به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس که ۲۷ فروردین، در اختتامیه روز هنر انقلاب اسلامی، در حوزه هنری سخن می گفت، افزود: اگر دائم بنشینیم و دستور بدهیم، اما هیچ کدام وارد عرصه هنر نشویم، هنر به دست کسانی می افتد که به این چیزها اعتقادی ندارند.

او ادامه داد: ما باید وارد صحنه شویم تا هنرمند انقلابی تربیت کنیم و لازمه اش این است که فضای هنری سالم باشد تا خانواده ها با خیال راحت از این فضاها استفاده کنند و کسی خجالت نکشد که فرزندش هنرمند است.

حداد عادل همچنین گفت: حکومت کردن بدون هنر ممکن نیست و ما باید یک لشکر عظیم هنرمند تربیت کنیم. حق و حقیقت باید در جامعه هنری عرضه شود و صرف حق بودن کفایت نمی کند. حق باید با هنر آراسته شود تا دلنشین جلوه کند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره عملکرد حوزه هنری در راستای هنر انقلاب نیز بیان کرد: حوزه هنری در این ۳۴ رسال در کنار ریزش ها، توفیقات زیادی هم داشته و به بخشی از امیدها جامه عمل پوشانده است.

حداد عادل که بخشی از سخنانش را به شهید آوینی اختصاص داده بود، مطرح کرد: من از نزدیک فرصت همکاری با شهید آوینی را نداشتم اما دورادور به حضور و تاثیر ایشان توجه داشتم و باید بگویم برنامه روایت فتح برای ما نماد هنری و سینمایی و جنگ بود و صدای نجیب آوینی موسیقی متن این فیلم ها تلقی می شد و گفتاری که آوینی روی فیلم می گذاشت یکی از هنرهایش بود.

وی افزود: من از این جهت به آوینی احترام می گذارم که علاوه بر هنر استقلال فکری داشت. بدون داشتن یک پایگاه نظری نمی توان صحبت از هنر اسلامی کرد و این پیام آوینی است که ما نباید آن را فراموش کنیم.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: زیبایی و در نتیجه هنر امری مادی نیست، زیبایی از جنس حقایق معقول است. حقایق معقول در کنار بقیه امور نیست.

حداد عادل بخشی از سخنانش را به بحث درباره صورت و ماده ارسطویی اختصاص داد و یادآور شد: این جنبه معقول با هرچیزی در دنیا می تواند همراه باشد هر شی یک وجه هنری و یک وجه غیر هنری دارد. مثلا یک نفر با گچ، گچکاری می کند و دیگری با همان گچ کار هنری انجام می دهد. این نگاه باید در ما باشد که هر کاری که انجام می دهیم ببینیم وجهش هنری است یا غیر هنری.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس توضیح داد: قبل از انقلاب اسلامی جماعت متدین با هنر رایج میانه ای نداشتند. تلویزیون که هیچ حتی رادیو هم استفاده نمی کردند، یعنی اینقدر با هنر فاصله داشتند. مثلا اگر خانواده ای متدین می شنید که نوجوانش به سینما رفته عزا می گرفت. حالا فکر کنید کسی در این فضا دنبال کار فیلم سازی، تئاتر یا موسیقی می رفت.

او معتقد است: در چنین فضایی هنر از زندگی متدین ها دور بود و به ندرت کسی بود که به این امر توجه داشته باشد. در چنین شرایطی وارد انقلاب اسلامی شدیم اما این در حالی بود که ذوقی درون همه می جوشید و در راهپیمایی هایی که برای انقلاب انجام می شد مردم آنچه از هنر داشتند را به میدان آوردند. سرودها ساختند و دیوارنوشته ها را ارائه دادند. تا حرکت حماسه انقلابی را با هنر همراه کنند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در ماه های قبل از پیروزی انقلاب حس می شد باید مردم در رابطه اشان با هنر تجدید نظر کنند، اظهار کرد: در این شرایط چند نفر از جمله مقام معظم رهبری دور هم نشستند و حوزه اندیشه و هنر اسلامی را تاسیس کردند که بعدها نامش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شد. بنابراین کسانی که این موضوع را درک کردند دور هم جمع شدند تا هنر را در سطح جامعه تکثیر کنند.

وی گفت: همه ما وظیفه داریم به هنر در انقلاب توجه جدی کنیم آنچه در دنیای تحت سلطه هنر شناخته می شود برانگیختن عواطف و احساسات برای غرایز مادی و هوس رانی است در واقع بخش عمده هنر حاکمی که بازار را در اختیار دارد همین است و افق متعالی در این هنر مطرح نیست.

حداد عادل تاکید کرد: ما معتقدیم باید عواطف، احساسات، شور و هیجان به کار گرفته شود، اما در راه حق و حقیقت، رهایی ملت ها و آن چیزی که آوینی جانش را در راه آن فدا کرده است به کار بگیریم.

وی همچنین بیان کرد: باید هنر را از فرزندانمان شروع کنیم هنر باید در مدرسه ها باشد باید با فعالیت هنری ذهن کودکان را معتدل کنیم و خشن بودن که بعدها در بزرگسالی به رفتارهای ناهنجار منتهی می شود را تراش دهیم تا زمختی ها را از روحشان بگیریم و باید خیلی روی این موضوع کار کنیم.

به گزارش ایسنا، رییس حوزه هنری هم در سخنانی کوتاه در این مراسم اظهار کرد: روز هنر انقلاب اسلامی به نام شهید مرتضی آوینی شکل گرفته است و هر گاه نام حوزه هنری می آید، نام آوینی هم در کنارش قرار دارد.

محسن مومنی شریف افزود: خدا را سپاس که در این دو سال اخیر به این روز توجه زیادی می شود و این امر سبب می شود تا به کارنامه هنر انقلاب نگاهی بیندازیم که به نظر من در کنار بعض لغزش ها کارنامه درخشانی است.

او ادامه داد: در این روزها باید به آسیب هایی که هنر انقلاب را تهدید می کند هم توجه کنیم. خوشبختانه در این مدت نشست هایی با حضور استادان برگزار شد، اما از سال آینده به طور قطع از هنرمندانی که در طول سال در این حوزه افتخار آفریدند، تجلیل خواهیم کرد.

محمد رجبی نویسنده و پژوهشگر، از دیگر سخنرانان آئین اختتامیه روز هنر انقلاب بود.

او گفت: درباره آوینی حق است کسانی سخن بگویند که بیشتر با او محسوس و مشهور بوده اند شخصی چون آوینی در افق دیگری زندگی می کرد این مساله، مساله افق دید و افق زیست نکته بسیار مهمی است که خیلی از مباحث بر این مبنا مطرح می شود.

وی افزود: از این حیث هنری که در این افق آفریده می شود بر تمام افق ها اشراف دارد اما آنچه که ما می فهمیم حقیقتی از آن هنر نیست بلکه وجهی از آن است. اما در مورد آوینی زیاد گفته شد و خیلی ها به سهولت خود را همراه و هم طراز او می بینند و گاهی هم می بینیم دستورالعمل های عجیبی می دهند که با روح شهید آوینی متضاد است.

رجبی گفت: شهید آوینی که در آن افق بالا فراگیر بسیاری از افق های پایین تر بود، در روز شهادتش دوستانش از سطوح مختلفی برای بدرقه او آمده بودند. به زعم بنده شخصیت آوینی به شخصیتی گره می خورد که تمام امت را مثل پدر از اجزای خودش می داند او وابستگی نداشت و واقعا بدون اینکه بخواهد دلبستگی داشته باشد آن چیزی که فکر می کرد حق است را انجام می داد.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم کلیپی از سخنان امام خمینی (ره) در باب هنر پخش شد و بخشی از دست نوشته های شهید آوینی توسط مجری برنامه قرائت شد.