به گزارش پارس به نقل از فارس، تاکنون قاریان و مؤذنان کشورمان، اذان های متعددی را اجرا کرده اند که برخی از این آثار شاید تا ابد جاودان مانده و مردم شریف این مرز و بوم در اوقات شرعی از آنها بهره ببرند.

از میان اذان های متعدد ضبط شده می توان به اجرای اذان با صدای اساتیدی چون؛ « رحیم مؤذن زاده اردبیلی» ، « حسین صبحدل» ، « محمد آقاتی» و « حسن رضائیان» اشاره کرد.

البته در سال های اخیر شاهد اجرای اذان با صدای دیگر اساتید و قاریان بوده ایم که از این میان می توان به اذان « کریم منصوری» ، « محمد حسین سعیدیان» و اخیرأ هم اذان « محمد حسین سبز علی» اشاره کرد که در این گزارش به آن می پردازیم.

برای کسب اطلاع از چگونگی اجرای این اذان ماندگار دقایق کوتاهی را با « محمد حسین سبز علی» به گفت وگو نشستیم که از نظر شما می گذرد.

فارس: چند سالی است که هنگام اوقات شرعی شاهد پخش یک اذان زیبا با صدای شما هستیم کمی از این اثر برای ما بگویید.

سبز علی: بله این اذان حدود دو سال است که از صدا و سیما پخش می شود، من این اذان را چند سال پیش در مشهد مقدس در مقام « رست» اجرا کردم.

فارس: چطور شد که این اذان را خواندید؟

سبز علی: سال ها پیش در شب تولد حضرت « محمد (ص) » از آقا « رسول الله» خواستم تا برای اجرای این اذان مرا یاری کند و من این اثر را هدیه ای از « رسول الله (ص) » و « اهل بیت (ع) » می دانم.

فارس: برای اجرای این اذان چقدر زمان صرف کردید؟

سبز علی: من حدود ۱۰ سال برای تلاوت این اذان ماندگار تلاش کردم و به لطف خدا و « رسول الله (ص) » موفق به اجرای این کار شدم.

فارس: برای اولین بار این اذان را در کجا اجرا کردید؟

سبز علی: چند سال پیش در مشهد بودم که چند اذان در مقام های « سه گاه» و « حجاز» گفتم، پس از آن هم این اذان را در مقام « رست» اجرا کردم که مورد اقبال مردم قرار گرفت و از این بابت از خداوند متعال سپاسگزارم.