی در جهاد به ثبت تصاویر پرداخت و انطباق فرهنگ عاشورا با انقلاب و جنگ در کارهای او بی نظیر است او در شرایطی که تلویزیون در خلاء تبیین و نمایش هسته انقلاب بود در این رسانه به ساخت فیلم پرداخت. جنگ تمام شد و به سرعت شروع به نوشتن کرد و مقالات متعدد و کتاب های مختلف را نوشت.

* آوینی در زمان خودش شناخته نشد

وی در ادامه گفت: با رفتن آوینی انفجاری در زمان رخ داد و یک هنرمند واقعی انقلاب اسلامی از میان ما رفت. افتخار دارم که چهار یا پنج سال قبل از شهادتش با او آشنا شدم و در زمان خودش نیز کمتر شناخته شد. به یاد دارم که در آن زمان مخملباف در حوزه هنری تفسیر قرآن درس می داد و سروش او را تبلیغ می کرد و گفته هایش را منتشر می کرد اما آقا مرتضی همچنان ناشناخته بود و علاقه داشت ناشناخته بماند. ایشان دوست داشت بی سر و صدا بماند. همچنان باید آوینی را کشف کرد. آوینی یک خاکریز است که می توان پشت آن سنگر گرفت.

وی در خاتمه افزود: برای من توفیقی است که به همراه چند دوست بزرگوار با این شهید آشنا بودیم و امروز بتوانیم نکاتی را برای شما عزیزان در شرایطی که غرب دستش خالی و ورشکسته است روایت کنیم.

بنابراین گزارش، شب دوم مراسم « شبی با مرتضی» با پخش کلیپ هایی از شهید بزرگوار آوینی و اجرای قطعات مختلف نمایشی با موضوعیت عاشورا و شهادت اصحاب و یاران امام حسین (ع) به کارگردانی بهزاد بهزادپور لحظات جذاب و به یادماندنی را برای مخاطبین فراهم آورد.