به گزارش پارس ، غلامرضا توگه در گفت و گو با فارس، افزود: استکبار جهانی از چند سال گذشته و به خصوص از سال ۹۱ تلاش دو چندانی دارد که به ملت ایران فشار بیاورد و با توجه به اینکه ۹۵ درصد تجهیزات فنی مانند کیسه خون و کیت های تشخیصی سازمان انتقال خون وارداتی است، سال گذشته به خاطر تحریم ها سختی های زیادی را تحمل کردیم.

وی گفت: البته با همکاری وزارت بهداشت، دولت و مجلس هیچگاه و در هیچ روزی پایگاههای انتقال خون در اقصی نقاط کشور با کمبود کیسه خون و کیت تشخیصی مواجه نشدند و همواره دپوی مناسبی داشتیم.

وی ادامه داد: تجهیزات اصلی مانند کیسه خون و کیتهای تشخیصی را ستاد سازمان انتقال خون به صورت متمرکز برای کل پایگاههای انتقال خون کشور تهیه و توزیع می کند و از این نظر توانستیم با مدیریت متمرکز جلوی مشکلات را بگیریم اما در مورد تجهیزات روزمره مصرفی مثل پنبه، الکل، دستکش و دستگاههای اندازه گیری هموگلوبین تأمین این تجهیزات به عهده خود پایگاههاست که با همکاری استانداریها باید انجام شود.

توگه گفت: متأسفانه در یک سال گذشته به علت کمبود اعتبارهای استانی، پایگاههای انتقال خون با کمبود این نوع تجهیزات مصرفی روزانه مواجه بودند که هنوز هم کم و بیش این مشکلات ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در مورد کیسه های خون فیلتردار که گلبولها و سلولهای سفید را برای بیماران تالاسمی و دیالیزی فیلتر می کند متأسفانه کشورهای غربی ورود این کیسه ها را با عنوان اینکه کاربرد دوگاه و نظامی هم دارند، تحریم کرده اند.

وی گفت: با این حال با تأکید وزیر بهداشت مبنی بر اینکه استفاده از این کیسه های خون برای رفاه بشتر بیماران تالاسمی و دیالیزی قطع نشود، تلاش کردیم تحریم ها دور بزنیم و اواخر سال گذشته توانستیم بعد از نوساناتی که داشتیم دوباره این کیسه ها را برای بیماران تهیه کنیم.

وی ادامه داد: این کیسه های فیلتردار مانند گذشته از یک شرکت ژاپنی که در سنگاپور مستقر است وارد شد. واردات کیسه خون از این شرکت از بیش از ۱۰ سال پیش انجام می شده و هیچوقت مشکلی نداشته ایم اما متأسفانه بعد از واردات این نوع کیسه ها گزارشهایی مبنی بر حساسیت و شوک بیماران تالاسمی بعد از دریافت خون از طریق این کیسه ها دریافت کردیم.

توگه گفت: بلافاصله بعد از دریافت این گزارشها بررسی های لازم انجام شد و مشخص شد که این مشکل در ۴ سری از محموله های کیسه های ۴تایی و یک سری از کیسه های ۳ تایی وجود داشته که همه آ نها بلافاصله در اواخر سال گذشته جمع آوری شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: البته حساسیت و شوک بیماران تالاسمی بعد از دریافت خون در مورد کیسه های بدون فیلتر و معمولی هم وجود دارد با این حال کیسه های مورد نظر جمع آوری شد و به جای آن از فیلترهای کنارتختی برای این یبماران استفاده می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که کیسه های مشکل دار و غیر استاندارد عودت داده شدند یا معدوم شدند، گفت: نه عودت داده شدند، نه معدوم شده اند، آنها را نگهداری کرده ایم تا با حضور نمایندگان طرف ژاپنی مشخص شود که مشکل کجاست تا در سریالها و محموله های بعدی نیز این مشکل تکرار نشود.

توگه گفت: به طور کلی فقط ۵ سری از محموله های کیسه خون فیلتردار مشکل داشتند و البته ۵۲ مورد گزارش حساسیت و شوک ناشی مصرف این کیسه ها در بیماران تالاسمی و دیالیزی د اشتیم و هیچ مورد فوتی نیز نداشتیم.