به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدرضا رحیمی امروز در مراسم روز جهانی بهداشت در تالار امام جواد وزارت بهداشت افزود: بحث پزشکی را باید از دید عوام هم دید من هم یکی از عوام هستم از دید عوام یکی از مشکلات اساسی کشور ما انحصار بسیار قوی امر پزشکی در دست پزشکان است.

پزشکان محبوب مردم هستند. مریض ها آنها را دوست دارند و به حرف آنها عمل می کنند اما این خود پزشکان هستند که در شغلشان انحصار ایجاد کرده اند هیچ قضاوتی از بیرون جامعه پزشکی در کار پزشکان وجود ندارد. قضاوت درونی است. این قید وزارت بهداشت و کل بهداشت و درمان کشور است.

وی افزود: من عاجزانه از پزشکان می خواهم که برای خدا این انحصار را بشکنند چرا هیچ کس غیر از خودتان را راه نمی دهید در حالی که ما یک پزشک متخصص را به عنوان مدیر بیمارستان، درمانگاه و حتی وزیر می گذاریم و ممکن است با این کار بحث مدیریت را به نابودی بکشانیم. شما هم درها را باز کنید و اجازه دهید دیگران هم از مسائل پزشکی سر در بیاورند و اجازه دهید راه های دیگری مثل طب اسلامی و طب سنتی هم باشد.

وی گفت: چرا اینقدر مصرف داروهای گیاهی در کشور ما پایین است چقدر از داروهای مصرفی در کشور ما گیاهی است و چقدر در کشورهایی مثل چین، هند، پاکستان و حتی اروپا از داروهای گیاهی استفاده می کنند.

اروپایی ها و غربی ها داروهای شیمیایی را به کشورهای آفریقایی و آسیایی می دهند و بعد از ۲۰ سال می گویند سرطانزا بوده است اما دکترهای خودمان از داروهای گیاهی که در کشور خودمان می تواند تولید شود استفاده نمی کنند.

رحیمی گفت: چه اشکالی دارد پزشکان نام آور ایرانی هم داروی گیاهی تجویز کنند، چه اشکالی دارد نسخه ها را به زبان فارسی بنویسد چرا نمی گذارند ما سر در بیاوریم در حالیکه ما متون حقوقی و قانونی را به زبان فارسی می نویسم و پزشکان زیادی هستند که در مسائل حقوقی و قانونی کارشناس شده اند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: وقتی می گوییم چرا آزمایش ها را فارسی نمی نویسید می گویند اگر بیمار سرطانی بود می فهمد، خوب اگر امروز نفهمد فردا که می فهمد. من سه سال قبل تقاضا کردم که نسخه ها و آزمایشها را به فارسی بنویسند اما کسی توجه نکرده است.

رحیمی اضافه کرد: پزشکان بدخط هم هستند متخصصان خط باید بیایند و خط آنها را بخوانند حتی نسخه پیچ ها در داروخانه هم بدخط می نویسند و اصلاً برای مردم وقت نمی گذارند.

رحیمی گفت: در مورد دارو دولت بالای ۲ میلیارد دلار و حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای ارز دارویی هزینه کرد حالا بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت اختلاف است و وزارت بهداشت می گوید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز دارویی داده اند، هر چه باشد زین اسب وارد نکردیم. در کل سال ۵ تا زین اسب هم وارد نکرده ایم که برای مسابقات است. کی با پول دارو غذای سگ وارد کردیم این حرف ها دروغ است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: گمرک می گوید بخشی از این پول برای واردات لوازم آرایشی هزینه شده است، لوازم آرایشی که ما تحریم علمی هستیم و بعد که ترانزیت شکل می گیرد در آن نقطه مرزی لوازم آرایشی به آجر تبدیل می شود و این سوداگری است به همین خاطر است که مشکلات دارویی حل نمی شود.

وی ادامه داد: ما پول کافی برای دارو داریم و مثل سال گذشته ارز لازم برای دارو را تخصیص می دهیم. درست است که نفت کم فروختیم آن را هم که فروختیم پولش نیامده چون تحریم بودیم اما مابه التفاوت ارز مورد نیاز دارو را پرداخت کردیم. سئوال ما این است که چرا نظارت نکردیم.

رحیمی گفت: چرا امروز یک قطره دارویی باید هزار تومان برای بیمار تمام شود و ۲۵ قطره آن ۲۵ هزار تومان برای ما تمام شود. این مشکلات را خانم دستجردی یا امروز دکتر طریقت نمی تواند حل کند این را شما پزشکان با خداباوری می توانید حل کنید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: من التماس می کنم تو را به خدا انحصارها را بشکنید، آزمایش ها و نسخه ها را ایرانی تنظیم کنید. از غصه مردیم که این همه از حیطه فرهنگ فارسی دور می شویم هر جا می رویم پزشکان مرسی می گویند، ما کلمه سپاس را داریم و کلمه تشکر را داریم که زبان قرآن است تقصیر شما نیست صدا و سیما بیشتر از شما پزشکان از واژه های غربی استفاده می کنند.

رحیمی گفت: من از شما پزشکان می خواهم وقتتان را برای ساماندهی امر پزشکی مثل فشار خون اختصاص دهید. پرستاران کشور قرار گذاشته اند که ۱۰۰ هزار نفر آنها در اردیبهشت ظرف چند روز با هزینه دولت سه عامل مهم فشار خون و قد و وزن ایرانی ها را ارزیابی کنند دولت هم ۲۷ میلیارد تومان برای آن اختصاص داده است شما هم همکاری کنید تا مقدمه اجرای پزشک خانواده فراهم شود و این قدر وقت مردم و متخصصان بیهوده گرفته نشود و یک ایرانی از اول تا آخر عمر راهنمای سلامت داشته باشد.

وی ادامه داد: پزشک خانواده در دنیا آزموده شده است و آزمودن نمی خواهد این برنامه باعث می شود که دارو کمتر مصرف کنیم. پزشکان و متخصصان ما جز بهترین ها در دنیا هستند اما به آنها افتخار می کنیم و کارهای برجسته ای کرده اند که در دنیا نظیر ندارد فقط کافی است بتوانیم برنامه پزشک خانواده را اجرا کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: قرار شده است دولت هزینه های اجرای پزشک خانواده را تأمین کند و مجلس هم در این زمینه به دولت کمک می کند اما باید بدانیم که ساماندهی بهداشت و درمان کشور منحصر به وزارت بهداشت نیست همه باید کمک کنند. حوزه حمل ونقل کشور، وزارت راه و شهرسازی، صدا و سیما و همه و همه باید کمک کنیم تا سلامت مردم تأمین شود.

رحیمی ادامه داد: همانطور که وزیر بهداشت گفت وزارت بهداشت فقط می تواند ۲۵ درصد سلامت مردم را تأمین کند ۷۵ درصد عوامل دیگر خارج از وزارت بهداشت است و شاید بیش از ۵۰ درصد به تغذیه مربوط می شود و همچنین استرس هایی که هر روز به مردم تحمیل می شود.

وی گفت: آن فردی که از هندوستان لاشه های خراب گوشت را به کشور وارد می کنند تا با آن سوسیس و کالباس درست کند هیچ جایی در کشور ندارد آن مامور گمرکی که این کالا را ترخیص کرده است هم همینطور نظارت با وزارت بهداشت است اما همه ارگان های دولتی باید در این زمینه نظارت جدی داشته باشند.