به گزارش پارس ، سعید آقاجانی در گفت وگو با فارس، افزود: شکایات مربوط به زیرمیزی یا از سوی مردم یا از واحدهای بازرسی دانشگاه علوم پزشکی به صورت شکایت زیرمیزی مستقیم از پزشک و از مراکز درمانی انجام می شود.

وی گفت: بسیاری از این شکایات مربوط به مراکز درمانی است وجه زیادی از بیمار گرفته اند یا تحمیل هزینه می کنند و برخلاف تعرفه های درمانی از مردم دریافت های بیشتر دارند. این در حالی است که ۹۰ درصد مردم نمی دانند که می توانند شکایت کنند.

وی ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده در ۶ ماهه دوم سال ۹۱ شکایات مالی ۵۰۹ میلیون تومان مورد بوده است.

آقاجانی گفت: ۴۱۱ میلیون تومان زیرمیزی بوده است که پزشکان مستقیماً دریافت کرده اند و ۱۸۹ میلیون تومان رقم زیرمیزی دریافتی از سوی مراکز درمانی و بیمارستان ها بوده است.

رئیس اداره رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به طور کلی ۶۰۰ میلیون تومان در ۶ ماهه دوم سال ۹۱ از بیماران اضافه دریافت شده است.

وی در مورد آمار ۶ ماهه اول سال ۹۱ نیز گفت: طبق بررسی پرونده ها رقم دریافتی اضافه از سوی بیماران ۵۴۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ۶ ماهه دوم رقم زیرمیزی ۵۷ میلیون تومان اضافه شده است.

آقاجانی گفت: به لحاظ اینکه باید شکایت از سوی مردم صورت گیرد و بار مالی دارد کارشناسی های بسیار بر روی این موارد انجام می شود و حدود ۳۰ ساعت کارشناسان با انجام بازدیدهای متوالی، دریافت مدارک و بررسی محاسبات در پرونده ها نتایج را اعلام می کنند.

وی ادامه داد: چنانچه رقم دریافتی از سوی پزشکان و مراکز درمانی بالا باشد پرونده آنها را به تعزیرات ارسال می کنیم تا به شکایت شاکیان رسیدگی شود.

رئیس اداره رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: درم مورد شکایاتی که از بیمارستان ها می شود بلافاصله طی مکاتباتی به بیماران وجه اضافه پرداخت می شود و چنانچه در مراکز درمانی پزشک مستقیماً زیرمیزی گرفته باشد به بیمارستان تذکر داده می شود و بیمارستان پزشک را موظف می کند که پول بیمار را بپردازد.

آقاجانی ادامه داد: بر روی بازرسی مطب ها سختگیری بیشتری می کنیم چرا که اغلب بیماران در این مراکز تحت فشار قرار می گیرند، بیماری را به آنها سخت جلوه می کنند و بیمار چون دستش کوتاه است قبول می کند و وی را وادار می کنند که اگر پول بیشتر را ندهد درمان نمی شود.

رئیس اداره رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گاهی به صورت محرمانه پرونده ۶ ماهه پزشکان را در مطب ها بیرون می کشیم و حتی مجبوریم عملکرد آن پزشک را در بیمارستان بررسی کنیم.

پزشکان خلافکار از مهربانی مردم سوء استفاده می کنند

آقاجانی ادامه داد: متأسفانه پزشکان ماهر و معروفی نیز هستند که زیرمیزی می گیرند و این در حالی است که ما مردم مهربانی داریم که راضی به شکایت نمی شوند و گاهی نیز پزشکان از این خصلت سوء استفاده کرده و رسید دریافت اضافی را از بیماران نمی گیرند بنابراین ما به عنوان بازرسان گاهی از اوضاع و احوال بیماران متوجه زیرمیزی می شویم.

آقاجانی گفت: بنابراین می توان نتیجه گرفت به دلیل اینکه بسیاری از پزشکان برای دریافت وجه اضافی باید رسید به بیمار بدهند و این کار را نمی کنند رقم دریافتی اضافی (زیرمیزی) شاید خیلی بیشتر از اینها باشد.