به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه جوان نوشت: امروزه و با توجه به سهل الوصول بودن امکانات تکنولوژیکی و توانایی بالای این ابزار در تصویربرداری و گرفتن عکس های حرفه ای تر، باعث ترغیب افراد در به کار گیری چنین وسایلی شده است. قطعاً با پیشرفت های صنعتی و تکنولوژیکی فرهنگ استفاده و به کارگیری وسایل پیشرفته هم به همراه خود آنها وارد زندگی انسان ها می شود. این در حالی است که عده ای نیز به تبع این پیشرفت ها در صدد سوء استفاده و شکستن حریم خصوصی افراد دیگر بر می آیند. اولین نکته و خطر متوجه خانواده ها و والدینی است که در رابطه با استفاده از این پیشرفت ها کم اطلاع هستند.

نوجوانان و جوانان به تناسب شرایط زمانی ای که در آن به دنیا آمده اند، با جدیدترین تکنولوژی ها در ارتباط بوده و نحوه تعامل و استفاده از آن را به خوبی می دانند. با گسترش روزافزون تکنولوژی و ارائه انواع فناوری های جدید در زمینه رایانه و نیز گوشی های همراه، بسیاری از افراد از چگونگی روند ارائه این فناوری ها و نیز حتی ابزارها و برنامه های موجود روی گوشی کودکان و نوجوانان خود هیچ گونه آگاهی ندارند.

گاهی بسیاری از نوجوانان و جوانان از نا آگاهی والدین سوءاستفاده کرده و اوقات خود را بی خود و بی جهت در فضای سایبری که آلوده به انواع مفاسد و حتی مشکلات امنیتی است، می گذرانند.

اینجاست که نبود مشاوره ای درست از جانب والدین موجب آن می شود که نوجوانان از روی ناآگاهی و سادگی خود در فضاهایی هم چون شبکه های اجتماعی به راحتی به دوستان مجازی خود اعتماد کنند و ویدئو ها یا تصاویر شخصی و حتی خانوادگی خود را با آنها به اشتراک گذارند.

نوجوانان از این نکته غافلند که شخصیت دوستانشان در این فضا کاملاً مجازی است و بسیاری از این افراد شخصیت واقعی خود را بروز نمی دهند و از اعتماد دوستان خود سوء استفاده کرده و حریم شخصی دیگران را زیر پا می گذارند. اما این مبحث تنها یک وجه از وجوه چندگانه ای است که باعث انتشار و « ریشیر» (بازنشر) ویدئوها و عکس های خصوصی افراد و خانواده ها می گردد.

شکل دیگری که چند وقتی است معمول شده، انتشار فیلم مهمانی ها و مراسمات خصوصی افراد توسط خود آنها آن هم به صورت آگاهانه است! عمده ترین دلیل برای اقدام افراد به چنین عمل زشت و بدون توجیهی، سرایت تفکرات سکولاریستی و لیبرالیستی توسط شبکه های ماهواره ای است؛ چراکه این شبکه ها با سوء استفاده از کم توجهی و نا آگاهی افراد درباره مباحث دینی، اخلاقی و اجتماعی، انجام ندادن این گونه کارها را ترجمانی از نگاه متحجرانه، دگم، امل مآبانه و حتی تعصبات جاهلی اعلام می کنند.

ایجاد موج بی غیرتی و بی عفتی در میان جوانان کشورها توسط شبکه ها و درگاه هایی صورت می گیرد که قصد استحاله و اضمحلال درونی باورها و فرهنگ آن افراد را دارند.

نکته دیگری که در این مسئله قابل بررسی است، ولنگاری و بی قیدی برخی از والدین نسبت به چگونگی تربیت و تعلیم و ارشاد فرزندانشان در حوزه های مختلف فرهنگی، دینی و اعتقادی است؛ چراکه اگر والدین به عنوان اولین مربیان بچه ها ابتدایی ترین مسلمات اخلاقی و اعتقادی را برای آنها تبیین و تشریح بکنند، با ورودشان به گستره اجتماع یا دستیابی به شبکه های اجتماعی مجازی دچار خودباختگی یا کمتربینی نسبت به باورها و داشته های شان نمی گردند.

در این میان تکلیف افراد بزرگسالی که عقلاً و منطقاً چنین اقدامی انجام می دهند، روشن است، چراکه ناموس پرستی و غیرتمندی تنها به انسانِ ضاحکِ ناطق تعلق ندارد، بلکه در میان حیوانات نیز دفاع از حریم خانواده و افرادش یک امتیاز و شاخصه غریزی محسوب می گردد. اما با تمام این مباحث لازم و ضروری است به افراد (احتمالاً ناآگاه) حاضر در شبکه ها و فضاهای مجازی انذار و تذکر لازم داده شود تا از خطرات و وجوه مورد سوء استفاده در این زمینه آگاهی یابند.

خداوند متعال در قرآن کریم با آیه « فأعتبروا یا أولی ألابصار» همه انسان های دارای بصیرت و بینایی را به عبرت آموزی از اتفاقاتی که برای دیگران شکل گرفته است، دعوت می کند تا خودشان گرفتار آن مصائب و مشکلات نشوند.