به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مصطفی قانعی اظهار داشت: قرار است همه طرح های تحقیقاتی که در این زمینه تهیه می شود به شبکه کشوری تحقیقات قلب و عروق ارسال شود تا کمیته پژوهشی شبکه، آن را بررسی و حمایت مالی کند. این امر کتباً به دانشگاه ها اعلام شده تا درصورت وجود پایان نامه هایی با موضوع مورد نظر، بتوانند به شبکه کشوری ارسال کنند و در صورت تصویب از آنها حمایت شود.

وی افزود: علیرغم شیوع ۲۰ درصدی پرفشاری خون در سطح جامعه، درصد کنترل بیماری در افرادی که دارو مصرف می کنند فقط ۱۵ درصد است این موضوع باعث شده متخصصان و محققان اعضای شبکه کشوری از استان های مختلف و انجمن های قلب و رشته های وابسته، به اولویت موضوع و مصوب کردن آن به عنوان اولین طرح کشوری این شبکه همت گمارند.

قانعی تصریح کرد: چنین طرحی در هیچکدام از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به اجرا در نیامده است. از طرفی دو سازمان بین المللی به ویژه فدراسیون جهانی قلب، آمادگی خود را برای همکاری با این طرح اعلام کرده اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مهمترین اقدام انجام شده در این زمینه حمایت از طرح های تحقیقاتی است که مقایسه داروهای ضدفشار خون تولید داخلی با مشابه خارجی آن را انجام داده است. تاکنون طرح هایی در این زمینه در دانشگاه های مختلف انجام شده است و کشور ما به موفقیت های زیادی در تولید داروهای با کیفیت در زمینه کنترل فشار خون دست یافته است.

وی ابراز داشت: سیاستگذاران سلامت نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری پرفشاری خون، پیشگیری از بروز عوارض با افزایش کنترل بیماری، بهبود و ارتقای آگاهی جامعه از اهمیت غربالگری بیماری با توجه به بی علامت بودن آن، به اجرا درآوردن راهکارهای بالینی بومی سازی شده در سطوح مختلف بهداشتی، جلب همکاری صنایع غذایی برای کاهش نمک افزودنی، اضافه کردن اطلاعات مربوط به میزان نمک به برچسب های مواد غذایی و در نهایت اجرای استراتژی های جامع برای افزایش آگاهی و اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری دارند.