به گزارش پارس ، علیرضا سمیع آذر در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: از سه دوره پیش تا کنون حراجی کریستی به دو بخش آثار با قیمت بالای ۵۰ هزار دلار و پایین تر از آن، تفکیک شده و امسال جزو قوی ترین حضورهای ایران در بخش آثار با قیمیت بالاتر از ۵۰ هزار دلار است.

وی با تاکید بر اینکه امسال از نظر تعداد و کیفیت آثار بالای ۵۰ هزار دلار، ایران حضور پررنگی دارد خاطر نشان کرد: در حراج کریستی این دوره آثار از بزرگترین هنرمندان ایران هم چون سهراب سپهری، پرویز تناولی، محمد احصائی، فرهاد مشیری فرامرز پیل آرام، حسین زنده رودی و… حضور دارند.

این هنرمند همچنین درباره حضور کم هنرمندان در بخش آثار با قیمت پایین تر از ۵۰ هزار دلار گفت: بخش زیادی از مشتریان این بخش را مشتریان ایرانی تشکیل می دادند، اما با توجه به نوسانات قیمت دلار از مشتریان ایرانی این بخش کاسته شده است و ایرانیان ترجیح می دهند که در ایران خرید کنند.

سمیع آذر با بیان اینکه آثار ایرانی حاضر در بخش بالاتر از ۵۰ هزار دلار همگی بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارند، اظهار داشت: بیشتر خریداران این بخش غیر ایرانیان و بیشتر اعراب و اروپاییان هستند.

وی همچنین درباره تاثیر این حراجی بر روی هنر ایران تصریح کرد: توسعه مارکت هنر در ایران در عمل از زمانی شروع شد که قیمت هایی بالاتر از ایران در حراجی کریستی رقم خورد.

این هنرمند تاکید کرد: وقتی قیمت های بالای چند ۱۰ هزار دلاری نصیب آثار هنر ایران شد، وضعیت اقتصادی امیدوار کننده ای را برای هنر ایران پدید آورد.

سمیع آذر با اشاره به اینکه چندی پیش به خاطر بحران اقتصادی مارکت دبی کمی تحت تاثیر قرار گرفت، اظهار داشت: البته این اتفاق و بالا رفتن قیمت دلار سبب شد تا مارکت هنری در داخل ایران تقویت شود و در حالی که بسیاری از بخش ها دچار رکود اقتصادی بودند، مارکت هنری در ایران پررونق بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بالا رفتن قیمت دلار باعث شد تا به نظر برخی قیمت آثار در داخل ایران ارزان به نظر آید و نقدینگی در ایران به نفع هنر بود.

سمیع آذر یادآوری کرد: زمانی که در ارشاد بودیم تلاش کردیم حراجی ها را وارد ایران کنیم و در آن زمان مسئولین حراجی چندین بار برای امکان برگزاری این حراجی ها به ایران سفر کردند.

این هنرمند با بیان اینکه تهران به خاطر مسائلی چون مبادلات آزاد، امور بانکی، سهولت ورود و خروج و دریافت روادید نسبت به دبی دچار مشکلاتی است، تصریح کرد: مطمئنا آنها می دانند که مرکز هنر تهران است نه کشورهای عربی، اما به خاطر این دست مسائل، امکان برگزاری حراجی هایی چون کریستی در دبی بیشتر فراهم بود، در حالی که حجم آثار ایرانی این حراجی برابر با حجم مارکت هنری ۲۰ کشور منطقه یا به عبارتی همه کشورهای عربی است.

وی ابراز امیدواری کرد که از فرصت مارکت های هنری در ایران بیشتر استفاده شود تا به وسیله آن هم زیبایی های ایران مطرح شود و هم از نظر اقتصادی و ارز آوری، ایران در شرایط بهتری قرار گیرد، به مانند چیزی که در چین در حال رخ دادن است.

به گزارش ایسنا، حراجی کریستی دبی با حضور آثار از هنرمندان به نام ایرانی هم چون سهراب سپهری، فرهاد مشیری، محمد احصایی، پرویز تناولی و… ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه در دبی برگزار می شود.

در روز اول این حراجی، آثار با قیمت بالای ۵۰ هزار دلار و در روز دوم آثار با قیمت زیر ۵۰ هزار دلار چکش حراج می خورند.