احمدرضا گنجه ای کارگردان این مستند به خبرنگار مهر گفت: فیلم مستند" من اکبر اعتماد اتم می شکنم" درباره پدر علم هسته ای ایران دکتر اکبر اعتماد است. ایشان متولد همدان و موسس دانشگاه بوعلی سینا و سازمان انرژی اتمی ایران است. وی همچنین معاون وزارت علوم و اولین رئیس سازمان انرژی اتمی نیز بوده است اما متاسفانه زیاد در ایران شناخته شده نیست.

وی افزود: وقتی از حضور دکتر اعتماد در ایران با خبر شدیم تصمیم به ساخت فیلم گرفتیم و پیشنهاد ما با گشاده رویی مورد استقبال و پذیرش ایشان قرار گرفت. این استاد ۵۰ سال است که ساکن فرانسه است و ما از حضور وی در ایران استفاده کرده و این مستند را به سرانجام رساندیم. " من اکبر اعتماد اتم می شکنم" به صورت مشترک توسط من و سید وحید حسینی ساخته شده است. تصویربرداری فیلم را از بهار ۹۱ آغاز کردیم و در پاییز نیز پس از تدوین و صداگذاری، فیلم آماده نمایش شد.

گنجه ای ادامه داد: در طول دو ماه تصویربرداری مداوم، نزدیک به ۳۶۰۰ دقیقه راش گرفتیم که همه آن ها به عنوان سند تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند اما به دلیل محدودیت زمانی نتوانستیم از بسیاری از تصاویر گرفته شده استفاده کنیم و فیلم در نهایت به یک مستند ۹۰ دقیقه ای تبدیل شد. این مستند از سه بخش مختلف تشکیل شده است؛ یک بخش به زندگی خانوادگی دکتر اعتماد و همراه شدن با وی در بازگشت به زادگاهش همدان و گشت و گذار در این شهر زیبا و تاریخی اختصاص دارد. بخش دوم به زندگی علمی و بخش سوم به نظرات وی درباره برنامه های هسته ای ایران و اشاره به مصاحبه ها و گفتگوهایی که وی در خارج و داخل از کشور قبل و بعد از انقلاب داشته است، می پردازد.

این کارگردان متذکر شد: در این فیلم علاوه بر گفتگو با دکتر اعتماد در تهران درباره زندگی، خاطرات و نظرات وی درباره برنامه های هسته ای ایران در زمان گذشته و حال، هنگام بازگشت به زادگاهش همدان با وی همسفر شدیم تا بهانه ای برای یافتن گذشته اش باشد؛ خانه ای که اکنون دیگر وجود ندارد. خانواده ای که دیگر در همدان نیستند و حجره ی پدری وی که بسیار دگرگون شده و دیگر در تملک آنان نیست. اما دکتر اعتماد عاشقانه این شهر را دوست دارد.

گنجه ای در مورد انتخاب نام فیلم گفت: نام فیلم یکی از جمله های قابل توجه دکتر اعتماد و در واقع پاسخ او به یکی از مقامات ایرانی مسئول امور دانشجویان در دوران دانشجویی در فرانسه است که در این مستند نیز از زبان وی بیان و توضیح داده می شود.

وی درباره نمایش این فیلم مستند توضیح داد: در حال مذاکره با سازمان انرژی اتمی برای خریداری فیلم توسط این نهاد هستیم. امیدوارم این فیلم دریچه ای هر چند کوچک برای به تصویر کشیدن گوشه ای از تاریخ این مزر و بوم و نمایاندن خدمات این انسان بزرگ باشد.

گنجه ای متولد همدان است و از سال ۱۳۷۲ در انجمن سینمای جوان همدان فعالیت دارد. وی ساخت چند فیلم کوتاه و انیمیشن ۸ میلیمتری و ساخت فیلم های مستند" یاد یار" ، " پرویز" ، " پالنگان دیار پلنگان" را در کارنامه دارد.

عوامل این فیلم مستند عبارتند از تهیه کننده: احمدرضا گنجه ای و سید وحید حسینی، نور و تصویر: سید وحید حسینی، پژوهش: محمدحسین یزدانی راد، تدوین و صداگذاری: محدثه گلچین عارفی، عکس: مجتبی مطلبی، امور رسانه و آرشیو: فرزاد سپهر.