به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدی زاده با بیان اینکه محیط زیست دیگر یک موضوع فانتزی و تشریفاتی نیست، افزود: امروز موضوع محیط زیست پایه ای از توسعه است، یعنی اقتصاد و حوزه اجتماعی و محیط زیست ۳ پایه اصلی پیشرفت هر کشور است. اقتصاد باید چرخ جامعه را بچرخاند و جامعه باید پشتیبانی لازم را داشته باشد و محیط زیست بستر این توسعه را فراهم می کند.

محمدی زاده ادامه داد: امسال سفرهای نوروزی افزایش ۱۰ درصدی داشته و مردم از ۲۷۲ منطقه حفاظت شده در سراسر کشور بازدید کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ریختن زباله در طبیعت نشان دهنده این موضوع نیست که محیط زیست در چند سال اخیر جدی گرفته نمی شود، گفت: اتفاقاً برعکس. ما در چند حوزه بخصوص برای فرهنگ سازی در حال تلاش هستیم. از سال ۹۱ بیش از ۲۵۲ صفحه از کتاب های درسی آموزش و پرورش به مقوله محیط زیست اختصاص پیدا کرده که این میزان قبلاً صفر بود، همچنین مقرر شده در مقطع کارشناسی از ۱۰ واحد اختیاری، ۳ واحد به موضوع محیط زیست اختصاص پیدا کند.

محمدی زاده از جمله اقداماتی که سازمان حفاظت محیط زیست در جهت نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست انجام داده است تاسیس دانشگاه محیط زیست در کل آسیا عنوان کرد و گفت: از سال ۹۱ مجوز آن از سوی شورای گسترش دانشگاه صادر شده و در حال حاضر حدود ۲۵۶۰ دانشجو در مقطع فوق دیپلم و لیسانس دارد و با تبدیل شدن آن از آموزشکده به دانشگاه جامع از سال آینده در مقطع فوق لیسانس و سال بعد از آن در مقطع دکترا دانشجو خواهد پذیرفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال دیگری درخصوص برداشت غیر اصولی در جنگل های املش و اوضاع ناخوشایند جنگل های گلستان نیز گفت: ما باید توجه داشته باشیم که کشور ما جزء کمربند خشک و نیمه خشک دنیا است و در هفت درصد جغرافیای کشور حدود ۲۰۰۰ متر جنگل وجود دارد و این درحالیست که استاندارد جهانی ۲۵ درصد است و این یعنی ما به لحاظ پوشش جنگلی کشور فقر هستیم. از طرفی در طول ۵۰ سال گذشته پوشش جنگلی ما از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده و علت آن هم خشکسالی و توسعه بیابان و افزایش فعالیت های عمرانی مثل سدسازی بوده که بحمدالله اکنون جلوی این تخریب گرفته شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه طرحی در مجلس مطرح است که طی ۱۰ سال آینده این چهار هکتار کسری جبران شود اظهار داشت: طبق این طرح بهره برداری صنعتی از جنگل کاهش پیدا خواهد کرد، میزان چرای دام در جنگل ها که اکنون سه برابر ظرفیت جنگل است تعدیل خواهد شد، واردات چوب از بعضی از کشورها مثل روسیه انجام می شود و کاشت درختانی که تولید چوب می کند درنظر است.

محمدی زاده درمورد مشکل ریزگرد ها در استان خوزستان گفت: ریزگرد ها ۱۰ در صد منشاء داخلی دارند و ۹۰ درصد نیز از کشورهایی نظیر عربستان، عراق، سوریه و اردن وارد کشور می شوند.

به گفته وی، در حال حاضر با توجه به کمک های ایران میزان گرد و غبار در روز های آلوده گرد و غبار در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ در استانهایی مثل سنندج، خوزستان، کرمانشاه ۳۰ در صد کاهش داشته است.

معاون رییس جمهور توضیح داد: همچنین توافقاتی با کشور عراق صورت گرفته است و شرکت هایی معرفی شدند که در عراق درختکاری کنند و مدیریت تالابها و توزیع منابع آب را به عهده بگیرند. از سال ۲۰۱۳ در اطراف نجف، کربلا و بصره حدود ۲۰۰ هکتار درختکاری عملیاتی شد که طرح دراز مدتی است و پنج سال به طول می انجامد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد مشکل دریاچه ارومیه گفت: سال گذشته آبی ورود آب به دریاچه ارومیه ۱۸۸ میلیون متر مکعب بوده و سال آبی جاری (۹۲-۹۱) این میزان تا امروز ۴۶۱ میلیون متر مکعب بوده است یعنی ۲.۳ برابر بیشتر شده است. به طوری که نسبت به سال گذشته ۴۸ سانتی متر سطح آب دریاچه ارومیه بالاتر آمده است اما هنوز پنج متر دیگر مانده تا این کسری جبران شود. .

سرانه فضای سبز تهرانی ها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال بعدی در خصوص برنامه درختکاری قبل از عید افزود: حدود پنج میلیون نهال بین مردم توزیع شد و در برخی از شهر ها مثل اصفهان سرانه درختکاری درحد استاندارد است که این میزان ۲۷ متر سرانه برای هر نفر است در حالیکه سرانه بین المللی ۲۵ متر است. در تهران این سرانه به بالای ۱۳ متر رسیده است در حالیکه قبلاً این میزان زیر ۱۰ متر بوده است.

معاون رییس جمهور در ادامه موضوع محیط زیست را دغدغه همه مردم دانست و افزود: دانشگاه، دولت، سازمان های مردم نهاد در این خصوص وظایف مهمی دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: ما درکشور بیش از یک هزار تشکل ثبت شده محیط زیستی داریم ولی هنوز آنطور که باید میدان لازم برای فعالیت پیدا نکرده اند.